Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006 Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006 Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins

3 Historien  Tønsberg Seilflyklubb etablert 1939  Selvstendig klubb fra 1991  Flypark –fra Blanik, K-8 og Cub –til Alliance, LS-3 og Rallye  Flyplass –Hangar, klubbsenter, 800m asfaltbane  Tønsberg Seilflyklubb etablert 1939  Selvstendig klubb fra 1991  Flypark –fra Blanik, K-8 og Cub –til Alliance, LS-3 og Rallye  Flyplass –Hangar, klubbsenter, 800m asfaltbane

4 Dagens situasjon  Få aktive  Synkende medlemstall  Synkende aktivitet  Trang økonomi  Få aktive  Synkende medlemstall  Synkende aktivitet  Trang økonomi

5 Hvorfor det?

6 Aktivitet  To ettermiddager og lørdager –Mye introturer på lørdagene  Ingen flyging i Juli  Kanselleringer –Mangler slepeflyger, instruktør eller elever –Dårlig vær  Kun grunnskoling –Ingen tilbud til de med sertifikat  To ettermiddager og lørdager –Mye introturer på lørdagene  Ingen flyging i Juli  Kanselleringer –Mangler slepeflyger, instruktør eller elever –Dårlig vær  Kun grunnskoling –Ingen tilbud til de med sertifikat

7 Skoling  Lite effektiv skoling –Mye venting, korte turer –Radioprosedyrer, annen trafikk  Elevene bruker år til sertifikat  Mange faller fra –Manglende progresjon og motivasjon  Lite videregående opplæring  Lite effektiv skoling –Mye venting, korte turer –Radioprosedyrer, annen trafikk  Elevene bruker år til sertifikat  Mange faller fra –Manglende progresjon og motivasjon  Lite videregående opplæring

8 Slepefly  Drift av TSK koster kr i året  Moden for større overhaling  Går for lite til å forsvare kostnaden  Sponses av seilflyaktiviteten  Drift av TSK koster kr i året  Moden for større overhaling  Går for lite til å forsvare kostnaden  Sponses av seilflyaktiviteten

9 Andre forhold  Kontrollert luftrom –Transponderkrav, radioprosedyrer, luftromsbegrensninger, klareringer  Sjøbris –Særlig ettermiddager  Annen trafikk på JB –Fallskjerm, mikro, landingsrunder  Kontrollert luftrom –Transponderkrav, radioprosedyrer, luftromsbegrensninger, klareringer  Sjøbris –Særlig ettermiddager  Annen trafikk på JB –Fallskjerm, mikro, landingsrunder

10 Samfunnet  Mange andre tilbud, stor konkurranse  Seilflyging er ikke eksotisk nok –Slik vi driver den  Fritid er en begrenset ressurs  Prisen er ikke for høy - men tilbudet er for dårlig  Mange andre tilbud, stor konkurranse  Seilflyging er ikke eksotisk nok –Slik vi driver den  Fritid er en begrenset ressurs  Prisen er ikke for høy - men tilbudet er for dårlig

11 Nye muligheter

12 Stort potensiale  Flyplass i nærområdet  Bra rekruttering  Ideelt for grunnskoling  Ettermiddagsflyging  Introturer  5 erfarne instruktører –strekkinstruktører, aktive konkurranseflygere  Flyplass i nærområdet  Bra rekruttering  Ideelt for grunnskoling  Ettermiddagsflyging  Introturer  5 erfarne instruktører –strekkinstruktører, aktive konkurranseflygere

13 Slepeflyalternativer  Ruste opp TSK –Pris:  Bytte slepefly –Pris:  Leie slepefly –Tilgjengelighet, kontinuitet, sårbarhet  Slepe med motorglider –Pris:  Ruste opp TSK –Pris:  Bytte slepefly –Pris:  Leie slepefly –Tilgjengelighet, kontinuitet, sårbarhet  Slepe med motorglider –Pris:

