Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 1 Fremtidens medarbeidere i Statistisk sentralbyrå – kompetanseprofil og opplæringsbehov Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 1 Fremtidens medarbeidere i Statistisk sentralbyrå – kompetanseprofil og opplæringsbehov Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 1 Fremtidens medarbeidere i Statistisk sentralbyrå – kompetanseprofil og opplæringsbehov Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien Beate Johnsen

2 2 Statistikere med ny profil? Modern statistics needs new profile of statistician. Knowledge of statistics (concepts and methods) must be accompanied by flexibility, invention, communicative and language abilities, capacities in team co-operation. We need more staff with managerial skills, understanding its own work in relation to other activities of the institution. Mr. Jan Fischer at the UNSC High level forum in 2008

3 3 Fremtidens medarbeidere Tøffere arbeidsmarked Nye krav fra fremtidige arbeidstakere Avgang av erfarne medarbeidere Utfordringer Ledelsesutvikling Revidert nyansattprogram Eksterne og interne utfordringer Iverksatte og planlagte HR tiltak Tiltak Økt krav til omstilling og effektivisering Kompetanseoverføring Prosess for kompetansekartlegging Profilering En helhetlig HR strategi Intern kompetanseutvikling Nye arbeidsmåter og prosesser

4 4 Medarbeiderne som organisasjonens viktigste ressurs… Personalforvaltningen (Human resources/HR) nært knyttet opp mot overordnet strategisk ledelse Ulike sider av personalforvaltningen må ses i sammenheng - rekruttering, opplæring…. Avhengig av effektive metodiske og praktiske hjelpemidler og systemer

5 5 Økt etterspørsel etter statistisk kompetanse? I keep saying the sexy job in the next ten years will be statisticians. People think I’m joking, but who would’ve guessed that computer engineers would’ve been the sexy job of the 1990s? The ability to take data—to be able to understand it, to process it, to extract value from it, to visualize it, to communicate it— that’s going to be a hugely important skill in the next decades. Mr. Hal Varian, Google’s chief economist McKinsey Quarterly in January 2009

6 6 Noen problemstillinger… Hvordan forbedre analysen av kompetansebehov og profilbeskrivelse? –Erfaringsutveksling.. Hvordan profesjonalisere rekruttering? –Grupperekruttering, testing.. Hvordan sikre relevant ekstern og intern opplæring? –Samarbeid mellom sentralbyråene, intern/ekstern hospitering.. Hvordan sikre kompetanseoverføring og stabil kompetanse? –Rotasjon…

7 7 7 Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?

8 8 Virksomhetsmodellen og rammeverk for kompetanse

9 9 En stor andel seniorer i SSB – særlig Kongsvinger: 36 pst 55 + mot Oslo 26 pst (2009)


Laste ned ppt "1 1 Fremtidens medarbeidere i Statistisk sentralbyrå – kompetanseprofil og opplæringsbehov Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google