Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnita Stene Endret for 9 år siden
1
Bransjeseminar om grunnfondsbevis Presentasjon av SpareBank 1 SR-Bank Adm.direktør Terje Vareberg Onsdag 8. september 2004 kl 1000 i Vika Atrium, Oslo
2
2 Godt resultat etter positiv utvikling i alle forretningsområder Egenkapitalavkastning etter skatt: 17,4 % (15,1 %). Konsernresultat: 352 mill kr (277 mill kr) før skatt. Konsernresultat: 257 mill kr (200 mill kr) etter skatt. Resultat fra underliggende drift: 369 mill kr (325 mill kr) før tap. Rentemargin: 2,04 % (2,12 %). Netto andre driftsinntekter: 348 mill kr (289 mill kr). Netto tap: 62 mill kr (105 mill kr), 0,2 % av brutto utlån på årsbasis Brutto mislighold: Redusert med 33 % siste 12 mnd. Utlånsvekst siste 12 mnd: 8 % (6 %). Innskuddsvekst siste 12 mnd: 11 % (3 %) Innskuddsdekning: 61,4 % (60,2 %). Resultat pr. grunnfondsbevis etter skatt: 16,5 kr (13,5 kr) Hovedtrekk – 2.kvartal 2004
3
3 Hovedtall – 2.kvartal 2004
4
4 Netto renteinntekter siste 10 år
5
5 Andre inntekter i % av sum inntekter *Ekskl. utbytte og kursgev, inkl. valuta/renter.
6
6 Nye utfordringer Basel 2 Bygge opp systemer, rutiner og kompetanse Økt fokus på korrekt risikoprising Gir tilgang til mer informasjon om risikoeksponering IFRS Nye regnskapsregler fra 2005 Mer svingende resultater Tilpasning pensjon belaster EK Funding Kompetanse
7
7 Spredning av fundingkilder
8
8 Ingredients For Being a Strong Player Kilde: Merill Lynch Strong domestic market position in retail financial services Franchise value and earning power in wholesale uncertain if not supported by well-established retail strength Retail encompasses both banking and non-banking (funds, bank- assurance, pensions, private banking, mortgages, consumer finance, retail trading) Visible and valued brand First-tier franchise position – nationally or locally High and sustainable recurring earning power Reliable risk management and control Good efficiency Capacity to attract and retain top talent Dynamic strategies and quick-reaction management capacity
9
9 Mot til å meina, styrke til å skapa Langsiktig Åpen og ærlig Ansvar og respekt Vilje og evne til forbedring Vilje og evne til forbedring gjennom å være og gjennom å vise Bankens verdigrunnlag Visjon: SpareBank1 SR-Bank – Den anbefalte banken
10
10 Målbilder: En omfattende drøfting av hvilken bank vi skal være har ledet til følgende utsagn som skal kjennetegne banken innen 2006. Handlingsplanene i perioden 2004 – 2006 vil fokusere på aktiviteter og mål for å gjøre målbildene utsagnsgivende ved utgangen av perioden SpareBank 1 SR-Bank skal være en lønnsom og solid bank som er attraktiv for kunder, kapitalmarkedene, grunnfondsbeviseiere og medarbeidere. Gjennom: en sparebankfilosofi med sterk merkevare og moderne bankdrift hvor verdier skapes lokalt og pløyes tilbake til lokalsamfunnet. en klar prioritering basert på kundebehov og lønnsomhet. et markedsområde som primært er Rogaland, Agder og Sunnhordland. en tydelig posisjon i spare/pensjonsmarkedet. dyktige medarbeidere som er stolte av å jobbe i SR-Bank.
11
11 Lønnsomhetsmålet er 15% egenkapitalavkastning etter skatt og slik at SpareBank1 SR-Bank til enhver tid skal være blant den beste tredjedel av sammenlignbare banker Lønnsomhet og soliditet Målet for kjernekapitaldekning og kapitaldekning skal være 8% og 12% av beregningsgrunnlaget
12
12 ROGG mot OSEBX siste 12 mndr.
13
13 ROGG mot OSEBX siste 24 mndr.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.