Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThea Karlsen Endret for 9 år siden
1
TALENTUTVIKLING
2
DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur •C. Samarbeide med foreldre •D. Samarbeide med andre trenere •E. Periodisering •F. Egenutvikling
3
INTRO SVØMMEBAKGRUNN: • LEK I VANN TIL 8 ÅR • 8-14 ÅR – TYSKLAND • 14-19- NORGE/OI • 19-24 – USA, STUDIER
4
INTRO TRENERBAKGRUNN MED ANNEN JOBB: • TEMPE OG SEATTLE, USA 4- 5 ÅR - TEKNIKK OG OPPLÆRING PÅ LAVERE PARTIER + MASTERS • EIDSVOLL SV.KLUBB – 11 ÅR – TRENER ALLE NIVÅER + SPORTSLIG LEDER
5
Intro – profesjonell trener •SSK Skjetten svømming – 3 år – breddeansvarlig •Ansvar 5 grupper, 80-100 barn + foresatte •Lambertseter Svømmeklubb 2 år – hovedansvar 1 gruppe siste år – assistent i annen gruppe •Alder nå 13-17 år – 15 svømmere
6
KONKURRANSEAVDELINGEN B2B1 A1 NM Elite C1C2 C3 Svømmekurs Masters B3 A2 Sammen mot toppen www.lsvk.no
7
MIN FILOSOFI
8
Min filosofi som trener Tilrettelegge slik at hver svømmer skal kunne nå sitt sportslige og personlige potensial. • Tenne en gnist til å ønske og tørre å satse • Lære de teknikk etter beste evne - også med hjelp fra andre trenere • Ivareta personlige og sosiale aspekter • være et trygt, utviklende og sosialt sted å være for utøverne
9
VEILEDNINGSROLLEN •Kjenn egne styrker og svakheter •Kjenne mine utøvere •Være oppdatert teknisk – mange treffpunkter •Kjenne min gruppe •Bry meg – engasjement, entusiasme, seriøsitet, humor •Dilemmaer/utfordringer
10
SKAPE EN TRENINGS OG PRESTASJONSKULTUR Kunnskap = motivasjon Og selvstendighet?
11
Opplæring utenfor bassenget •Alfa omega for selvstendige, ansvarlige utøvere •90% psykologi
12
TEMAER I KLASSEROM • Hva ønsker vi skal prege vår gruppe, vår klubb? Utad? Innad i gruppen? • Rammer og regler for en god treningskultur • Rammer for fellesskapet – sosialt • Målsetningsmøter (individuelle/gruppe/strategiplan) • Teknisk og taktisk teori og eksempler, filmer og diskusjoner • Intensitetssoner/treningslære24 timers utøver, kosthold, hvile, doping/alkohol
13
Samarbeide med foreldre • Uformelle prater etter treninger • Vise interesse • Informasjon – hva holder vi på med? • Selv ta ansvaret om å utsendelser • Tydelighet om foreldrevett og hva vi forventer • Utvelgelse til stevner og leire– dette er det vi i sportslig gruppe som styrer • Vanskelige case – ikke la foreldre styre oss
14
Samarbeide med andre trenere • 2 trenere på kanten • Felles morgentreninger for elitepartiene • Uformelle «case» diskusjoner • Ukentlig faste trenermøter • All informasjon legges på felles intranett • Talentspeiding i partiene våre/opprykk – en felles oppgave til støtte for hverandre • Andre klubber – samlinger og leire, observasjon
15
PERIODISERING VISJVISJV •T ilpasset gruppe og alder jeg jobber med •Mulighet for å nå internasjonalt nivå? •Variasjon i vann og på land •Mine tanker om trening i ung alder
16
Tanker jeg har gjort meg • Lar jobben seg forene med et godt familieliv? • Hva trenger de jeg er trener for? Hvor høye er deres ambisjoner? • Samsvarer de med mine ambisjoner? Kan jeg ivareta dem? • Arbeidsvilkår/arbeidstid
17
Oppsummering HVA ER VIKTIGST?
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.