Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArnfinn Slettebakk Endret for 9 år siden
1
Konseptutvikling & Industrialisering: Prosjektet er initiert for å gjennomføre de strategiske endringene som følger av: HÅG skal i vesentlig grad utvikle produktkonsepter basert på ferdigutviklet teknologi og komponenter HÅG skal aktivt arbeide med produktporteføljen med fokus på det enkelte produkts / produktseries lønnsomhet
2
Gjenbruk i HÅG Peter H05 Credo Capisco H03 H09 Beslag Fot-X Små- deler Produkt spesifikke komp. Kolleksjoner Meie Vippe punkt Basiskomponenter pris L M S CPA, 14.12.2001
3
Resultatet for HÅG vil fremkomme som en kombinasjon av: Raskere utvikling av nye produkter Lavere ressursforbruk i forbindelse med utviklingsprosjektet Større frihet til å velge designer (designerstyrt designstyrt) Stordriftsfordeler = reduserte direkte og indirekte produksjonskostnader Økt kapasitet / fleksibilitet Bedre kvalitet Lavere investeringer
4
Prosjektet vil: Fastlegge viktige konstruksjonsføringer (bl.a. når det gjelder gjenbruk, prosessfleksibilitet osv.) Frembringe beslutningsunderlag i form av - fullkostkalkyler - måltall for ”gjenbruk” for å - konkretisere fordelene ved mer aktiv gjenbruk - definere gode produktprogram - gjøre strategiske ”kjøpe/lage”-vurderinger med utgangspunkt i valgte standardkomponenter
5
Case Conventio - Excel ark
6
Resultat (så langt) Vi har fått en bevisstgjøring i organisasjonen rundt gjenbruk og produktprogram Vi ser konturene av et system som kan supplere kalkylene når det gjelder å vurdere en kolleksjons eller modells ”godhet”
7
Neste skritt: Regne ut verdier for hver produktmodell innen valgt kolleksjon Veie input i ”felles-index” / ”J-index” utfra hvor mye det går av de enkelte komponentene Utvide ”inngår i” til å gjelde alle komponenter i HÅG, ikke bare innen én kolleksjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.