Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012 VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS AS

2 TA VARE PÅ MOMENTUM  Sjøtransport høyere på agendaen  Må ta ”neste steg” nå DEDIKERE BUDSKAP I RIKTIG FORA  Skreddersøm ovenfor målgruppene  Utpeke dedikerte og interesserte ”tauholdere”

3 SHORT SEA / NÆRSKIPSFART  Passasjer ferger  Ro – Ro skip  Sideport skip  Container skip

4 MARKEDSBEARBEIDING  Vareeiere * Søke til deres arena når de ikke kommer til vår  Speditører * Sterkere påvirkning av Bil-avd, og ikke kun Sjø-avd * Ønsket ”kanal” for det store antall små / mellomstore kunder  Reelle diskusjoner om logistikk løsninger  Konkurransedyktig * Kostnader * Enkelhet * Miljø

5 REDERIENES PRIORITERINGER  Fokus på å flytte last fra vei til sjø  Mindre fokus på å flytte last mellom sjø-aktører

6 NORSKE HAVNER  Private havner  Nasjonale havner  Short Sea havner SHORT SEA / NÆRSKIPSFART HAVNER  Færre havner  Bedrer frekvensen  Bedrer konkurransekraften for sjørelaterte løsninger

7 HVORDAN TILSIKRE FÆRRE HAVNER  ”Legge ned” noen – lite sannsynlig  Se på regionale Short Sea havner  Slå sammen havner i en ny struktur  Fordele oppgaver på en annen måte innenfor ny havnestruktur  Prosess som må starte nedenfra

8 MULIGE KONSEKVENSER MED NY HAVNESTRUKTUR  Revurdering av Stamnetthavner / Hovedhavner  Styrke det regionale næringslivet  Bidra til ønsket politisk utvikling  Miljøeffekter  Bedre utnyttelse av investeringer  Interkommunalt eierskap

9 INTERMODALE KNUTEPUNKT  Bil, Bane, Havn – HVORFOR  Knutepunkt Midt-Norge  Terminalstruktur Østlandet  Sammenfallende interesser med norske sjåfører BIL, BANE OG SJØ I SAMME DEPARTEMENT

10 Q / A


Laste ned ppt "Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google