Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPatrik Edvardsen Endret for 9 år siden
1
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Ragnhild Hellesø Workshop e-helsekompetanse NSF 4. desember 2013
2
Nasjonale føringer Kompetansesenter for IT i helsesektoren:
Anbefalt eHelsekompetanse Strategi for Anbefalt eHelsekompetanse Stortingsmeldinger nr 9, 10,11, 12 KITH 1013:2010
3
Internasjonale føringer
Technology Informatics Guiding Education Reform (TIGER) Basis IKT kompetanse Informasjonskompetanse Informasjonsstyring Informatikkompetanse Holdninger, sikkerhet og etikk
4
Hvordan ser bildet ut? Søk i google: eHelsekompetanse 176 treff
eHelsekompetanse bachelor 7 treff eHelsekompetanse master 10 treff eHelsekompetanse PhD 21 treff September 2013
5
eHelse bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi for å møte behova i befolkningen, hos pasienter, helsepersonell, helseadministratorer og poitikere (EUs ministerråd, 2003) Transfer of health resources and health care by electronic means (WHO)
6
Eksempel på eHelse – familien
Befolkning Pasienter/ brukere Helsepersonell/Utdanning/ studenter Helse-administratorer/politikre Forebyggende og helsefremmende informasjon (eks ernærinsråd til befolkningen) Informasjon på internett Sykdomsspesifikk informasjon MinJournal Individuell plan Velferdsteknologi: Trygghetsnett Elektronisk pasientjournal eMeldinger Kjernejournal Faglige beslutningsstøtte- system:PPS eRetningslinjer eVeiledere Planleggings-verktøy: Statistikk IPLOS
7
Erfaringer fra en studie
Mål med studien Hvilke pedagogiske, praktiske og teknologiske utfordringer står utdanningsinstitusjonene overfor i arbeidet med å sikre eHelsekompetanse for bachelorstudenter i sykepleierutdanningen? Kilde: Hellesø, R., Grønvold, L., Førsund, A., Korsæth, D., Fossum, M., Gyltnes, K.A. Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, 2009; 11:4, 3-11
8
Bakgrunn og metode Uavklart begrepsapparat
Helseinformatikk, sykepleieinformatikk, bioinformatikk etc. Uavklart hvilke ferdigheter som trengs Uavklart hvor skal opplæringen skje Uavklart forhold om standardisering Bruk av ekspertgruppe Tematisk analyse (Thagaard, 2003)
9
Resultat Teknologiske og fagpolitiske utfordringer
Utdanningsinstitusjon vs praksisfelt Spesialist- vs kommunehelsetjenesten Faglige og pedagogiske utfordringer Dybde, sekvens, progresjon Standardisering – hva, når og hvordan Pluralisme og lokale tilnærminger Uavklarte veivalg Ildsjeler
10
Diskusjon og konklusjon
Pluralisme og lokale tilnærminger Ulike veivalg Teori møter praksis - inkonsistens Kompetansekrav Studentene Lærerne
11
Sentrale spørsmål Hva skal fokus være? Teknologiferdigheter
Informasjonsferdigheter Hvordan organisere? Separat Integrert
12
Kontinuitet-Koordinering
Brukar/ pasient Helsepersonell Behov, ressurser, roller Roller & ansvar PRAKSISUTVIKLING Medvirkning Kompetanse Kvalitet Kontinuitet-Koordinering Samhandling INNOVASJON Helsetjenesten Metoder & organisering eHelse HIS & velfedrsteknologi Moen/Hellesø rev. 2013
13
Uavklarte spørsmål Hva skal være forgrunn/bakgrunn
fag, teknologi, organisasjon Hvem skal lære lærerne møtet mellom digitale immigranter og digitale innfødte
14
www. http://www.uio.no/studier/program/sykepleievitenskap-master
Takk for oppmerksomheten www.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.