Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAstri Thorvaldsen Endret for 9 år siden
1
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid www.vaf.no - kompetanse Framtida kommer uansett ….. Innspill til planarbeidetInnspill til planarbeidet
2
SAMFUNNSUTVIKLING MED OG FOR FOLK HUMANKAPITALEN
3
HOVEDFOKUS på HUMANKAPITALEN i regionen BARN OG UNGES MULIGHET FOR VEKST LIKESTILLING ETNISK MANGFOLD IKT FOLKEHELSE INTERNASJONALISERING KOMPETANSE/NÆRING/KULTUR
4
FNs barnekonvensjon: liv og helse skolegang og utvikling deltakelse og innflytelse omsorg og beskyttelse " Det blir stadig klarere at barndommen er en dom på livstid ……"
5
Barndommen – bør være del av et REGIONALT systemansvar! Barnehagen Skolefritidsordningene Barnetrinnet/ungdomstrinnet Videregående opplæring Fritidstilbudene
6
Livet starter ikke i skolen ! Barndommen speiler de voksnes valg Barnas tid i barnehage og skole kan ikke isoleres fra deres oppvekst utenfor institusjonene Levekår for barn og unge er hovednøkkel til velferd og samfunnsutvikling
7
VERDIER OG LÆRING – ( Inge Eidsvågs bok, Menneske først) Empati Fellesskapsfokus Det må undervises FOR demokrati Skapende konfliktløsning og evne og vilje til forsoning må trenes Globalisering av etikken "De som slutter å gråte har størst grunn til å fortsette"…..
8
Ny foreldrerolle og ny barndom Barn mindre viktig enn arbeid Barn og unge med mye tid for seg selv Forlenget ungdomstid Tvetydighet : økende individuell frihet og nye begrensninger – barn som de voksnes prosjekt "Hans fremtid var så lovende at nåtiden aldri kunne innfri løftene"……
9
BASISKOMPETANSE – berører enkeltindivid og samfunn Leseferdigheter Skriveferdigheter Regneferdigheter Digital forståelse og ferdigheter Innsatsevne og innsatsvilje Sosial kompetanse Etisk kompetanse
10
ELEVENS VERDEN – Gunn Imsens innføring i pedagogisk psykologi Skolen - samfunnets stumtjener? Hjemmet og lokalmiljøet er det primære lærested Skolens rolle: bidra til vekst, utvikling og gi kunnskap Læring som samspill Individuelt fokus på læring, og fokus på individuelle og kjønnsmessige adferds- og læringsforskjeller (jfr. menneskesynets betydning for læringen)
11
Eksempler på tiltak Barn/ unge - sosial og faglig kompetanse Lærende lek og lekende læring – initiere forskningsprosjekter i barnehage og skolefritidsordning Partssamarbeid - forebygge utagerende adferd Spisse bruken av elevaktiv læring – entreprenørskap, medial læring…. Fokus på etnisk mangfold og stimulans til deltakelse i verdenssamfunnet innbakt i pedagogisk satsing Faste møteplasser for barn/unge og politikere Fokus på etikk
12
Regionalplan/ fylkesplan – hva henger sammen med hva ? Kompetanse, kultur, næring Kompetanse, kulturelt mangfold, internasjonalisering og globalisering Kompetanse, helse, mestring
13
IKT - Støttende hjelpemiddel Arbeidsmetode Levebrød - næring Globalt kommunikasjonsnettverk Spesiell kompetanseplan for skoleverket
14
noen tiltaksforslag IKT Langsiktig, helhetlig strategisk og økonomisk planlegging – gjerne med partnere utenfor egen region Kompetanseutviklingsprogram for ansatte – hele tiden! Bred IKT-bruk i skolene Utvikling av programvare - offentlig/privat samarbeid? Regionalt ansvar for IKT-opplæring for voksne/eldre
15
Språkopplæring og språktrening Kulturkunnskap Innvandrerkvinnenes spesielle rolle som mødre og som arbeidskraft Deltakelse i arbeidslivet Etnisk mangfold blir ikke synlig av seg selv samhandling på tvers av ulike forvaltningsnivåer
16
Hvordan utvikle et flerkulturelt, spennende Agder? Fokus på barnehagens betydning for barnets utvikling Åpne de videregående skolene som arenaer for økt samhandling hjem – skole – sosiale møteplasser og opplæring Etablere sommerskole i overgang grunnskole – videregående skole Tverretatlig samarbeid for å hindre frafall og kriminalitet blant gutter Forsterket norskopplæring for voksne innvandere – spesielt med fokus på kvinnene "Trainee- stillinger" og etablering av jobb-børs drevet av innvandrere
17