14 Eller tenke helt nytt?

15 Motorglider

16 Begrunnelse  Stort sett bare toseteren som flys på JB  Varierende tilgang på slepeflygere  Kan ikke forsvare kostnaden med eget slepefly  Bedre økonomi  Bedre tilbud  Mer aktivitet  Stort sett bare toseteren som flys på JB  Varierende tilgang på slepeflygere  Kan ikke forsvare kostnaden med eget slepefly  Bedre økonomi  Bedre tilbud  Mer aktivitet

17 Økonomi  Lavere driftskostnader  Lavere vedlikeholdskostnader  Rimeligere forsikring  Færre uforutsette utgifter  Mer aktivitet - større inntekter  Lavere driftskostnader  Lavere vedlikeholdskostnader  Rimeligere forsikring  Færre uforutsette utgifter  Mer aktivitet - større inntekter

18 Tilgjengelighet  Kan fly når som helst –Ikke avhengig av organisert flyging med slepeflyger og bakkemannskap –Fly når det er bra vær  Kan fly vekk fra plassen –Termikk, hang - Lågendalen, Kongsberg, Notodden –Ut av kontrollert luftrom  Mer effektiv skoling  Tilbud til sertifikatpiloter  Kan fly når som helst –Ikke avhengig av organisert flyging med slepeflyger og bakkemannskap –Fly når det er bra vær  Kan fly vekk fra plassen –Termikk, hang - Lågendalen, Kongsberg, Notodden –Ut av kontrollert luftrom  Mer effektiv skoling  Tilbud til sertifikatpiloter

19 Muligheter  Sertifikat etter 6 måneder  Strekkskoling  Turflyging  Introturer og firma ”happenings”  Nye medlemmer  Mer aktivitet - flyging hele uken, lengre turer, færre begrensninger  Sertifikat etter 6 måneder  Strekkskoling  Turflyging  Introturer og firma ”happenings”  Nye medlemmer  Mer aktivitet - flyging hele uken, lengre turer, færre begrensninger

20 To typer: TMG, SLG

21 Touring Motorglider

22 TMG  Komfort, turfly, side-by-side, taxing, T&G  Ytelser?  Pris?  Termikk- og strekkflyging?  Grunnskoling?  Seilfly eller motorfly?  Enkelte typer kan slepe seilfly  Komfort, turfly, side-by-side, taxing, T&G  Ytelser?  Pris?  Termikk- og strekkflyging?  Grunnskoling?  Seilfly eller motorfly?  Enkelte typer kan slepe seilfly

23 Self Launching Glider

24 SLG  Ensetere 18m –DG 800 –Ventus 2 CM –ASH 26E  Tosetere - åpen klasse –Nimbus 4DM –ASH 25 Mi –DG 500 MB  Motortyper: to-takt / Wankel  Ikke skolefly  Ensetere 18m –DG 800 –Ventus 2 CM –ASH 26E  Tosetere - åpen klasse –Nimbus 4DM –ASH 25 Mi –DG 500 MB  Motortyper: to-takt / Wankel  Ikke skolefly

25 Før nå...

26 ASK 21 Mi  Ypperlig skolefly  Moderne motor, støysvak og vibrasjonsfri  Fortsatt et ”seilfly”  Oppfyller alle våre kriterier  Ypperlig skolefly  Moderne motor, støysvak og vibrasjonsfri  Fortsatt et ”seilfly”  Oppfyller alle våre kriterier

27 Utfordringer  Bevare klubbmiljøet –Faste flydager som før –Klubbturer til andre plasser –Strekkleir, weekendkonkurranser, Sports-NM  Ikke slepefly på JB –Beholde TSK i miljøet –Leie inn slepefly ved behov –Bruke mikrofly til slep?  Bevare klubbmiljøet –Faste flydager som før –Klubbturer til andre plasser –Strekkleir, weekendkonkurranser, Sports-NM  Ikke slepefly på JB –Beholde TSK i miljøet –Leie inn slepefly ved behov –Bruke mikrofly til slep?

28 Slottsfjellet eller Jonsknuten? Gauterød eller Gaustadtoppen? Slottsfjellet eller Jonsknuten? Gauterød eller Gaustadtoppen?


Laste ned ppt "En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006 Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins 20.09.2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google