Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHallvard Simensen Endret for 9 år siden
1
Mot bedre bestillings- og utviklingskompetanse Animasjoner til parAbel ImageIn Mathematics Norway & China. Et prosjekt under CONTEXT-paraplyen Heidi M. Oftedahl Cornelia Brodahl Fakultet for Teknologi og Realfag Glimt fra et samarbeid med Kina nov. 07 - mai 08
2
Utviklingsprosessen Delprosjektet "ImageIn Mathematics - Norway & China – Secondary School", er rettet mot digital visualisering av matematikk i videregående skole. Utviklingsperspektivet sikter mot nettverksbygging og utprøving av samspillsmodeller omkring utvikling av animasjoner og visualiseringer. Det legger særlig vekt på bedring av bestillings- og utviklingskompetanse. I et parallelt analytisk arbeid har vi i prosjektet og i parAbel arbeidet med vurderingskriterier for gode matematiske visualiseringer og aktiviteter som fremmer elevers læring. Her var det nyttig med erfaring i matematikkundervising. Vi har klassifisert mangfoldige animasjoner fra ulike anerkjente og mer tilfeldige kilder. Med utgangspunkt i læringsmålene ga felles idémuldring grunnlaget for bl.a. disse animasjonene som ble utviklet i samarbeid med Kina.
3
Utviklingsprosessen Første trinn i prosessen var å lage prøvebestillinger og etablere kontakt med kinesiske aktører og potensielle partnere gjennom et besøk i Kina, med presentasjonsseminarer, faglige og produksjonsrettete diskusjoner under besøk i matematikk- og lærerutdanningsmiljøet, i forlag og skole, initiert av og med god støtte av prosjektlederen i ConText, førstelektor Helge Høivik ved PUS/HiO. Vi endte opp med et lite privat firma i Beijing og utviklere uten pedagogisk kompetanse. Dette stilte krav til at vi i parAbel formidlet en ferdig idé og konkrete rammer for hvordan læringsobjektene skulle utformes. Firmaet prøvde å finne tekniske løsninger som ga den ønskede funksjonalitet og et design som vi kunne akseptere. Her var det nyttig selv å ha praktisk utøverkompetanse i grafisk utforming og scripting til å kunne gå i dialog med programmereren. Samarbeidet har gitt resultater som vi her presenterer.
4
Resultater fra samarbeidet Finn mønster i tallene Løs integralene Finn de rette grafene til bevegelsen ▪ spill-lignende ▪ ulike vanskegrader ▪ poeng pr kategori ▪ mulighet til å forbedre ▪ oppdag eller øv Slaget om faktorene ▪ spill: strategi/modell ▪ oppdag selv Ulikheter og fortegnsskjema ▪ interaktive øvingsoppgaver
5
Velg type utfordring Velg vanskegrad Klikk for å prøve > Finn de rette grafene til bevegelsen
6
Velg type utfordring Velg vanskegrad Finn mønster i tallene Klikk for å prøve >
7
Løs integraler Velg type utfordring Velg vanskegrad Klikk for å prøve >
8
Løse ulikheter med fortegnsskjema
9
Slaget om faktorene Klikk for å prøve >
10
Heidi (also written in Chinese) Cornelia (also written in Chinese) Hilsen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.