Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

• Forklaring av løpeteknikk – Løpeteknikken som denne presentasjonen omhandler er vanlig løpeteknikk • Passer best til hardt underlag – Inkludert er også.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "• Forklaring av løpeteknikk – Løpeteknikken som denne presentasjonen omhandler er vanlig løpeteknikk • Passer best til hardt underlag – Inkludert er også."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 • Forklaring av løpeteknikk – Løpeteknikken som denne presentasjonen omhandler er vanlig løpeteknikk • Passer best til hardt underlag – Inkludert er også en kort forklaring om løping i motbakke og nedoverbakke • Forslag til øvelser for styrking av viktige muskler

3

4

5

6 • Vær oppreist i hele kroppen – Man skal ikke ”sitte” mens man løper • Hvis man ”knekker” sammen i hoften mister man fart – Krever styrke i kjernemuskulaturen

7 • Treffe med yttersiden av hælen først, og ruller innover og fremover på foten – Gunstig, fordi det demper støtet – Lav fart • Treffe med forfoten først, og nesten ikke røre bakken med hælen – Tungt for leggmusklene – Høy fart

8

9 • Friksjon bremser løperen – Når begge beina er i luften er det kun luftmotstanden som bremser løperen – Når foten treffer bakken, bremses farten

10 • ”Stem” betyr at man ikke skal ta for lange steg • Umulig å begynne fraspark før kroppen er rett over foten – Jo lenger frem man setter ned foten i forhold til hoften, jo mer bremses farten • Sett ned foten like foran eller under hoften

11 • Når man løper virkelig fort (f.eks. på sprintløp) må man lande på forfoten – Ideelt for kort tid i bakken, og for å raskt få beina med seg • Krever god styrke i leggen

12 • Bruk litt kortere steg ved akselerering – F.eks. rett etter at man har vært på en post

13 • Frekvensen på beina styres av armene – Jo raskere man svinger armene frem og tilbake, desto raskere går beina

14 • Armene bidrar ikke til framdriften – MEN: Hjelper til balansen og posisjoneringen av kroppen • Løping med og uten armbruk: – Prøv å løp med hendene i lommen • Du vil rotere mye – Prøv å før frem motsatt arm og ben • Motvirker rotasjonen • Kreftene virker fremover, og ikke til sidene

15

16 • Start 50 m før bakken med å løpe raskere – Man drar med seg farten • Høy stegfrekvens • Bruk armene godt

17 • Man må ikke legge seg for langt bakpå • Senk armene • La føttene ”rulle” av gårde • Gode muligheter for å øke frekvensen

18 Kondisjon Kjernemuskulatur Leggene Terrengløping

19 • Intervalltrening • Langtur • Spenstprogram – Eks. legghopp, ettbeinshopp, hopp med samlet bein

20 • Løpe i oppoverbakke – Lene seg litt fremover samtidig som man får hoften frem • Kjernetrening: mage- og ryggmusklene – Situps – ”Sykling” – Planken

21 • Bruk hoppetau – Små og kjappe hopp med ”strake” knær • Tåhev – I trappen (et bein om gangen) – Med å bære noe tungt (begge bein) – Sittende tåhev • Spensthopp

22 • Utfordrende balanseøvelser i terreng • Balansebrett/pute – Hva med å stå med en fot på en pute mens du pusser tenner? • Spenst/vristhopp på flatmark og i bakke for økt styrke muskulatur • Styrke/balanseøvelser

23 • Hold tyngdepunktet stabilt • Hoften skal frem og opp • Kort tid i bakken • Unngå stem • Land på forfoten ved høy fart • Bruk litt kortere steg ved akselerasjon • Jo fortere man svinger armene frem og tilbake, desto fortere går beina • Riktig armbruk

24 • Overkropp og hode – Rett opp overkroppen – Rett opp hoften – Len litt forover – Se rett frem • Armer og skuldre – Skuldrene er i ro – Armene svinger i løpsretningen – Vekselvis senk armene rett over hoftehøyde – Hendene er løst lukket

25 • Beina – Løft opp hælen (jo raskere, jo høyere) – Flytt låret fremover (hælen holdes oppe) – Sving beinet fremover, til like foran eller under hoften • Plassering av foten – Plasser fremre del av foten først, og la resten av resten av foten møte bakken – Rask, fullstendig kontakt med bakken – Naturlig pronasjon

26 osjon/trening/loping/helse/ / ening/treningsplanlegging/utviklingstrapper/o rientering/Trinn2/loepsteknikk/page4904.htm l

27


Laste ned ppt "• Forklaring av løpeteknikk – Løpeteknikken som denne presentasjonen omhandler er vanlig løpeteknikk • Passer best til hardt underlag – Inkludert er også."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google