Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skadeforebyggende arbeid Vålerenga Fotball Fysioterapeut Morten Johansen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skadeforebyggende arbeid Vålerenga Fotball Fysioterapeut Morten Johansen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skadeforebyggende arbeid Vålerenga Fotball Fysioterapeut Morten Johansen

2 Skader Akutte skader –Vanskelig å forebygge –Oppvarming –Beskyttelse (leggskinn) –Ta symptomer på alvor slik at man unngår forverring av evt. start på en skade (bytte ut) –RICE prinsipp Belastningsskader –Skade som oppstår over tid –Lettere å gjøre noe med –Endre belastning

3 Skader i fotball Relativt mange skader –32 % i fotball blant unge gutter Sahlin & Lereim 1990 –8-9 skader pr 1000 timer (elitenivå i skandinavia) Årsaker –Utøver 42 % –Utstyr 17 % –Banedekke 24 % –Regler 12 % –Andre faktorer 29 % –Ekstrand, 1982

4 Type skader Ankel (overtråkk) 10 % Kne (korsbånd, menisk, leddbånd) 5 % Lyske/hofte % Lår (lårhøne + strekk) Rygg Achilles Hodeskader 6 %

5 Utøverfaktor Instabile ledd Stram muskulatur Inadekvat rehabilitering –35 % alvorlige og moderate skader kom etter mindre skader Dårlig treningsstatus

6 Hva kan vi gjøre? Det er bedre å forebygge enn å behandle!

7 Skadeforebyggende tiltak Treningskorrigering –Ingen skyting før oppvarming –Oppvarmingsprogram –Nedvarmingsprogram Utstyr –Leggskinn –Skotøy ift underlag Taping av spillere med tidligere skader Kontrollert rehabilitering Utelukkelse av skadde spillere Informasjon + lege/fysioterapeut Ekstrand, 1982

8 Hjelper det å forebygge? Ja, det kan se ut som det hjelper!

9 Effekt av forebyggende tiltak Kontroll gruppe 2,6 skader pr mnd pr år Test gruppe 0,6 skader pr mnd pr år Ekstrand, 1982

10 Viktige prinsipper Oppvarming Grunntrening Styrke/stabilitet Teknikk Variasjon Tøyning/bevegelighetstrening Restitusjon (kosthold med mer)

11 Fallhopptest HUSK "KNE OVER TÅ" OG TO-BENS LANDINGER

12 Vålerenga Fotball Hvordan jobber vi ? –Generell skadeforebyggende trening –Individuell skadeforebyggende trening God oppvarming med leddutslag Tøyninger Styrke/stabilitetstrening Individuell oppfølging (skadeutsatt/reskade)

13 Hva er viktigst som fotballspiller? Strekkapparatet Ankel/kne/hofte –Stabilitet-/proprioceptiv trening Legg/lår/sete/hoftebøyer –Styrke –Fleksibilitet –Klare de belastningene som kreves i fotball Mage/rygg

14 Utstyr Terapiballer BOSU baller Medisinballer Strikk Egen og hverandres kroppsvekt Tape Matter

15 Eksempler Hamstring –Forebygge strekkskader –Eksentrisk muskelarbeide –Nordic hamstring –Strak markløft –Tøyninger –Arnason et al 2006

16 Achilles –Forebygge achilles-/leggplager –Fotstilling-såler? –Riktig sko til riktig underlag –Eksentrisk tåhev –Tøyninger –Alfredsson et al

17 Se mer på DVD og plakater med øvelser

18 Oppsummering Forebyggende tiltak ser ut til å ha effekt Oppvarming med strekkøvelser ser ut til å være viktig Unngå reskader


Laste ned ppt "Skadeforebyggende arbeid Vålerenga Fotball Fysioterapeut Morten Johansen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google