Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8."— Utskrift av presentasjonen:

1 OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

2 Sektorisering ACC S7 124,775 S1 118,825 S6 120,375 S2 126,625
OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

3 Oslo TMA (01) APP W 120,450 APP E 118,475 FIN 128,900 DIR 136,400
OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

4 Oslo TMA (19) DIR 136,400 FIN 128,900 APP W 120,450 APP E 118,475
OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

5 Ruteføring 01 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

6 STARs 01 BELGU 1L (FL120) INREX 1L (FL120) FL190 FL190
ADOPI 1L (FL110) FL100 FL110 FL100 FL110 ESEBA 1L FL110) FL120 RIPAM 1L (FL120) FL120 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8 LUNIP 1L (FL120)

7 Ruteføring 19 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

8 STARs 19 INREX 1M (FL120) BELGU 1M (FL120) FL120 FL120
ADOPI 1M (FL110) FL110 FL100 FL110 FL100 ESEBA1M (FL110) FL190 FL190 RIPAM 1M (FL120) OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8 LUNIP 1M (FL120)

9 Farris TMA TMA W 134,050 TMA E 124,350 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

10 Point Merge System PMS Sekvenseringsleggene er sideatskilt med ca 2 nm, og vertikalt atskilte. Avstanden fra møtepunktet til ethvert punkt på sekvenseringsleggen er lik. Dermed kan range-ringene enkelt benyttes for å måle distansen og bestemme når nestemann i sekvensen skal svinges inn. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

11 PMS I dette eksemplet er sekvensen Grått, Orange, Grønt, og Blått fly.
Når distansen til forangående er passe stor, blir grått fly svingt direkte møtepunktet. Range-ringene er her 5 nm fra hverandre. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

12 PMS Samme teknikk benyttes for å bestemme når det blå flyet gis klarering direkte møtepunktet. Slik fortsetter sekvensen så lenge det kommer fly. Etter at flyene er svingt direkte møtepunktet justeres innbyrdes avstand ved hjelp av speedkontroll. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

13 PROBLEMSTILLINGER FARRIS (/OSLO) TMA
Fallskjermhopping: Samtidig aktivitet på flere hoppfelt gir større arbeidsbelastning og reduserer kapasitet til å håndtere annen trafikk/aktivitet Luftsportsområder: Når flere områder er aktive samtidig medfører dette større belastning i forhold til informasjon til småfly og annen VFR-trafikk som skal fly gjennom aktive områder. VFR-flyging uten FPL: Kan gi økt arbeidsbelastning (kodetildeling). Ønskelig at man så langt det lar seg gjøre leverer FPL før man skal ut å fly. Med en FPL vil vi ha bedre oversikt over informasjonsbehov i forhold til om det aktuelle flyet skal følge en rute gjennom aktive luftsportsområder. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

14 PROBLEMSTILLINGER FARRIS (/OSLO) TMA
Åpning/lukking av områder: Viktig at man er nøye på kontakten med LTT i forhold til åpning av områder. Dersom man setter igang med aktivitet før avtalt tidspunkt, kan ikke LTT garantere for at det ikke finnes annen trafikk inne i områdets utstrekning. Det er også viktig å melde fra om at bruken av området er avsluttet, slik at man ikke legger unødig beslag på luft som kunne vært brukt til andre formål. Generelt er det veldig viktig at man ved bruk av avgrensede luftsportområder er nøye på å respektere yttergrenser og høydebegrensninger på disse, da LTT benytter seg av dette til adskillelsesformål i forhold til annen trafikk. Særdeles viktig å informere om tilfeller hvor aktivitet av en eller annen grunn går utenfor området og inne i kontrollert luftrom. Kan skape farlige situasjoner. I Farris TMA er det flere fallskjermklubber Oslo ATCC har avtaler med. Dette kan medføre begrensninger for annen trafikk i Farris TMA. Mer ustrukturet trafikk enn i Oslo TMA OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8


Laste ned ppt "OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google