Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å skrive en sakpreget tekst Hvordan?. Resonnerende tekst • Informerer om en sak og drøfter en påstand • Å drøfte vil si å bruke saklige argumenter og.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å skrive en sakpreget tekst Hvordan?. Resonnerende tekst • Informerer om en sak og drøfter en påstand • Å drøfte vil si å bruke saklige argumenter og."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å skrive en sakpreget tekst Hvordan?

2 Resonnerende tekst • Informerer om en sak og drøfter en påstand • Å drøfte vil si å bruke saklige argumenter og diskutere med seg selv • Å se en sak fra flere sider • Gjennom drøftinga kommer du fram til en konklusjon • Når du drøfter, holder du følelsene dine for deg selv. Ingen tomprat.

3 Klassens påstander. • For mobiltelefon: • - Sistemann som får er en taper • - Lettere å få tak i hverandre • - Må stole på hverandre • - Holde seg oppdatert • - Kjappere kontakt

4 Klassens påstander • Imot mobiltelefon: • - Spill kan føre til kostnader • - Stråling • - Enkel å ødelegge, det gir kostnader • - Kan bli mindre sosial • - Kan bli avhengig • - Kan bli ringt opp av fæle personer • - Lettere å bli mobbet • - Lettere å mobbe

5 Disposisjon • Skriv ned alle tankene og punktene du vil ha med. • Bruk læringsverktøy: VØL skjema, tankekart. • Ordne momentene i riktig rekkefølge. • Hva hører sammen?

6 Tittel / overskrift • Inngangen til teksten, den kan avgjøre om artikkelen din blir lest eller ikke! • Kan være i form av et spørsmål • F. eks.: Er det egentlig nødvendig at alle barn i dag har en mobiltelefon? • Spissformulering. Det viktigste kommer først. • F. eks.: Foreldrene burde vente til barna er 10 år før de får en mobiltelefon.

7 Innledning • Innledningen forteller, sammen med tittelen, hva teksten din handler om. • Informerer kort om bakgrunnen til teksten. • Ved spørsmål i tittel: De fleste barn i dag har en egen mobiltelefon. Mobiltelefon kan brukes til så mangt. Har foreldre tenkt godt over om barna sine trenger en egen mobiltelefon? • Ved spissformulering : De fleste barn i dag har en egen mobiltelefon, men mange foreldrene har ikke tenkt over de enorme kostnadene det kan føre med seg. (her roper du konklusjonen i innledningen)

8 Hoveddel • Her drøfter du påstanden som er i innledningen. • Argumentene må være riktige og viktige. • Lag avsnitt, gjerne med overskrift. • (Hvilke lærebøker bruker slike deloverskrifter?) • Oppgir kilder hvis du henter opplysninger fra andre medier. (mer om kilder senere)

9 Avslutning • Her oppsummerer du drøftingen. • Du kan gjerne ta med din egen mening. Husk at du skal begrunne det du mener! • Avslutningen er alltid en konklusjon, dermed skal det ikke komme fram noen nye momenter (påstander) i denne.

10 Ordvalg • For å vise til disposisjon: Først, for det første, for det andre, videre, på den ene siden, på den andre siden. • Vise til tankegang: Altså, nettopp, bare, vel, også, for øvrig, sikkert, ikke, slik, på denne måten. • Vise til eksempler: For eksempel, i tillegg, dessuten, samtidig, derfor, likevel, for, dermed, forresten. • Språklige forsterkere: Alltid, uten tvil, absolutt, helt sikkert, aldri. (vær forsiktig med disse!)

11 Mer ordvalg • Språklige dempere: trolig, kanskje, av og til, sannsynligvis, iblant, enkelte ganger. (disse hjelper deg med å ikke skrive mer enn det du har dekning for) • Tekstbindingsord: At, som, hva, hvor, hvordan, fordi, siden, ettersom, når, da, enda, selv om, om, for at, slik at, hvis, dersom, i tilfelle, mens, så, tvert imot, til tross for, eller, etterpå.


Laste ned ppt "Å skrive en sakpreget tekst Hvordan?. Resonnerende tekst • Informerer om en sak og drøfter en påstand • Å drøfte vil si å bruke saklige argumenter og."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google