Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Rune Nilsen prorektor
2
Dobbelt kompetanseprosjektet
UIBs syn på forskerutdanning UIBs forhold til og ansvar for spesialistutdanning Dobbeltkompetanse viktig for undervisning og forskning i profesjonsfagene
3
Forskerutdanningen ved UiB
Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre at forskerutdanning i har : Høy kvalitet Internasjonal og innovativ profil Gode muligheter for tverr- og flerfaglighet Forskeropplæring i gode og produktive forskningsmiljøer
4
Forskerutdanning og rekruttering
Én felles PhD-grad ved UiB Ikke egne PhD-programmer ved fakultetene, mulig organisering en graduate school for internasjonal profilering, synliggjøring og markedsføring PhD-utdanningen etablere forskerskoler med tematisk fokus på noen strategisk viktige områder Institusjonelle tematiske, Forskerskoler i nettverk, regionale, nasjonale, internasjonale Stimulere samarbeid om forskerutdanning, innenfor fakultetene, ved ulike fakulteter og sentra, eksterne institusjoner, --spesialisthelsetjeneste Avtaleverk for opptak og gjennomføring av forskerutdanning Stimulere til tverrfaglig forskning og forskerutdanning
5
Spesialistutdanning Rolle til universitetet
Viktig for å gi riktig og god undervisning Viktig for god og relevant forskning Uavklart kreditt til universitetet, - RBO Gammel sak, eks Odontologi med integrert master/dr. grad/spesialist Må følges opp Etablere gode fellesmiljøer for profesjon- forskning- læringsmiljø
6
Hva ønsker UiB fra prosjektet
Kvalitet på forskereutdanning Forskningsprosjektet Forskningsmiljøet Gjennomføringen Faglig gode forskerutdanningsnettverk Forskerskole?? Stimulering til gode forskningsklynger Felles fagmiljø med helsetjenesten/-foretakene Overføring av erfaring til andre profesjonsmiljøer
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.