Internasjonalisering Norge – EU (27 land og 500mill. Innbyggere) Nordens betydning og muligheter Verdenssamfunnet Bred deltakelse i internasjonale nettverk Fokus på språk- og kulturkunnskap Utvekslingsprogrammer for barn og unge Arbeidsutveksling Næringssamarbeid – utvikle nye næringer
18
Noen tiltaksforslag – INTERNASJONALISERING Kompetanse, kultur og næring knyttes tettere sammen i videre satsing Regionalt, etnisk mangfold skal være en viktig del av den internasjonale satsingen Regionalt nivå initierer og koordinerer et felles Forum for internasjonalisering i Agder Fokus på økt ungdomsutveksling i Norden Spesiell satsing på fremmedspråk- og kulturopplæring Øke IKT-bruken i internasjonalt samarbeid
19
Levekår - folkehelse Fokus på forebygging Fokus på målgrupper Fokus på spissede tiltak Fokus på helhet og langsiktighet gjennom regional styringsmodell
20
Levekår - Folkehelsemeldingen Tobakk Rus Kosthold og ernæring Fysisk aktivitet Sosiale faktorer Arbeidsmiljø Psykisk helse
21
FOLKEHELSE- noen tiltaksforslag Regionalt politisk nivå tar tydeligere lederskap i folkehelsearbeidet Fortsatt sterkt fokus på kosthold, fysisk aktivitet og tobakk Opprettelse av elevstyrte folkehelsegrupper i skolene Helsetjenesten i de videregående skolene SKAL forbedres Fast program for arbeid med psykisk helse blant barn og unge Initiere et partssammensatt Agder-prosjekt for å kartlegge folkehelsen til innvandrere Initiere en utredning i Agder om ytre miljøfaktorers konsekvens for sykelighet
22
Likestilling - status i Agder-fylkene Lav andel med lang, høyere utdanning Flere uførepensjonister enn landsgjennomsnittet Svak yrkesdeltakelse blant kvinnene Langt lavere inntekter blant kvinner enn landsgjennomsnitt Svak barnehagedekning Liten vilje blant folk flest til å endre dette???
23
LIKESTILLING Agder - svake tall i SSBs likestillingsindeks Prosjekter har vist at det er mulig å bli bedre – men det går sent… Økt satsing nødvendig for å kunne oppnå kompetanseheving, økt arbeidskraft og befolkningsvekst Behov for flere konkrete tiltak
24
LIKESTILLING – noen tiltaksforslag Forskningsprosjekt om rollefigurer i barnehagene Konkrete likestillingsprosjekter Øke fokus på jenters plass i mannsdominerte bedrifter Iverksette "trainee"- programmer for kvinner, med hovedvekt på innvandrerkvinner Informasjonskampanje og tiltak for å øke andelen menn i tradisjonelle kvinneyrker ( eks. sommerskole for 10.klassinger?) Bruke partssamarbeidet med LO og NHO for å øke andelen av personer med fremmedkulturell bakgrunn i arbeidslivet. Initiere og delfinansiere en ny bred likestillingsanalyse i landsdelen. Utvikle en tydeligere mediestrategi
25
TRENDforskning – en måte å se inn i framtiden på Nye næringer basert på høyteknologi og kompetanse Internasjonale reguleringer og konserndannelser Færre jobber for ufaglærte Flere kvinner enn menn i høyere teoretisk utdanning Framtid med for få arbeidsaktive "Det femte samfunn" – med store behov for selvrealisering, anerkjennelse og sosialt liv – er allerede etablert Økte krav til fleksibilitet og omstillingsevne
26
NÆRING/KULTUR/KOMPETANSE – noen tiltaksforslag Forskningsprosjekt om status for det regionale forvaltningsnivås samspill med næringslivet i landsdelen Forskningstiltak for å videreutvikle Agder til en internasjonal kompetanseregion Støtte til kompetanseøkning gjennom doktorgradsprogrammer Fokus på nye næringer, blant annet opplevelsesindustrien Fokus på innovative opplærings- og arbeidsmetoder i kompetansesystemet Stimulere til økt FoU-arbeid i bedriftene "Trainee"-ordninger og program for å beholde eldre arbeidstakere + som start for unge arbeidstaker Fokus på etikk
27
Hvordan blir Agder et synlig kraftsenter? Ved å bygge opp under all humankapital i landsdelen Ved systematisk satsing på læring Ved omfattende bruk av nettverk og samarbeid Ved aktivt å stimulere til nytenkning og å skape rom for kreativitet Ved å ha et globalt perspektiv med rotfeste lokalt Ved å synliggjøre egne fortrinn og dele dem med andre - "veien ut går hjemmefra…."
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.