Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Politikeropplæring 11. januar 2012 Mediehåndtering – introduksjon kommunikasjonsrådgiver Tonje Kristiansen Bertini v/Service og kommunikasjon, kommunikasjonsenheten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Politikeropplæring 11. januar 2012 Mediehåndtering – introduksjon kommunikasjonsrådgiver Tonje Kristiansen Bertini v/Service og kommunikasjon, kommunikasjonsenheten."— Utskrift av presentasjonen:

1 Politikeropplæring 11. januar 2012 Mediehåndtering – introduksjon kommunikasjonsrådgiver Tonje Kristiansen Bertini v/Service og kommunikasjon, kommunikasjonsenheten

2 Temaer 1. Hvorfor kommunikasjonsarbeid? 2. Hvordan jobber media? 4. Når journalistene ringer oss 3. Hvordan få saker i media?

3 Temaer 1. Hvorfor kommunikasjonsarbeid?

4 Rett til informasjon - et demokratisk prinsipp Jo bedre kommuneadministrasjonen og politikerne utfører sine kommunikasjonsoppgaver, jo sterkere er lokaldemokratiet Offentlighetsprinsippet Hvorfor kommunikasjon og mediehåndtering?

5 Rett til informasjon, et demokratisk prinsipp Jo bedre kommuneadministrasjonen og politikerne utfører sine kommunikasjonsoppgaver, jo sterkere er lokaldemokratiet Media har bredt nedslagsfelt Media er en troverdig kanal Husk: Media er én av flere kommunikasjonskanaler Hvorfor kommunikasjon og mediehåndtering?

6 Viktigste nyhetskilde (alder 15+) Internett53,9 % TV52,2 % Radio45,2 % Avis39,2 % Kilder: Norsk mediebarometer, TNS Gallup, Statistisk sentralbyrå Norske medievaner (2010)

7 Viktigste nyhetskilde (alder 15+) Internett53,9 % TV52,2 % Radio45,2 % Avis39,2 % Avis (9-79 år) Leser daglig (papir/nett):80% Tilgang på abonnement:69% Kilder: Norsk mediebarometer, TNS Gallup, Statistisk sentralbyrå Norske medievaner (2010)

8 Temaer 2. Hvordan jobber media?

9 Media ønsker å formidle viktige og gode historier Media trenger nyheter, tips og uttalelser Hvordan jobber media?

10 Media ønsker å formidle viktige og gode historier Media trenger nyheter, tips, sitater Media er opptatt av det som er annerledes Media er opptatt av publikums interesser, ikke kildens Hvordan jobber media?

11 Media ønsker å formidle viktige og gode historier Media trenger nyheter, tips, sitater Media er opptatt av det som er annerledes Media er opptatt av publikums interesser, ikke kildens (kommunens eller politikernes interesse) Media ønsker eksklusive saker Hvordan jobber media?

12 Media ønsker å formidle viktige og gode historier Media trenger nyheter, tips, sitater Media er opptatt av det som er annerledes Media er opptatt av publikums interesser, ikke kildens (kommunens eller politikernes interesse) Media ønsker eksklusive saker Bruk media som medspiller! Bygg relasjoner! Sett dagsorden! Hvordan jobber media?

13 Forteller historier Folk og fjes Hva kjennetegner mediesaker?

14 Forteller historier Folk og fjes Forenkling Vinkling Hva kjennetegner mediesaker?

15 Forteller historier Folk og fjes Forenkling Vinkling Først, størst, best.. Sensasjonspreget Konfliktorientert Hva kjennetegner mediesaker?

16 Forteller historier Folk og fjes Først, størst, best.. Sensasjonspreget Konfliktorientert ”Lokal lokalt” stoff Hva kjennetegner mediesaker?

17 Nødvendig å kjenne til hvordan journalistene jobber for å nå fram med sakene våre Journalistiske tekster og metoder

18 Nødvendig å kjenne til hvordan journalistene jobber for å nå fram med sakene våre Rutiner, arbeidstider, dead line Journalistisk språk, formuleringer, ordvalg Journalistiske tekster og metoder

19 Avis Daglig morgenmøte kl 9-10 Dagvakt 8-16 Kveldsvakt. Alltid tilgjengelig Ekstra ved spesielle saker Dead line Nettsaker publiseres raskt, egne nettjournalister Deskjournalister Trykkstart natt Nyhetsmedienes rutiner

20 Avis Daglig morgenmøte kl 9-10 Dagvakt 8-16 Kveldsvakt Ekstra ved spesielle saker Dead line Nettsaker publiseres raskt, egne nettjournalister Deskjournalister Trykkstart natt Nyhetsmedienes rutiner TV og radio Daglig morgenmøte kl 9-10 Vaktsjef Nettsaker publiseres fortløpende Direktesendinger

21 Temaer 3. Hvordan få saker i media?

22 Når? Ved behov for å nå ut med en sak Proaktivitet i saker vi vet kan bli negative ”Hekte seg på” når noe er aktuelt Hvordan få saker i media?

23 Når? Ved behov for å nå ut med en sak Proaktivitet ift. saker vi vet kan bli negative Hvordan? Personlig kontakt - telefon Pressemelding Vær tilgjengelig – ta deg tid! Hvordan få saker i media?

