Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bygg et boligstrøk Geometrioppgave for 4.klasse. Valg av klassetrinn  En 4.klasse har fra før gjort seg kjent med geometriske figurer og deres egenskaper.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bygg et boligstrøk Geometrioppgave for 4.klasse. Valg av klassetrinn  En 4.klasse har fra før gjort seg kjent med geometriske figurer og deres egenskaper."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bygg et boligstrøk Geometrioppgave for 4.klasse

2 Valg av klassetrinn  En 4.klasse har fra før gjort seg kjent med geometriske figurer og deres egenskaper (2.klasse), undersøker videre i 3.klasse, form og størrelse, hjørner, sider, kanter og sideflater.

3 L97 i fokus  ”Elevene skal planlegge og undersøke hvordan vi kan bruke enkle former til å lage sammensatte figurer…”

4 Oppgaven  Lage hus av mangekanter med utg.pkt. i trekanter.  Undersøke hvilke trekanter som egner seg til husbygging og hvorfor.  Få en idé om hvordan hus ser ut, litt funksjoner.  Planlegge/tegne huset eller idéen.  Bygge modellene, male og gjøre ferdig  Evaluere, finne forklaring

5 Undring  Trekanter; rettvinklede, likebeinte, stumpe og likesidede i forskjellige størrelser.  I grupper skal elevene finne andre figurer (tegne av disse på ark)  Alle forslagene samles og det samtales om dem. Hvilke type trekanter egner seg best til å danne vegger? Hvilke er best for tak?  Plansjer på veggene

6 Hva er et hus?  Elevene skal finne ut på egen hånd/i fellesskap hva de trenger, f.eks vegger, tak, gulv, pipe, dører, vinduer…  Se på bygninger rundt i lokalmiljøet om tiden strekker til, eller læreren tar med bilder, modeller av ulike typer hus.

7 Planlegging  Gruppene tegner forslag til huset de skal lage.  Ta opp problemstilinger som hvordan lage et høyt hus, et langt hus…  Tegningene kan være sett ovenfra, fra sidene eller i i utklippede modeller.

8 Bygging  Egne tegnede trekanter og kopiere  Det skal brukes kartong, teip og lim  Alt males til slutt, hvis ikke det brukes farget kartong  Elevene bør se det ferdige resultatet

9 Evaluering  Har elevene forstått det vi ville formidle?  Hvordan vet vi at de lærte noe?  Ble det for mye på en gang?  Hvordan var gjennomføringen?  Mulighet for å gjøre oppgaven større: –Volum og areal

10 Geometriske begreper  Trekanter i regulære og uregulære former.  Kvadrat av rettvinklet, likebeint trekant.  Rektangel av rettvinklet trekant  Flere polygoner og polyedre: –Trapes, rombe, parallellogram, pyramide, prisme


Laste ned ppt "Bygg et boligstrøk Geometrioppgave for 4.klasse. Valg av klassetrinn  En 4.klasse har fra før gjort seg kjent med geometriske figurer og deres egenskaper."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google