Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv Hva er våre erfaringer med sjøtransport og hva skal til for at sjøtransport blir foretrukket. John.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv Hva er våre erfaringer med sjøtransport og hva skal til for at sjøtransport blir foretrukket. John."— Utskrift av presentasjonen:

1 Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv Hva er våre erfaringer med sjøtransport og hva skal til for at sjøtransport blir foretrukket. John Elter Logistikksjef Spar Kjøp AS

2 Etablert 1962 av kjøpmann og grunder Helge Eide Knudsen Firmaet drives i dag av hans to sønner ¨Alltid lave priser¨ Det startet med å selge garn hjemme i kjelleren. I dag selger vi nok garn til å rekke 9 ganger rundt jorden - hvert år - 17 Egeneide butikker Kirkenes Trondheim Førde Strandgaten Åsane Kokstad Sotra Sandnes Bryne Stavanger Haugesund Kristiansand Arendal Halden Mjøndalen Hønefoss Kristiansund Omsetning 750 m.kr butikk m.kr netthandel

3 Etablerte miljøtiltak Energi: Spar Kjøp investerer millionbeløp i energibesparende tiltak: Varmepumper fra grunnvarme, SD anlegg energimerking og eneriganalyse av alle bygg Produksjon: Håndterminaler erstatter papir i produksjonen Gjennvinner 91% av avfall, målsetning 95% Emballasjeoptimering gir mindre transport av luft. Distribusjon Alle postpakker østover går med bane Spar Kjøp kildesorterer og gjennvinner 1 tonn med kartong hver dag postpakker distribueres med tog til Oslo Spar Kjøp plukker 2 mill ordrelinjer pr år fra hovedlageret

4 Handelspartnere Fjerne Østen Kina Hong Kong Bangladesh India Pakistan Korea Thailand Vietnam Europa Italia Portugal Belgia Polen Tyrkia Norden Norge Sverige Danmark 400 leverandører leverer varer til Spar Kjøp 200 av disse er fra fjerne østen Spar Kjøp Skifter ut produkt varianter pr år Spar Kjøp selger par sko hvert år

5 Sjøtransport – løs last Små volum fra østen må gå som løslast. All løslast går via Oslo og bil til Bergen Retningsbalansen for lastebil øst -> vest er belastet. Mange tomme lastebiler i retur fra vest til øst Løslast er rundt dobbelt så dyrt som FCL pr m 3 Spar Kjøp selger ferdigsydde gardiner årlig Spar Kjøp sender ut en postpakke i snitt hvert 30 sekund

6 Sjøtransport - FCL Ved å konsolidere ordrer fra mange leverandører i østen kan Spar Kjøp sende fulle containere direkte til hovedlageret i Bergen. Økt fyllingsgrad fra 78% til 91% Kun egne varer Spar Kjøp har 2000 innkjøpsordrer pr år fra fjerne østen Spar Kjøp konsoliderer kontainere i 16 havner Spar Kjøp har 150 etablerte avganger pr år Spar Kjøp frakter 600 TEU pr år 1 TEU = 20 fots container

7 Hva er våre erfaringer med sjøtransport Lavere pris Lang planleggingshorisont for lossing. Må ikke losses på timen som for lastebil. Ved knapphet på kapasitet kan varer lagres i container på bryggen Spar Kjøp Selger leker hvert år Spar Kjøp losser og lagrer en kartong hvert 20 sekund Spar Kjøp losser kartonger hvert år

8 Punktlighet og nøyaktighet God planlegging opphever behovet for rask fremføringstid. Varene må være tilgjengelig til salgsstart. Vi må vite hva som kommer når, og i hvilken container varen er i Utlevering av prioriterte containere fra havnen må skje på kort varsel Spar Kjøp starter planlegging av ny sesong 12 månder før salgsstart. Spar Kjøp sender ut 4,5 millioner kataloger pr år

9 Hva skal til for at sjøtransport blir foretrukket Pris Nøyaktighet ETA dato må være nøyaktig minimum 14 dager før ankomst. Papirløst: Hentemeldinger må kunne gå elektronisk mellom kunde – transportør og havn liker Spar Kjøp på facebook

10 Utfordringer til sjøtransport Fraktraten er for lite forutsigbar Kapasitet på feedere til Bergen Informasjon om avvik Benytte lastbærerer som kan benyttes til returfrakt for å unngå å sende tomme containere i retur Gjennomsnittpris 59 kr

11 Utfordring til sjøtransportører Små importører er for små for FCL Transportører må etablere enkle portaler for registrering av transportoppdrag fra fjerne østen. Transportørene må konsolidere LCL i østen for flere importører på vestlandet. LCL må gå til Bergen for distribusjon i spredenett fra Bergen. Utnytte ledig transportkapasitet fra vest til øst. Transportørene må gjøre det like enkelt å booke sjøtransport fra østen som det er å booke en flyreise. Spar Kjøp selger 3 millioner garnnøster i året

12 Bergen Havn Hurtighet – ledetid fra container er bestilt til den er utlevert Trafikale problemer i rushtiden Åpningstidene til havnen Papirløst system for utlevering av containere Spar Kjøp losser og lagrer en kartong hvert 20 sekund Spar Kjøp er på Bergen Havn 700 ganger i året Spar Kjøp losser en 20 fots container med 500 kartonger på 1,5 time

13 Distribusjon med sjøtransport til Spar Kjøp butikker Kirkenes Trondheim Kristiansund Haugesund Sandnes Bryne Stavanger Kristiansand Arendal Forutsetninger Pris Ledetid Punktlighet Levering 2 x uke Dør til dør på faste tider Plastet eur-paller Returløsning Sjøtransport produktet må gjøres lettere tilgjengelig, og markedsføringen må styrkes Mindre fokus på tekniske løsninger

14 Oppsummert Import: Få gods til Bergen og utnytt ledig kapasitet mot øst for gunstige priser Papirløst og enkelt Forutsigbare priser og ankomst tider Distribusjon: Distribusjon med bil fungerer svært godt. Vis oss båtens fortreffelighet synligjør gode dør til dør løsninger


Laste ned ppt "Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv Hva er våre erfaringer med sjøtransport og hva skal til for at sjøtransport blir foretrukket. John."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google