Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fotos: © Rüdiger Nehmzow Trender innen sjøtransport kontra landtransport Schenker AS Knut Eriksmoen 6.Juni 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fotos: © Rüdiger Nehmzow Trender innen sjøtransport kontra landtransport Schenker AS Knut Eriksmoen 6.Juni 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fotos: © Rüdiger Nehmzow Trender innen sjøtransport kontra landtransport Schenker AS Knut Eriksmoen 6.Juni 2012

2 2 DB Schenker er en ledende leverandør av internasjonale transport- og logistikktjenester DB Schenker's internasjonale nettverk Landtransport Nr. 1 i Europa Global flyfrakt Nr. 2 i verden Global sjøfrakt Nr. 3 i verden 3PL Nr. 5 i verden Egne kontorer Partnere DB Schenker Norge - Januar 2012

3 Trondheim Ålesund Molde Nordkapp Kristiansand Stavanger Haugesund Bergen Bodø Narvik Tromsø Namsos Mo i Rana Sortland Alta Kirkenes Vadsø Sogndal Stryn Førde Notodden Hamar Gardermoen Oslo Drammen Sandefjord Fredrikstad Fagernes Otta Tynset Gol Eget distribusjonsnettverk biler Omsetning 3,7 milliarder NOK årsverk sjåfører 4,8 millioner sendinger pr. år 31 egne terminaler DB Schenker i Norge DB Schenker Norge - Januar 2012

4 DB Schenker – Vårt syn på miljøarbeid Vår ambisjon Å benytte alle de for DB Schenker tilgjengelige midler for å bli den mest miljøvennlige logistikkleverandøren i verden. Overgripende miljømål: Redusere våre CO2 utslipp per tonnkilometer mer enn 50 % fra 2005 til Transportvekst CO 2 fra transporter

5 Tunge trender for økt biltransport i Norge og Europa  Logistikk som konkurransefaktor i kombinasjon med ordrestyrt produksjon.  Sentralisering av lager til Østlandet, Sverige, Danmark, Benelux og Tyskland.  Den stadig skjevere retningsbalansen er til fordel for landtransport grunnet lavere enhetskostnader.  Liten godsoverføring mellom sjø – bane.  Det prioriteres i hovedsak midler til vei.  Økt levestandard gjør at tid verdsettes i stadig større grad  Økt lovlig og ulovlig kabotasje

6 Prognoser  Prognoser frem mot 2040 viser at inntekter, befolkning og internasjonal handel vil øke betydelig. Dette gir kraftig vekst i godstrafikken.  Både frakt med skip og frakt med lastebil vil øke, men veitransporten vil øke relativt mer enn sjøtransporten approved (DB 2011)

7 Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet?  Manglende miljøfokus?

8 Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet?  Lite tilfredsstillende kvalitet?

9 Hvorfor sliter sjøfrakt med å få fotfeste i deler av næringslivet?  Lite konkurransedyktig på pris?

10 Nei….

11 Sjøfrakt har sterke konkurransefortrinn  Det er en svært miljøvennlig transportform  Det leveres en gjennomgående god og forutsigbar kvalitet  Det er i mange tilfeller det rimeligste transportalternativet på lengre distanser. ?.

12 Hvordan skape vekst for Sjøfrakt  Markedskommunikasjon – slike samlinger som i dag er viktige!  Speditører/samlastere må tilegne seg short-sea kompetanse  Samspill havn-rederi-speditør-kunde for å skape effektive dør-dør løsninger  Utvikling av pålitelige it-systemer hos speditørene/rederi  Fokusere på de store transportkorridorene.  Vi må skape suksesshistorier!!.

13 Company presentation Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Fotos: © Rüdiger Nehmzow Trender innen sjøtransport kontra landtransport Schenker AS Knut Eriksmoen 6.Juni 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google