Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Www.transportutvikling.no Arctic Sea and Rail Express Tromsø 14. mai 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Www.transportutvikling.no Arctic Sea and Rail Express Tromsø 14. mai 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Arctic Sea and Rail Express Tromsø 14. mai 2012

2 Et samarbeid mellom aktører i Nord-Norge

3 Dagens situasjon  containere(*) går årlig inn og ut av jernbaneterminalen i Narvik  180 containere hver dag  Majoriteten av containerne går til/fra Tromsø  Alle jernbanetransportene koples mot veitransport  Ingenting går i dag med båt (*) Omregnet til 25 ft containere. Inkluderer også en økende andel semier

4 Vi tror det er grunnlag for en sjørute tilknyttet jernbaneterminalen i Narvik Svært mange transportmuligheter kan utføres via Narvik ->

5 Murmansk NARVIK Kirkenes Skjervøy Nike Haparanda/Tornio Umeå Oulu Vaasa Kvarken Alta Finnsnes Harstad Lødingen TROMSØ Hammerfest Honningsvåg Bodø Internasjonal biltransport (øst) Internasjonal togtransport (øst) Internasjonal togtransport (sør), herunder «nasjonal» transport til/fra Oslo Internasjonal biltransport (sør, via Sverige) Nasjonal biltransport (sør) Sjøtransport Transportutvikling AS, 2012 TRANSPORTER VIA NARVIK SOM KAN KOPLES MOT BÅT Flere av disse transportene «routes» i dag utenom Narvik eller går rett forbi

6 Noen mulige anløpshavner

7 Markedet  Nordover: –Hovedtyngden av godset tilhører grossistmarkedet (dagligvarer, frukt og grønt) –4 store aktører (COOP, ASKO, ICA og REMA)  Sørover –I hovedsak fisk –Majoriteten av fisken som går med tog er oppdrettsfisk

8 Det ble i 2011 produsert mer enn tonn oppdrettslaks mellom Tysfjorden og Vest-Finnmark + 3 ganger så mye fangst Lakseslakterier Vestfjorden-Vest Finnmark

9 Rovaniemi Kolari Murmansk Boden NARVIK Kirkenes Skjervøy Nike Haparanda/ Tornio Storuman Kiruna Luleå Umeå Oulu Vaasa Kvarken Mosjøen Alta Finnsnes Harstad Lødingen TROMSØ Hammerfest Honningsvåg Bodø 12% S-TROMS 6% N-TROMS 27% BKT 10% M-TROMS 20% LoVe 9% OFOTEN 16% VEST FINNMARK BEFOLKNING I NORD-NORGE PR kommuner fra Tysfjord i sør til Nordkapp i nord. Total befolkning «langs båtruten» (ca. 60% av hele landsdelen) Transportutvikling AS, 2011 KONSUMVARER ENDER DER FOLK BOR

10  I dag: Tege –Bodø-Tromsø-Alta  ”Ny båt” –Hovedstruktur mellom Narvik og Tromsø –Koplinger mot mellomliggende havner –Utvidelse fra Tromsø til Finnmark Nytt transportkonsept

11 Noen momenter  Rammebetingelsene for sjøtransport under forbedring?  Jernbanebane/E10 til Narvik er inne i EU’s TEN-T Core Network  Narvik er definert som stamnetthavn  Tromsø er både stamnetthavn og Utpekt havn  Nordområdeutredningens fase 2: “Med forventet vekst i godsmengder vil en sjøvegs godsrute basert på containere fra Narvik til Troms og eventuelt Finnmark kunne bli en realitet.”  Betydelige miljøeffekter (utslipp, støy, ulykker etc)  Den eneste rute i Nord-Norge der en kan få virkelige miljømessige overføringseffekter («Shift between modes»), - siden alt i dag går med bil


Laste ned ppt "Www.transportutvikling.no Arctic Sea and Rail Express Tromsø 14. mai 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google