Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo."— Utskrift av presentasjonen:

1 TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo

2  Framgang i Norge, men fortsatt langt fram  Tilbakegang i Sverige og Finland Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn

3 Matematikk

4

5

6

7

8

9 Norge 5. trinn: 549 poeng – alder 10,7

10 Framgang, men langt fram

11 ALGEBRA

12 Tall

13 Svikter skolen de flinke elevene?

14 Samfunnet trenger mange med gode kunnskaper i realfag

15 Naturfag

16

17

18

19

20

21 Norge 5. trinn: 541 poeng – Alder 10,7

22 Fysikk

23 Fysikk/kjemi

24 Svikter skolen de flinke elevene?

25 Læringsmiljø og prestasjoner i Norge i 2011

26 Veldig høy vekt Høy vekt Middels vekt ProsentPrestasjonProsentPrestasjonProsentPrestasjon Matematikk Naturfag 2* )Lærernes forståelse av målene i læreplanen 2) I hvilken grad lærerne lykkes med å iverksette læreplanen 3) Lærernes forventninger til elevenes prestasjoner 4) Foreldrenes støtte til elevenes skolearbeid 5) Elevenes ønske om å gjøre det bra på skolen

27 Nesten aldri Omtrent månedlig Omtrent ukentlig ProsentPrestasjonProsent Prestasjon ProsentPrestasjon Matematikk Naturfag ) Jeg ble gjort narr av eller ertet 2) Andre elever lot meg ikke få være med på leker eller aktiviteter 3) Noen spredte løgner om meg 4) Noe ble stjålet fra meg 5) Jeg ble slått eller skadet av andre elever 6) Andre elever fikk meg til å gjøre ting jeg ikke hadde lyst til

28 Utvikling av læringsmiljøet i Norge 2007 til 2011

29 Lærere på begge trinn og i begge fag rapporterer om økt trivsel i jobben fra 2007 til 2011

30

31

32

33

34 Oppfølging og bruk av lekser i Norge i 2007 og 2011 (bare på 8. trinn)

35 Positivt at leksene bruker mer som utgangspunkt for videre læring – og mindre til formell karaktersetting

36  Framgang i TIMSS 2011: – i matematikk og i naturfag – på 4. trinn og på 8. trinn  MEN fortsatt langt fram til norske elever har gode kunnskaper i realfag  Svake punkter som må forbedres: ◦ ALGEBRA (Tall) ◦ Fysikk (Kjemi) ◦ Tar skolen vare på de flinke elevene? Alle elever har rett på utfordringer og støtte i læringsprosessen

37  Godt læringsmiljø henger sammen med gode prestasjoner:  Høyt læringstrykk – vekt på faglig læring  God trivsel hos elever og lærere  Bedre bruk av lekser på 8. trinn i 2011enn i 2007  Mer oppfølging og diskusjon  Mindre karaktersetting

38 TIMSS – 4. trinn og 8. trinn Matematikk og naturfag TIMSS Advanced – 13. trinn Matematikk og fysikk Fortsetter den positive trenden i grunnskolen? Har vi da greid å snu trenden også i videregående skole?


Laste ned ppt "TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google