Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 Fysisk aktivitet  Ernæring/vekt  Søvn.  Nyhetsoppslagene om temaene  Status/fakta vedrørende fysisk aktivitet, ernæring/vekt og søvn  Hvem har.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " Fysisk aktivitet  Ernæring/vekt  Søvn.  Nyhetsoppslagene om temaene  Status/fakta vedrørende fysisk aktivitet, ernæring/vekt og søvn  Hvem har."— Utskrift av presentasjonen:

1  Fysisk aktivitet  Ernæring/vekt  Søvn

2  Nyhetsoppslagene om temaene  Status/fakta vedrørende fysisk aktivitet, ernæring/vekt og søvn  Hvem har ansvaret? Individstrategi versus massestrategi?  Samarbeid – dialog – medvirkning  Fra fokus på problem til fokus på ”gevinst”?

3

4

5

6

7

8

9  ”Det anbefales at barn og unge er i fysisk aktivitet med moderat til høy intensitet i minst én time hver dag” (Handlingsplan for fysisk aktivitet, )  Hvorfor det? Konsentrasjon og hukommelse styrkes Humør og selvfølelse blir bedre Økt energiforbruk Faglige ferdigheter stimuleres Redusert risiko for helseplager senere i livet

10  Men hvordan står det til?  Stor forskjell på 9-åringen og 15-åringen  Forskjell på jenter og gutter  Forskjell på hverdag og helg  Forskjell på sentrum og periferi  Sosial ulikhet

11  Skoleveien  Viktig ”kilde” til fysisk aktivitet  Kroppsøvingsfaget  Hvem passer det for?  Er læreplanen en bremsekloss eller stimuli?  Annen fysisk aktivitet  Får en til både matte og mer fysisk aktivitet?  Hva med idretten?  Er idretten ekskluderende?

12  Andelen av barn som har et vektproblem øker  En undersøkelse definerer 19% av jenter og gutter i Midt-Norge som overvektige  Flere jenter en gutter  Årsaker:  Ubalanse mellom inntak og forbruk  For store porsjoner  Innholdet i maten  ”Mat hele tiden”  Viktigst: Unngå å bli tyngre – og tidlig forebygging

13  Ungdommen har spesielle utfordringer i dag: Aldri har så mange hatt så mye informasjon inn på så kort tid … og med så lite søvn  Ungdom har aldri sovet så lite som nå  Fysiologien gjør tida spesiell  Samfunnets ”lokkeduer” mht søvn  Søvnbehovet for en 15-åring er 8-9 timer, reell søvn er 5-6 timer

14  Konsekvenser:  Underprestering i form av dårligere karakterer  Depresjon  Rus  Atferdsproblem  ”Drop-outs”  Men er det ungdommen sin feil?

15  Tiltak:  Tilrettelegging: Fleksistart på dagen? Timeplanen? Prøver?  Økt kompetanse på ”ungdomsmedisin” og ungdoms hverdag  Voksenpersonene må bry seg og engasjere seg i den enkelte

16  Hvem har ansvaret? Foreldre, helsestasjon, barnehage, skole og/eller helsevesenet?  Hva skjer når ALT skal inn i skolen?  Kan en samarbeide på en annen måte?  Har alle forståelse for f.eks sosial ulikhet i ”helseatferd”?  Individstrategi versus massestrategi?  Å endre atferd er komplisert, så hvilke metoder har størst effekt?

17  Er det kanskje slik at økt fysisk aktivitet, ”bedre” ernæring og mer søvn er noe av det viktigste for et bedre læringsmiljø?


Laste ned ppt " Fysisk aktivitet  Ernæring/vekt  Søvn.  Nyhetsoppslagene om temaene  Status/fakta vedrørende fysisk aktivitet, ernæring/vekt og søvn  Hvem har."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google