Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom."— Utskrift av presentasjonen:

1 Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom

2 Hverdagsaktiviteter og energiøkonomisering

3 AKTIVITETER I HVERDAGEN • Hvilke aktiviteter som dere utfører i hverdagen blir dere mest slitne av? • Primære aktiviteter i dagliglivet, PADL • Instrumentelle (sekundære) aktiviteter i dagliglivet, IADL • Hvilke type aktiviteter utfører flest ganger i hverdagen? • Hvor er det mest energi å hente?

4 AKTIVITETER I HVERDAGEN • Må-aktiviteter – Dusje, påkledning, pusse tenner, spise, hvile • Bør-aktiviteter – vaske, trene, klippe gresset, olje terrassegulvet,

5 AKTIVITETER I HVERDAGEN • Påfyllsaktiviteter – Se fotball, gå tur, gå på Cafè/kino, prate med en venn på telefon, surfe, lese en bok, høre radio/musikk • Viktig å skille mentalt mellom må, bør og påfyllsaktiviteter • Erkjenne at påfyllsaktiviteter er akkurat det det er. • Målsetting: En påfyllsaktivitet hver dag

6 Hva er arbeidsbesparende metoder? • Energibesparende metoder handler om bevisst bruk av pust og energi • Hva/hvordan utfører man en aktivitet? • Hvordan mestre å bli sliten? • Kompensering • Rasjonalisering av kreftene

7 Energiøkonomisering • Bruke den energien man har bevisst • Være i aktivitet, men unngå utmattelse • Balanse mellom aktivitet og hvile. • Få mer overskudd til positive eller lystbetonte aktiviteter • Ikke bruk mer energi enn du har

8 ENØK`s 4 P`er PrioriteringPlanleggingPlassering Pauser/ Pace = tempo Å VÆRE BEVISST I HVERDAGEN

9 Valg • Bli bevisst hva tid og krefter blir brukt på • Hva MÅ gjøres? • Prioriteres meningsfulle aktiviteter? • Hva er viktig i ditt liv?

10 Planlegge • Planlegg aktiviteter på forhånd • Planlegg god tid og pauser • Porsjoner ut kreftene • Jevnt aktivitetsnivå

11 Plassere • Hva er den beste arbeidsstillingen for denne aktiviteten? • Hvordan plasserer du det du trenger? • Arbeid mest mulig i midjehøyde og nær kroppen

12 Pace (tempo)/ Pauser • Riktig tempo • Start rolig, ta pauser underveis • Planlegg med god tidsmargin • Arbeid i moderat tempo • Rolige bevegelser og småpauser underveis • Fokuser på hvilket tempo som er best for en selv, ikke for andre • Husk tid til avslapping og hvile

13 Å VÆRE BEVISST I HVERDAGEN • Styremøte med seg selv om planlegging av aktiviteter hver dag • Er denne aktiviteten nødvendig? • Må jeg gjør den eller kan jeg delegere/gjøre sammen med andre? • Når skal jeg gjøre den? Tyngre aktiviteter når du er i best form • Hvor ofte skal jeg gjøre den?

14 ENERGIØKONOMISERING • Jevnlig evaluering – hva lar jeg dette gjøre med meg • Skape forventninger som passer dagens form – men samtidig… • Ikke tenke hele tiden på hva ting kan gjøre med en – bli deprimert

15 ENERGIØKONOMISERING • Ikke vær redd for å skaffe assistanse • Søk om hjelp ift bruk av tekniske hjelpemidler • Skaff deg kompetanse på hjelpemidler • Bruke hjelpemidler • Tørr å ta deg selv og sykdommen på alvor


Laste ned ppt "Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google