Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagseminar 13.02. 2010 NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagseminar 13.02. 2010 NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagseminar 13.02. 2010 NLF CAMO HVA NÅ?

2 Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere dokumentet flyten rundt vedlikeholdet av luftfartøyer. •En viktig del av dette er å utarbeide og godkjenne vedlikeholdsunderlag.

3 Hvorfor starte NLF CAMO • NLF satser på billigst mulig vedlikehold for klubbene. • Vedlikehold til riktig kvalitet og pris •Stor bruker fordeler, flere til å dele utgiftene. •Et talerør mot Luftfartstilsynet.

4 Hva regulerer dette? •EASA PART-M •Felles europeisk regelverk •Innført 28 september 2008 for ikke kommersielle luftfartøy. Luftfartøy som har luftdyktighet styrt av EASA. •660 Motorluftfartøy i Norge. 150 Seilfly

5 Virkeområde for PART-M •Ved denne forordning fastsettes felles tekniske krav og administrative krav for hele Europa. •Det skal være like fremgangsmåter og rutiner. ER DETTE GJENNOMFØRT.

6 Hvem har ansvaret? •Eier : Er ansvarlig for kontinuerlig luftdyktighet. • Ved innleie må det kontraktfestes hvem som har ansvaret. •Pilot in command: Er ansvarlig for preflight inspection

7 Hvem må ha kontrakt med CAMO •Alle luftfartøy over 2730 kg. •Hva da med klubbflyene? •Klubbene kan velge å ha kontrakt med CAMO.

8 Klubben har ikke kontrakt med CAMO •Er klubben utenfor en godkjent CAMO må klubben kontakte luftfartstilsynet eller en CAMO hvert år for FULL gjennomgang av luftfartøyet. •Klubben har det fulle ansvar for alle rutiner rundt papirflyten. Vedlikeholdsprogram, AD krav, Norske, EASA, TC holders AD på fly og utstyr.

9 Klubben har kontrakt med CAMO •CAMO godkjenner vedlikeholdsprogram. •CAMO følger opp AD. •CAMO lager arbeidslister til flyverksted. •CAMO følger opp gangtider på luftfartøy og komponenter. •CAMO utsteder ARC ( Airworthiness review certificate) en gang i året. •CAMO besiktiger hvert 3 år (EASA krav)

10 Hva gjør NLF •NLF er EASA godkjent CAMO, ble godkjent 17.12.2009. •NLF har godkjent håndbok for CAMO. •NLF har utarbeidet vedlikeholdsunderlag •NLF har vært til godkjenning av ledende personell hos Luftfartstilsynet. •Einar Bjørnebekk er godkjent ARC staff. •Einar Bjørnebekk godkjent til å godkjenne ARC staff.

11 Neste steg i prosessen •Informere klubber. •Godkjenning av seilfly som egen klasse. •Utdanne ARC staff. •Lage Maintenance program til de enkelte fly. •Godkjenning av NLF CAMO til å få rettighet på alle typer luftfartøy. Nå har vi bare Cessna en motor og Piper en motor.


Laste ned ppt "Fagseminar 13.02. 2010 NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google