Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.

2 L97 Beherske tesselering. Konstruere ulike figurer. Perspektivtegning og romfigurer. Parralellitet og vinkelmål, Konstruere og bruke disse. Arbeidstegninger ved hjelp av målestokk og kart. Ved å gjøre anslag og vurderinger skal elevene velge hensiktsmessige redskaper og enheter for lengde samt beregne areal og volum. Øve ser på tredimensjonale figurer Kjennskap til særtrekk ved ulike kulturtradisjoner. Vurdere form og farge i forhold til funksjon. Erfaring med størrelseforhold. Kunnskaper om materialer redskaper og teknikker. Samt muligheter og begrensninger.

3 Forberedelse til oppgaveutdeling. Samtale med klassen om hvilke bygg som skal til for å lage en by. Samtale med klassen om målestokk og sammen komme frem til en hensiktsmessig størrelse på bygningene og landskap. Fortelle dem hvilke materialer og utstyr de har tilgjengelig. Dele dem i grupper ut i fra hvilke bygninger de vil lage. Max 3 personer i hver gruppe.

4 Oppgaven del 1 Jobb sammen tre og tre. Velg bygning. Finn ut hvor store dere mener bygningen skal være. Studer byggeskikk fra Norge og utlandet gjennom for eks kjente kunstverk. Hvordan vil dere at huset skal se ut.

5 Oppgaven del 2 Lag arbeidstegning der dere først lager en tegning av huset. Prøv å bruke forskjellige figurer. Hvordan kan dette huset settes inn i en økologisk sammenheng. Konstruer deretter alle sidene i bygningen samt tak og vinduer på ny arbeidstegning. Regn ut volum og areal av huset i den målestokken som har blitt satt.

6 Oppgaven del 3 Finn ut hvilke materialer dere trenger. Bygg bygningen etter arbeidstegningen. Vurder farger, form og funksjon av deres bygg. Når dere er ferdig kan dere vurdere om bygningene kunne sett slik ut i virkeligheten. Hva kunne vært annerledes?

7 Oppgaven del 4 Lære begrepet tesselering og hva det betyr. Studer mønstre fra Norsk kultur og fra andre kulturer. Får dere ideer? Velg en flate i huset deres og konstruer et mønster som danner tesselering.

8 Begrepslæring Tesselering. Volum Areal Målestokk Parallellitet Vinkelmål Normaler Halvering Forskjellige polynomer. Regulære og ikke regulære. Interiør Perspektiv 3-D Dekor


Laste ned ppt "Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google