Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

2 To parallelle prosesser Aldringsprosessen Går sin gang hos alle Går sin gang hos alle Er genetisk bestemt Er genetisk bestemt En aktiv livsstil kan utsette ulemper ved aldring En aktiv livsstil kan utsette ulemper ved aldringAlderssykdommene Rammer oftere etter fylte 75 år Rammer oftere etter fylte 75 år En aktiv livsstil kan halvere risikoen for alderssykdommer En aktiv livsstil kan halvere risikoen for alderssykdommer DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

3 Tre gode nyheter 1. Det nytter å bevege seg 2. Hjernen er tilpasningsdyktig 3. Styrketrening hjelper DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

4 Det nytter å bevege seg Eldre har like stor nytte av å bevege seg som yngre, det tar bare litt lenger tid før du merker bedring Eldre har like stor nytte av å bevege seg som yngre, det tar bare litt lenger tid før du merker bedring En ½ time fysisk aktivitet om dagen har positiv effekt på aldringsprosessen og reduserer alderssykdommene En ½ time fysisk aktivitet om dagen har positiv effekt på aldringsprosessen og reduserer alderssykdommene Husk: ”12 minutters hjertebank daglig” Husk: ”12 minutters hjertebank daglig” DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

5 Hjernen er tilpasningsdyktig Muskelvev og nervevev kan påvirkes positivt, uavhengig av alder Muskelvev og nervevev kan påvirkes positivt, uavhengig av alder Hjernen må stadig minnes om at du trenger å bruke kroppen Hjernen må stadig minnes om at du trenger å bruke kroppen Stølhet er et godt tegn, - kroppen er i ferd med å tilpasse seg. Stølhet er et godt tegn, - kroppen er i ferd med å tilpasse seg. DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

6 Styrketrening er viktig for eldre Muskelstyrken reduseres med alderen, men hvor mye er du selv herre over Muskelstyrken reduseres med alderen, men hvor mye er du selv herre over Eldre som styrketrener kan ha større muskelstyrke enn yngre som ikke trener Eldre som styrketrener kan ha større muskelstyrke enn yngre som ikke trener God styrke har betydning for balanse, benbygning og gangferdigheter God styrke har betydning for balanse, benbygning og gangferdigheter DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

7 Hva kan jeg selv gjøre? Hva liker jeg å gjøre? Hva liker jeg å gjøre? Delta i turgrupper – ”den gyldne spaserstokk” Delta i turgrupper – ”den gyldne spaserstokk” Gå i trapper, danse, spasere, svømme Gå i trapper, danse, spasere, svømme Hvilke andre aktiviteter kan jeg legge inn i hverdagen? Hvilke andre aktiviteter kan jeg legge inn i hverdagen? Husk 12 minutter hjertebank daglig Husk 12 minutter hjertebank daglig DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

8 Bevegelsesglede Hva gir deg glede? Hva gir deg glede? Det er viktig at mosjon og bevegelse er lystbetont og gir glede Det er viktig at mosjon og bevegelse er lystbetont og gir glede Aktivitet frigjør stoffer i hjernen som gir lystfølelse Aktivitet frigjør stoffer i hjernen som gir lystfølelse DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

9 Fysisk aktivitet Daglige aktiviteter: Å kle på seg Å kle på seg Egen hygiene Egen hygiene Matlaging Matlaging Gå i butikker Gå i butikker Husarbeid Husarbeid Hugge ved Hugge ved Hagearbeid Hagearbeid Leke med barnebarn Leke med barnebarn Andre forslag? Andre forslag? Målrettet trening: Kondisjonstrening Kondisjonstrening Styrketrening Styrketrening Balansetrening Balansetrening Bevegelighetstrening Bevegelighetstrening DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

10 Kondisjonstrening Å gå, litt raskere, med ekstra strekk i hoften Å gå, litt raskere, med ekstra strekk i hoften Å sykle, ute eller på ergometersykkel Å sykle, ute eller på ergometersykkel Å gå i trapper - la heisen stå Å gå i trapper - la heisen stå Å gå med staver Å gå med staver 12 minutters daglig aktivitet med hjertebank 12 minutters daglig aktivitet med hjertebank DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

11 Styrketrening Muskelstyrke kan trenes uavhengig av alder Muskelstyrke kan trenes uavhengig av alder Det er spesielt viktig for eldre å være aktive og i bevegelse Det er spesielt viktig for eldre å være aktive og i bevegelse Med økt muskelstyrke takles dagliglivets oppgaver bedre Med økt muskelstyrke takles dagliglivets oppgaver bedre Prøv knebøyninger, trappegang, knestrekk med vekt over ankelen, sette og reise seg fra en lav stol. Prøv knebøyninger, trappegang, knestrekk med vekt over ankelen, sette og reise seg fra en lav stol. DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

12 Balansetrening Prøv å stå uten støtte når du kler på deg Prøv å stå uten støtte når du kler på deg Gå i trapp med minst mulig støtte Gå i trapp med minst mulig støtte Gå jevnlig i litt ulendt terreng Gå jevnlig i litt ulendt terreng Hold vedlike evnen til å komme opp fra gulvet Hold vedlike evnen til å komme opp fra gulvet Stå på et ben mens du flytter det andre foran, til siden, bak og sammen. Gjenta med det andre benet. Stå på et ben mens du flytter det andre foran, til siden, bak og sammen. Gjenta med det andre benet. DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

13 Bevegelighetstrening Strekk armene daglig over hodet, ta deg bak i nakken. Berør deretter korsryggen Strekk armene daglig over hodet, ta deg bak i nakken. Berør deretter korsryggen Sittende på stol: Berør føttene dine daglig både ved å bøye deg frem og ved å legge det ene benet over det andre Sittende på stol: Berør føttene dine daglig både ved å bøye deg frem og ved å legge det ene benet over det andre DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet

14 Komme i gang Sett deg overkommelige mål Sett deg overkommelige mål Det er bare dørstokken om å gjøre Det er bare dørstokken om å gjøre Gjør avtaler med venner om å gå tur eller andre aktiviteter Gjør avtaler med venner om å gå tur eller andre aktiviteter Belønn deg selv når målet er nådd Belønn deg selv når målet er nådd Bevegelse og mosjon påvirker positivt din helse og ditt liv! Bevegelse og mosjon påvirker positivt din helse og ditt liv! DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet


Laste ned ppt "Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre DIALOG 2004 Bevegelse i Nærmiljøet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google