Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Uke 5-7. Dette lærte vi om i høst Sakprosa – mange sjangere. Saklig, relevant og objektiv Leserinnlegg Reportasje Artikkel (leksikon, kommentar) Argumentasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Uke 5-7. Dette lærte vi om i høst Sakprosa – mange sjangere. Saklig, relevant og objektiv Leserinnlegg Reportasje Artikkel (leksikon, kommentar) Argumentasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Uke 5-7

2 Dette lærte vi om i høst Sakprosa – mange sjangere. Saklig, relevant og objektiv Leserinnlegg Reportasje Artikkel (leksikon, kommentar) Argumentasjon Argumentasjon skal underbygge / begrunne / bevise et standpunkt Skrive argumenterende tekst med eksempler som underbygger argumentene

3 Argumentasjon Argument = påstand + begrunnelse Standpunkt – det man argumenterer for eller imot Tese det vi argumenterer for – antitese det vi argumenterer mot Pro-argumenter – argumenter som støtter standpunktet Contra-argumenter som taler imot andres standpunkt (og dermed indirekte støtter eget standpunkt) Åpen / direkte: vises tydelig; fakta, eksempler, sammenlikning, erfaring Skjult / indirekte: hovedbudskapet sies ikke direkte, ligger skjult og mellom linjene, sender kan gi inntrykk av å ville informere, men har som hovedmål å selge eller overbevise. Bilder og virkemidler spiller på følelser hos mottaker (patos). Etisk argumentasjon – ”ta ballen, ikke mannen”. Forhold deg saklig til temaet, og unngå å kritisere personer og negativ personkarakteristikk.

4 Eksempel på argumenterende tekst 1. Innledning Når vi hører begrepet doping tenker de fleste på syklistene som tar forskjellige midler for å vinne Tour de France eller bodybuildere som har urealistisk store muskler. Men det er ikke bare de vi burde tenke på. I alle idretter fins det utøvere som ønsker å oppfylle en av sine største drømmer om å vinne OL eller verdensmesterskapet i ett eller annet. De fleste greier ikke å oppfylle denne drømmen. De blir frustrerte og griper til ulovlige medikamenter som skal hjelpe dem med å kunne oppfylle barnedrømmen. Men hvis vi tenker litt videre, så er det ikke bare de voksne som har en drøm. Hva er det med de unge utøverne? Kan det være at trykket fra treneren, familie, vennene og alle beundrerne blir for stor? Og hva er med drømmen deres?

5 2. Argumenter En av årsakene til at unge idrettsutøvere starter med doping kan være press. Press fra foreldre, trenere og venner om å gjøre det bra eller kanskje til og med være best på ditt område. De kan presse deg til å trene så mye at du blir sliten og kanskje bare ikke orker mer trening. En naturlig vei for noen er å starte med doping for å vise disse menneskene at du også kan gjøre det bra, eller kanskje bare fordi du ikke orker å høre på at foreldre og trenere maser på at du ikke gjør jobben din godt nok.

6 3. Avslutning Doping blant unge er mer vanlig nå enn noen gang. De doper seg på grunn av press fra foreldre, eller seg selv og fordi forbildene gjør det. Det kan være lett å bli fristet når resultatene er dårligere enn forventingene, og hvis man lurer på hvordan man skal dope seg, er det dessverre alt for enkelt å finne det på Internett. Det burde bli flere dopingkontroller, også blant unge.

7 Saktekster i Elevforsk Logg Notatblokk når dere utfører forsøk, er ute på feltarbeid, lager undersøkelser, eller henter inn informasjon fra kilder. Uformell, skriftlig refleksjon rundt det dere forsker på og spørsmål som kan være nyttige å stille seg er: Hva er viktig/ikke viktig informasjon? Hva har jeg lært? Hva er vanskelig eller utfordrende? Hva lurer jeg på? Bruk gjerne stikkordsform.

8 Saktekster i Elevforsk Prosessdokument I prosessdokumentet skal arbeidet som er notert i loggen bearbeides til en mer helhetlig tekst. Bruk fullstendige setninger og forklar og utdyp deres resultater fra loggen i sammenheng med kildeinformasjon. Prosessdokumentet kan sees på som en kladd til rapporten. Lærerne skal godkjenne prosessdokumenter underveis.

9 Saktekster i Elevforsk Rapport Rapporten skal være det ferdige resultatet fra deres forskning, det er denne som blir vurdert for karakter. Den skal gi et fullstendig saklig og korrekt bilde av det som har skjedd i deres forskningsarbeid. Rapporten kan skrives som en sammenhengende tekst, eller deles opp skjematisk. Bruk gjerne deloverskrifter. En naturfaglig rapport har andre kriterier enn i andre fag. Vær bevisst på disse forskjellene. Hovedsakelig kan vi si at en naturfaglig rapport deles inn i tre deler:

10 Innhold i naturfaglig rapport Innledning: Hva er tema for rapporten? Hvem har skrevet den? Når og hvor er arbeidet/undersøkelsene utført? Hva er utført, undersøkt, eller registrert Hoveddel: Deres resultater. Dette kan være tall, diagrammer, kurver med forklaringer og kildeinformasjon. Husk at her skal kun fakta presenteres. Konklusjon: Hva har dere funnet ut? Hvis dere ikke har funnet et tydelig svar må dette også tas med. I konklusjonen kan også deres egne refleksjoner og vurderinger tas med.

11 Interessekonflikter - idémyldring Veier Innvandring Pc-bruk Ulv vs sau Utbygging Kollektivtrafikk vs biler Resirkulering Monstermastene – tilgang til strøm Miljø : oljeboring, klimaforandring Fiskeoppdrett Matproduksjon

12 Gruppemøte: Kommunikasjon og samarbeid i gruppa, valg av tema Valg av tema Hva skal gruppa gjøre? Kriterier for kommunikasjon innad i gruppa? Hva kan du bidra med for din gruppe? Skriv logg!

13 Elevforsk grupper 1. Håkon Henrik N Jakob Henrik B 2. Andine Kristine Linda Sarah 3. Ida Marie Ingvild Tharaniha Asma 4. Harald Amro Espen Grunde 5. Kristin Maiken Sandra Julie 6. Mikael Simen Linn Hanna 7. Mats Markus Soniya Besa


Laste ned ppt "Uke 5-7. Dette lærte vi om i høst Sakprosa – mange sjangere. Saklig, relevant og objektiv Leserinnlegg Reportasje Artikkel (leksikon, kommentar) Argumentasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google