Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren Strategikonferansene 2012 Trude Andresen Direktør KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren Strategikonferansene 2012 Trude Andresen Direktør KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren Strategikonferansene 2012 Trude Andresen Direktør KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering

2 eKommune 2012 Dagens situasjon i kommunesektoren IKT viktig bidrag for kvaliteten på tjenestene systemer i hver kommune Systemene «snakker sammen» bare i begrenset grad Leverandørene selger «sine» systemer, kostbart å få tilpasset systemene til hverandre Store forskjeller mellom kommunene

3 eKommune 2012 Hvorfor er det slik? Manglende strategi- og bestillerkompetanse Manglende generell IKT-kompetanse Avhengighetsforhold til leverandørene Manglende kompetanse hos leverandørene

4 eKommune 2012 Dagens situasjon mellom kommunesektoren og omgivelsene Kommunene er mange – ulike behov, ulike ønsker, ulike signaler Staten er «mange» – ikke samordnet i sine krav og forventninger Innbyggerne forventer effektiv kommunikasjon – på alle kanaler, hele døgnet Næringslivet forventer effektiv kommunikasjon og service

5 eKommune 2012 Nasjonalt samarbeid om nytt regime Initiert av Fornyingsminister Rigmor Aasrud i : FAD, KRD, KS, DIFI – felles utredning: «DaVinci-rapporten». Konklusjon: –Store forskjeller mellom kommunene –Dagens løsning hindrer mer enn tilrettelegger –Ulikhetene en trussel for likeverdige tjenester

6 eKommune 2012 Behov for Mer samordning fra staten Bedre kommunikasjon i offentlig sektor om IKT Samtidig har kommunesektoren forbedrings- potensiale på: –Systemer og tjenester som «snakker sammen» –Standardisering –Felles krav mot leverandører –Tydeligere felles IKT-faglig stemme

7 eKommune 2012 Samhandlingsreformen «Det er ikke mulig å få til en samhandlingsreform uten en god elektronisk infrastruktur. Den tiden er forbi. Elektronisk kommunikasjon skal være den normale måten å kommunisere på mellom tjenesteyter og pasient og i forholdet mellom de ulike tjenesteytere» Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen

8 eKommune 2012 Samhandlingsreformen: Effektiv og sikker informasjonsutveksling For å oppnå økt samhandling, må man legge til rette for effektiv informasjonsutveksling –I dag: brev, faks, telefon, taxi Utfordringer: –Kompetanse og sikkerhet –Lovverket –Digitalt lappeteppe

9 eKommune 2012 eHelse som støtte til Samhandlingsreformen 84 % av kommunene har tatt i bruk elektronisk pasientjournal (eKommunekartleggingen 2011) 82 % av kommunene er tilknyttet helsenettet (NHN) 7 % av kommunene har tatt i bruk elektronisk meldingsutveksling (Budsjettundersøkelsen) 29 % av kommunene planlegger å ta i bruk elektronisk meldingsutveksling i løpet av 2012 ( Budsjettundersøkelsen)

10 eKommune 2012 Målet med økt samordning Levere gode tjenester via elektroniske kanaler Profesjonell og tydelig bestiller Kompetent, samlet og tydelig overfor staten Felles utvikling: én gjør jobben for mange Mindre forskjeller mellom kommunene En mer samordnet stat

11 eKommune 2012 Målet med økt samordning Levere gode tjenester via elektroniske kanaler Profesjonell og tydelig bestiller Kompetent, samlet og tydelig overfor staten Felles utvikling: én gjør jobben for mange Mindre forskjeller mellom kommunene En mer samordnet stat

12 eKommune 2012 Uten samordning Sakke akterut i IKT-utviklingen Store ulikheter mellom kommunene Stadig mer vil reguleres gjennom lover og forskrifter Kommunene overkjøres av store statlige aktører – f.eks helseforetakene og NAV

13 eKommune 2012 Hva gjør KS i dag? Interessepolitisk –Organisering av IKT- området i offentlig sektor –Jevnlige møter KRD, FAD, HOD, Difi, HDir –Standardisering –Modernisering av folkeregisteret –Tilgang til nasjonale felleskomponenter –CEMR og CEMSDI –Kostnadsberegninger Som utviklingspartner –eKommunestrategi –eKommunekonferansen –Rådmannsnettverk –Arkitektur –Geointegrasjon –eBygg –Sosiale medier –KS IKT Forum (faggrupper) –K10 –eHelse

14 eKommune 2012 Hva gjør KS i dag? Interessepolitisk: –Organisering av IKT-området i offentlig sektor –Jevnlige møter KRD, FAD, HOD, Difi, Hdir med flere –Standardisering –Modernisering av folkeregisteret –Tilgang til nasjonale felleskomponenter –Arbeid internasjonalt: CEMR og CEMSDI –Kostnadsberegninger

15 eKommune 2012 –eKommunestrategi –eKommunekonferansen –Rådmannsnettverk –IKT-arkitektur og standardisering –Geointegrasjon –eBygg –Sosiale medier –KS IKT Forum (faggrupper) –K10 –eHelse –Forskningsprosjekter om elektronisk samhandling Som utviklingspartner: Hva gjør KS i dag?

16 eKommune 2012 Hvilke oppgaver må gjøres? Strategisk arbeid: –talerør overfor statlige myndigheter, initiering av standarder, tilrettelegging for samhandling mellom systemer (IKT-arkitektur), felles IKT- strategi for kommunesektoren Utviklingsarbeid: –Utvikle og forvalte standarder og etablere felleskomponenter, delta i prosjekter, rådgivning Drift: –Bør skje i kommunene selv, enten enkeltvis eller interkommunalt

17 eKommune 2012 Likevel: Ulik vekting på den strategiske rollen i de ulike modellene

18 eKommune 2012 KS’ rolle framover er til diskusjon Strategi og interessepolitikk –sikre sammenheng mellom IKT-politikk og annet interessepolitisk arbeid som KS gjør mot staten Pådriver, prinsippgiver og bestiller for utviklingsarbeidet som en felles IKT-organisasjon skal utføre Likevel: Ulik vekting på den strategiske rollen i de ulike modellene

19 eKommune 2012 Forslag til alternative løsninger 1.Forvaltningsorgan under KRD eller annet departement 2.Selskap eid av kommunesektoren 3.Selskap eid av KS

20 eKommune 2012 Vi ønsker tilbakemelding på følgende: 1.Anbefalt modell –Endelig anbefalt modell for organisering må reflektere behovet for konkrete og operative tjenester som gagner kommunesektoren i sin helhet. –Hvordan ivaretar man forholdet mellom strategi og interessepolitikk og operativ aktivitet? –Hvordan bør forholdet mellom KS og en evt. ny organisasjon være?

21 eKommune Mandat –En suksessfaktor ved etablering av et slikt fagmiljø er at det får et klart og tydelig mandat på vegne av kommunesektoren, uavhengig av hvilken organisering man velger, for å sikre at standarder som utvikles faktisk følges, osv. 3.Finansiering –Er kommunene villige til å betale for en slik felles utvikling, og på hvilken måte?


Laste ned ppt "Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren Strategikonferansene 2012 Trude Andresen Direktør KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google