Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?. Bakgrunn Inaktivitet er et økende helseproblem SymptomerMulige problemer  Dårlig motorikk/koordinasjon >>

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?. Bakgrunn Inaktivitet er et økende helseproblem SymptomerMulige problemer  Dårlig motorikk/koordinasjon >>"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?

2 Bakgrunn Inaktivitet er et økende helseproblem SymptomerMulige problemer  Dårlig motorikk/koordinasjon >> lærevansker  Sosial tilpasningsvansker >> dårlig psykisk helse  Generell dårlig fysisk form >> livsstilsykdommer

3 Økende antall ungdom på ”C-laget”  A – laget = barn og ungdom som er aktive innen idrett og/eller friluftsliv  C – laget = barn og unge som sitter mye i ro, gjerne foran en skjerm Problem: Hvor er B-laget? Vi er i ferd med å få et klasseskille med aktive og inaktive unge.

4 Fysisk aktiv i forrige friminutt (Bjelland og Klepp, 2000)

5 Vektøkning Gutter 9 år 15 år Jenter 9 år 15 år Oktober 2002 (Data fra Klason Heggebø)

6 Norske barn er klossete (Rapport: 10-åringer i Midt-Norge, 2004) ABC-TESTEN: 1.Manuelle ferdigheter - flytte rader - skru muttere - sporingsoppgave 2.Ballferdigheter - mottak - kast/treff 3. Balanse - stå på en fot - hoppe - balansere gjenstand

7 Forskning Forskning tyder på en halvering av risikoen for de største folkesykdommene, dersom en er fysisk aktiv

8 Født til bevegelse  Utvikling av motorikk, styrke, bevegelighet og utholdenhet skjer gjennom bevegelse  Leiken med jevnaldrende gi muligheter for å prøve ut fysiske og sosial ferdigheter  De motorisk flinke barna utvikler en god selvfølelse og har har bedre forutsetninger for å bli mentalt sunne voksne  Barn og unge bør ha minimum 1 time fysisk aktivitet hver dag  (Jfr. Undersøkelser: Per Egil Mjaavatn, Gunnar Breivik m.fl.)

9 Spreke barn er populære barn Aktiv barn er glade barn – Barn og ungdom - prosjekter- Rapport BBO- prosjektet

10  Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen  Målgruppa: Ungdom 13 – 19 år  Forutsetninger: Idrett og skole skal samarbeide om tiltak tilpasset lokalmiljøet Ungdom skal ha med bestemmelse og ansvar i planlegging og gjennomføring

11 Aktivitetstimulerende t iltak 1. Fysisk miljø: Aktive møtesteder 1. Omorganisering av skolehverdagen: Mer tid til idrettslig aktivitet i skoletiden 2. Kompetanseheving/holdningsendring

12 Viktig å se helheten! Skolens hovedmål er trygghet og trivsel for alle = Miljøverkstedet

13 Utetimen Aspåsen skole, Bodø  340 elever, byskole  Inspektør koordinerer utetimen  Utetime hver dag, egen plan  Lærere/assistenter ute  FAU involvert  Endret aktivitet blant ungene, mobbing så godt som borte

14 Aspåsen skole eks. plan uke 22 AktiviteterMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Fotball på kunstgresset (3.- 7.kl) Møt v/Varden Konkurranser/ballspill møt v/enden av fotballbanen Lek i skolegården Aktiviteter på storsiden (dans, tautrekking, stylter) Friidrett på Bankgata Fri aktivitet/gå rundt

15 Aktivitetstimen Gruben ungdomsskole, Mo i Rana  Idrettslig aktivitet, drama og musikk i aktivitetstimen flere dager i uka  Lærere og elever er aktivitsledere  Lederopplæring av elever  Elevstyrt aktivitet (Aktiv ungdom)  Samarbeid IL - skole

16 BBO-modellen, Kristiansand Kristiansand, – Barn og ungdom - prosjekter  klasse  Tilrettelegging for variert frilek i friminutt  Variert kroppsøving  Uteskole 1 dg/uka  Uteskole 1 dg/uka på SFO  Bevegelseslek i sal/vann 1-2 gg uka eller idrettskole samarbeid SFO -IL

17 Utfordringer !  ”Ting tar tid”  ”Mer og bedre idrettslig aktivitet” er et av mange prosjekt på skolen – skolen glemmer helheten  Inngrodde mønster, eks. skolebussen styrer skoledagen  Ungdom er forskjellige. Hva vil C-laget ha?  Vi er engasjert. Hvordan få andre engasjert?

18 Tilrettelegging for fysisk aktivitet  Skolegårder og uteområder må invitere til fysisk aktivitet og lek  Barn beveger seg dobbelt så mye av tiden når de er uten voksne  Barn og ungdom må få et eierforhold til uteområdene. Blant annet kan de være med å planlegge bygging og vedlikeholde disse

19 Frilek eller organisert aktivitet ?  Frilek skjer på barnas premisser  I leken er det selvlæringsprosessen e som dominerer  Leken er viktig for barn og unges sosiale utvikling

20 Organisert aktivitet Noen inaktive må stimuleres til variert aktivitet. Idebanker: - Barn og ungdom - Alt om barneidrett – Tips og ideer til aktiviteter : ”Fra lek til friidrett” : ”Skilek” : ”Gymlek” Uteskole - stedsbasert undervisning


Laste ned ppt "Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?. Bakgrunn Inaktivitet er et økende helseproblem SymptomerMulige problemer  Dårlig motorikk/koordinasjon >>"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google