Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin- utdanning?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin- utdanning?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin- utdanning?

2 Gruppedeltakere: Regine Strandvoll Syversen Regine Strandvoll Syversen Ane Lamer Ane Lamer Tony Romestrand Tony Romestrand Karl Einar Fossberg Karl Einar Fossberg Linn Christiansen Linn Christiansen Erik Søderman Reistad Erik Søderman Reistad

3 Definisjon på mesterlære ”Læring gjennom deltakelse i et praksisfelleskap med gjensidige forpliktelser for mester og lærling i en spesifikk sosial struktur over et lengre tidsrom” ”Læring gjennom deltakelse i et praksisfelleskap med gjensidige forpliktelser for mester og lærling i en spesifikk sosial struktur over et lengre tidsrom” (Nielsen og Kvale: 1999:243) (Nielsen og Kvale: 1999:243)

4 Positive sider ved mesterlære i medisin: Gir tilgang til læringssituasjoner Gir tilgang til læringssituasjoner Muligheten til å diskutere aktuelle situasjoner med en mer erfaren Muligheten til å diskutere aktuelle situasjoner med en mer erfaren Muligheten til å vurdere, drøfte og utføre diagnostikk under trygg oppfølging av en mer erfaren lege. Muligheten til å vurdere, drøfte og utføre diagnostikk under trygg oppfølging av en mer erfaren lege.

5 Flere positive sider ved mesterlære i medisin: Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/bevisst overfører. Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/bevisst overfører. Den som skal lære blir sett på som en deltaker i fellesskapet. Den som skal lære blir sett på som en deltaker i fellesskapet.

6 Negative sider ved mesterlære i medisin: Konservative holdninger overføres Konservative holdninger overføres Mesterlære har ofte fremmet lære basert på imitasjon, læren blir da mekanisk og er lite egnet for læring basert på refleksjon og kreativitet. Mesterlære har ofte fremmet lære basert på imitasjon, læren blir da mekanisk og er lite egnet for læring basert på refleksjon og kreativitet. Feil-lære Feil-lære

7 Fleire negative sider ved mesterlære i medisin: Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/ bevisst overfører. Man tar med seg holdninger som din mester ubevisst/ bevisst overfører. Mesteren kan utnytte sin autoritet på en negativ måte. Mesteren kan utnytte sin autoritet på en negativ måte. Ved at sykehusene er delt inn i seksjoner, kan dette føre til at lærlingen mister mye generell kunnskap Ved at sykehusene er delt inn i seksjoner, kan dette føre til at lærlingen mister mye generell kunnskap

8 Enda flere negative sider ved mesterlære i medisin: Ved seleksjoner på sykehus mister lærlingen viktige læresituasjoner Ved seleksjoner på sykehus mister lærlingen viktige læresituasjoner Dårlig sosialt samspill kan gjøre det vanskelig for lærlingen å hente ut Dårlig sosialt samspill kan gjøre det vanskelig for lærlingen å hente ut kunnskap fra mesteren kunnskap fra mesteren

9 Oppsummering Sårbarhet Sårbarhet Stiller store krav til studenten Stiller store krav til studenten Mesterlære kan ikke brukes ensidig Mesterlære kan ikke brukes ensidig

10 Kilder Mesterlære (Nielsen og Kvale) Mesterlære (Nielsen og Kvale) Bekjente innen medisinstudiet Bekjente innen medisinstudiet


Laste ned ppt "Gruppe 1 Hva er sterke og svake sider ved mesterlære innenfor medisin- utdanning?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google