Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

12.07.20141 1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke 12.07.20141 1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Pasientsentert tuberkulosebrosjyre Torunn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "12.07.20141 1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke 12.07.20141 1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Pasientsentert tuberkulosebrosjyre Torunn."— Utskrift av presentasjonen:

1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Pasientsentert tuberkulosebrosjyre Torunn Hasler og Merete Taksdal Folkehelseinstituttets smitteverndager

2 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Personer med diagnostisert tuberkulosesykdom Pårørende Helsepersonell Hvem er den laget for?

3 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Hvorfor pasientsentrert TB brosjyre? Målsetting Motivere personer med tuberkulose til å fullføre behandlingen og mestre sin sykdom

4 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke ”Den gode legen forklarte meg hva TB er, og hva som kommer til å skje med meg” Informasjon og kommunikasjon

5 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke ”Det er fint å ha noen til å minne meg på å ta medisinen hver dag” ”Det er ikke for å kontrollere meg, men for å kontrollere sykdommen min” Organiseringen av DOT

6 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Å være ensom Å være ukjent med samfunnet, og føle seg ”utenfor” Å ha kommunikasjons- problemer Å ha andre bekymringer Syk i et fremmed land

7 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke å oppleve vennlighet og omsorg å bli hørt og trodd å få mulighet til medinnflytelse over egen situasjon Respekt

8 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Mange pasienter er i en vanskelig økonomisk situasjon Behov for informasjon om økonomiske rettigheter Økonomi

9 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Hva kjennetegner pasientsentrerte brosjyrer? ”Brukerne ga a-ha opplevelser” (Sykepleien 5, 2009) ”Menneskekunnskap er en klinisk kompetanse” ”God kommunikasjon – også for legenes skyld (Tidskrift Norske Lægeforening 2001; og 2008:128:2840-2)

10 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Brosjyrer som kommuniserer bra:  Målgruppen involvert i utforming og kartlegging  Erfaringsnære temaer  Motiverer gjennom å gi eksempler på mestringsstrategier  Språket er enkelt, ikke medisinsk  Innholdet er evaluert og pretestet med målgruppen

11 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Hvilken forskjell gjør god kommunikasjon? Pasienters informasjonsbehov tilfredstilles Pasienter vet mer om å ta vare på seg selv Stigma reduseres Behandlingsresultatene bedres Pasienter føler seg respektert og anerkjent

12 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Strategiske valg Møte pasientens behov Eks. informere om bivirkninger Språklige valg og begreper Eks. isolat versus isolert avdeling Billedlige valg og illustrasjoner

13 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Pretesting – hva kommuniserer bildene? Dette arbeidet føles kanskje greit...men dette kan være for tungt.

14 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Trygge og tydelige budskap Eksempel side 8: Når TB pasienter er skrevet ut fra isolat er ikke sykdommen smittsom lenger:  Det er trygt å ha vanlig sosial omgang med TB pasienter  Det er trygt å bruke klær eller sengetøy som TB pasienter har brukt.

15 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke ”Du blir frisk av tuberkulose” ”Tuberkulose kan helbredes” ”Å bli frisk av tuberkulose”

16 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Litteratur referanser: Dick J, Van der Walt H, Hoogendorn L, Tobias B (1996): “Development of a health education booklet to enhance adherence to tuberculosis treatment”. Tubercle and Lung Disease 1996: Farah, Mohamed Guled (2006): Tuberculosis in Norway with Emphasis on Immigrants. Series of dissertations submitted to the Faculty of Medicine, University of Oslo. No. 404 Heldal, Einar (2004): Tuberculosis in Norway and Nicaragua. Epidemiological studies to strengthen prevention and control. Dissertation for the Degree of Dr. med. Faculty of Medicine, UIO. Heldal, Kuyvenhoven, Wares, Migliori, Ditiu, de la Hoz, Garcia (2008): Diagnosis and treatment of tuberculosis in undocumented migrants in low- or intermediate-incidence countries. International Journal of Tuberculosis and Lung Disease 12(8): Sykepleien nr 2, 2009 ”Brukerne ga a-ha opplevelser” Schei E ”Menneskekunnskap er en klinisk kompetanse” (Tidskrift Norske Lægeforening 2001; ) Gulbrandsen P ”God kommunikasjon – også for legenes skyld (Tidskrift Norske Lægeforening 2008:128:2840-2) Marra Carlo A. et. al (2004): “Factors influencing quality of life in patients with active tuberculosis”. Health and Quality of Life Outcomes, 2004, 2:58. Nilsen, Frantz L (2007): Smitteoppsporing i Prinsens gate. Nordstoga, Ingunn (2007) LHLs analyse av feltarbeid blant og intervjuer med 16 TB pasienter. Røhme, Kirsten (2004) Rapport fra LHL: Tuberkulose i Norge Rowan K: Monthly Communication skill coaching for healthcare staff, Patient Education and Counseling 71(2008) Stridbeck, Malin (2005) Rapport fra en dybdestudie: Tuberkulose – Kultur & Endring :”Vi har tuberkulose – men vi er ikke like for det…” Stridbeck, Malin (2006): Se meg, ikke min sykdom. Cand. Polit avhandling, Institutt for Sosialantropologi, UIO. Whitehead,D.,Russel, G (2004): “How effective are health education programmes-resistance, reactance, rationality and risk? Recommendations for effective practice”. International Journal of Nursing Studies 4(2004) Beyond the brochure. Alternative approaches to Effective Health Communication 1994, prepared by AMC Cancer Research center with support from Center for Disease Control, Atlanta USA J.B. Kitching: Patient Information leaftlets- the state of the art, Journal of the Royal Society of Medicine 83 (5) V. A Vauld, Written advice : compliance and recall, Journal of the Royal College of General Practitioners LHL 2009: Tuberkulosebrosjyre: Du blir frisk av tuberkulose


Laste ned ppt "12.07.20141 1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke 12.07.20141 1 Landsforeningen for hjerte- og lungesyke Pasientsentert tuberkulosebrosjyre Torunn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google