24 Pressemelding: ”Kutt bakfra”, viktigste først Bruk avisteksters struktur –Tittel, ingress, overskrifter –Sitater: - Pressemeldinger brukes ofte direkte, sier kommunikasjonsrådgiveren. Hvordan få saker i media?

25 Legg en strategi! Planlegging Avklaring med parti/gruppe Kjenn fakta Hvor i prosess befinner saken seg? Hvorfor: framstå konsekvent og kompetent Hvordan få saker i media?

26 Hamar arbeiderblad Dekker Hamar-stoff: Hege Engdal Næss Halvard Berget Debattredaktør: Anne Ekornholmen Nyhetsredaktør: André Winje Arntzen Kulturredaktør: Geir Vestad Medier på Hamar

27 Hamar arbeiderblad Dekker Hamar-stoff: Hege Engdal Næss Halvard Berget Eli J. Haugen Debattredaktør: Anne Ekornholmen Nyhetsredaktør: André Winje Arntzen Medier på Hamar Hamar Dagblad (torsdag) Østlendingen - Hamarside Ringsaker Blad (3 pr uke) Journalister Hamar: Jo Brenden Hilde Berit Evensen Redaktør: Tore Svensrud

28 Hamar arbeiderblad Dekker Hamar-stoff: Hege Engdal Næss Halvard Berget Eli J. Haugen Debattredaktør: Anne Ekornholmen Nyhetsredaktør: André Winje Arntzen Medier på Hamar Hamar Dagblad Østlendingen Ringsaker Blad Journalister Hamar: Jo Brenden Hilde Berit Evensen NRK Hedmark og Oppland Hovedkontor Lillehammer. 8 kontorer. Nærmest: Hamar, Elverum, Gjøvik nrk.no/ho

29 Temaer 4. Når journalistene ringer oss

30 Få oversikt over saken –Overordnet tema –Omfang –Hvilke fakta baserer journalisten saken på? –Andre intervjuobjekter? Når journalisten ringer oss

31 Få oversikt over saken Be om tid til forberedelser Dead line? Når journalisten ringer oss

32 Få oversikt over saken Be om tid til forberedelser Dead line? Gjør konkret avtale hvis ny samtale - hold avtalen! Still på foto! Hvis kompleks sak, få spørsmål skriftlig Når journalisten ringer oss

33 Få oversikt over saken Be om tid til forberedelser Dead line? Gjør konkret avtale hvis ny samtale - hold avtalen! Still på foto! Hvis kompleks sak, få spørsmål skriftlig Kartlegg fakta grundig – forbered gjerne sammen med noen Hvem er rett talsperson? Når journalisten ringer oss

34 Få oversikt over saken Be om tid til forberedelser Dead line? Gjør konkret avtale hvis ny samtale - hold avtalen! Still på foto! Hvis kompleks sak, få spørsmål skriftlig Kartlegg fakta grundig – forbered gjerne sammen med noen Hvem er rett talsperson? Be om å få lese gjennom saken, sjekk sitater Når journalisten ringer oss

35 Retorikk Vær konkret – lettere for journalisten å skrive om Hjelp journalisten å forenkle Gjenta viktige ting Gi bakgrunnsinformasjon hvis du føler det er nødvendig Når journalisten ringer oss

36 Verst tenkelige situasjon: Vanskelig sak Pågående, kritisk journalist Du er uforberedt

37 Når journalisten ringer oss Verst tenkelige situasjon: Vanskelig sak Pågående, kritisk journalist Du er uforberedt Det eneste du kan påvirke!

38 Korriger beviselige faktafeil Vær offensiv i evt. oppfølging, svar raskt på nye henvendelser Gi din versjon, forklar enkelt, ikke tåkelegg Ta selvkritikk når det er på sin plass Leserinnlegg: hvis alvorlig feil framstilling, gi tilsvar Negative oppslag

39 Korriger beviselige faktafeil Svar raskt på henvendelser fra media Gi din versjon, forklar enkelt, ikke tåkelegg Ta selvkritikk når det er på sin plass Leserinnlegg: hvis alvorlig feil framstilling, gi tilsvar Kommenter ikke: Upresis eller mangelfull omtale av en sak Negativ omtale med rot i virkeligheten Rent usaklige oppslag Negative oppslag

40 Ofte samme personer som uttaler seg i media. Dere kan gi journalistene flere personer å spille på! Bli kjent med journalistene, bygg relasjoner En journalist er alltid en journalist, vurder uttalelser. Relasjon til journalister

41 Vær synlig Vær konsistent Vær åpen Vær ekte Vær tilgjengelig Vær mottakelig Følg strategien Kommunikasjon generelt

42 Sosiale medier Møte folk der de er –Møter, arrangementer Tradisjonelle politiske kanaler Kommunikasjonskanaler utenom media


Laste ned ppt "Politikeropplæring 11. januar 2012 Mediehåndtering – introduksjon kommunikasjonsrådgiver Tonje Kristiansen Bertini v/Service og kommunikasjon, kommunikasjonsenheten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google