Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom."— Utskrift av presentasjonen:

1 Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom

2 NLFs Hovedmål Det skal sikres nødvendig luftrom slik at luftsport kan utøves under størst mulig frihet, uten at dette er i konflikt med annen luftfart. Strategier Sikre nåværende tilgang til luftrom Gjenerobre tapt tilgang til luftrom Arbeide for økt fleksibilitet i bruk av luftrom Arbeide for god forutsigbarhet

3 Utvikling Mer kontrollert luftrom. Til tross for sterk motstand fra GA/luftsport og Forsvaret kan vi ikke utelukke kun to luftromsklasser: G –ukontrollert og C –kontrollert. Låneområder i det kontrollerte luftrommet. Enkeltflyginger med transponder (i tillegg til radio).

4 Luftrom –aktuelle saker: Oslo ASAP (Oslo Advanced Sectorization & Automation Project). Fremtidig organisering av lufttrafikken i Oslo- området (Østlandet). Implementering utsatt til Flygelederne skal i større grad i produksjon (ikke kontorarbeid). Ny organisering. Alle legges i lik avstand fra et punkt -”hjulet”. Høyder – prinsipper.

5 Paraglider-område Sperillen ENGM RWY 01/19 MAX 5000FT Gliderområde Hokksund A/B ENGM RWY 01/19 MAX 5000FT Fremtidige VFR-områder (foreløpig utkast)

6 Glider område Starmoen A ENGM RWY 19 MAX 5000FT Gliderområde Starmoen A/B ENGM RWY01/19 Max 5000FT

7 Kontrollert luftrom over AFIS-plasser med instrumentfasiliteter (TIA over TIZ) Aktuelle steder: Notodden og Fagernes ++ Norge ”best i klassen”. Andre land (eks. Tyskland) krav til et antall I-bevegelser. Problemet er langt større for HG/PG som vil bli utestengt. Seilfly –”bedre på radio”. Redusere horisontal utbredelse av TIZ. Begrense ”åpningstiden” av TIA og TIZ.

8

9 Regionfelt Østlandet Kan forvente mye aktivitet fremover. Pr. nå i positiv dialog med Forsvaret, men det er stor utskifting av personell…… Det må planlegges best mulig for å unngå samtidighet i tid. Jagerfly som opererer i fbm. RØ er både over og under FL 95. ”Se og bli sett” fungerer dårlig. Avtaler kommer på plass i –Prøveår.

10 Flyging over FL 95 Flyging i CTA (Grenser i Norge: FL95, FL 115 og FL 135). Låneområder regulert i avtale mellom NLF og Avinor (godkjent av LT). Utforming av låneområdene harmonerer dårlig med ”militære treningsområder” TSA Ved tildeling av TSA –Hele eller ikke noe.

11

12

13 Andre saker –luftrom: Luftromsharmonisering i Europa. God grunntanke, men synes ikke å være gjennomførbart. –Toklasse luftrom. Kontrollert og ukontrollert (ikke kontrollert) luftrom. Mange land motarbeider. Men Norge ”flinkest i klassen”. Eks. Klasse C- luftrom i Rygge og Farris TMA. Luftromskrenkelser. Fokuseres det riktig?


Laste ned ppt "Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google