Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

- handlinger og holdninger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "- handlinger og holdninger"— Utskrift av presentasjonen:

1 - handlinger og holdninger
LEDELSE - handlinger og holdninger

2 Min bakgrunn Leder for Livsløpsutvalget i Trøgstad
Leder for Foreningen ”Vi som har et barn for lite” i Østfold. Leder for ulike prosjekter på jobben. …har dessuten mange ulike ledere selv, og det er også en nyttig erfaring.

3 Eksempel på en god leder…
…og en dårlig leder. Forslag? God: Marit Breivik Dårlig: Gerd Liv Valla

4 Hva gjør Breivik god? Rolig utad, selv i ”hardt vær”
alltid fokusert på det positive. Kjefter ikke, eller trekker fram feil. ”tar liten plass” selv Hun er der for å hjelpe de andre, det er ikke de som er der for å gjøre henne berømt Breivik-sitat: - Ingen fortjener å tilhøre et bedre lag enn de er villige til å skape selv. Det er en grunnsetning for landslaget, forteller Breivik, som omtaler seg selv som en ekstremt teamorientert leder. Som leder er det min jobb å optimalisere prestasjoner. Da er jeg avhengig av at spillerne vet hva de er gode på – og bruker det. Men selvtillit er en skjør egenskap. Derfor fokuserer vi på det hver enkelt av spillerne er gode på. Dette er energibyggende og skaper større mot. Gjennom fellesskapet og samholdet i laget løfter dessuten spillerne hverandre fram. Coaching er ikke bare viktig mellom lederteamet og spillerne. Spillerne coacher hverandre også, særlig når det gjelder fokus. Vi er rå på å fokusere på neste oppgave, uansett hvordan den forrige gikk

5 Hva gjør Valla dårlig? Vil gjerne framstå som tøff og viktig (men det motsatte av ”pusekatt” er ikke ”drittsekk”) ”Graver” etter feil hos dem hun er misfornøyd med, og driter dem ut offentlig. Har stort ego og liten selvinnsikt. Klarer ikke å se og innrømme egne feil. Har dere lagt merke til Vallas ”knep”? ”Hvis jeg har sagt noe som har blitt oppfattet som sårende, så ber jeg om unnskyldning” betyr noe annet enn ”Jeg sagt noe som har såret andre, og det ber jeg om unnskyldning for”. ”Yssen har aldri sagt til meg det hun sier hun har sagt…men jeg vil ikke si at hun lyver” Hvordan skal man tolke slikt? ”Jeg mener at hun lyver, men vil ikke bli sitert på det”?

6 En god leder har… Selvinnsikt Selvbeherskelse Empati Sosial legning
Evne til å begeistre Handlekraft Hva kjennetegner drømmesjefen. Kunnskapsnivå og intelligens er ikke det viktigste. Det handler mye om BEVISSTGJØRING, som dere har snakket en del om tidligere. Selvinnsikt Evnen til å se og forstå egne følelser, humør og drivere, hvordan de oppfattes av og påvirker andre. Kritikk takles med selvironi og man er klar over sine egne begrensninger. Jeg har satt dette først for det er aller viktigst. Kjenner du ikke deg selv, har du ingen sjanse til å bli en god leder. Selvbeherskelse Evnen til å kontrollere vanskelige situasjoner. Det er lov å bli sint, men ikke å vise det. Man tenker først og handler etterpå. Impulsive og usikre forslag avvises. Holdningen smitter gjerne resten av organisasjonen og skaper ro og trygghet. Empati Evnen til å håndtere forhold til andre mennesker. Det betyr ikke at man har ”medfølelse” med, men at man faktisk kan sette seg i den andres situasjon og forstå hva de føler og hvorfor. Du trenger ikke å være glad i dem du skal lede, men det skader ikke heller. Sosial legning Ikke bare vennlig, men vennlig med en baktanke. Vennligheten brukes til å føre mennesker i den ønskede retningen. Man klarer å finne noe felles med de fleste mennesker. Noen har et slikt talent, men de fleste må jobbe hardt for å bli slik. Evnen til å begeistre sine medarbeidere Begeistring er ekstremt lønnsomt. Humor og åpenhet er nødvendig for å få det beste ut av bedriften. Mange misforstår lederoppgaven. Du skal prestere gjennom andre, ikke gjennom deg selv. Undersøkelser har vist at om en bedrift bytter ut en leder med svært lavt begeistringsnivå med en god begeistringsleder, er forandringene kolossale: - Egenbegeistringen til de ansatte øker med 78 prosent - Kundelojaliteten øker med 60 prosent - Produktiviteten øker med 51 prosent Handlekraft Vi kan ikke tenke oss fram til nye handlemåter. Vi må handle oss fram til nye tenkemåter. Det er ikke tanken som teller! Det ordtaket er oppfunnet av de late og udugelige, til trøst for seg selv. Den som er vennlig eller gjør en god ting med en baktanke, er bedre enn den som bare ønsker godt uten baktanker, men lar være å gjør noe.

7 En god leder må… Være klar og tydelig
Klare å overse detaljene og holde blikket rettet mot “den store helheten” Bruke eksempelets makt Være et forbilde Være bevisst sin makt Være klar og tydelig (tenk LEGO-EKSPERIMENTET) Dette betyr at du må være raus med både ros og ris. Husk å rose dem som gjør jobben sin – det er lett å glemme. Og irettesett dem som ikke gjør jobben sin, men forsøk å gjøre det på en diplomatisk måte. Ikke si ”Hvorfor i svarte har du ikke gjort det jeg ba om?” Si ”Jeg ser at du ikke har gjort det jeg ba om enda. Er det noe du trenger hjelp til?” Om noen kritiserer deg offentlig, så ikke svar i offentlighet. Be vedkommende med på kammerset og søk å oppnå enighet på tomannshånd. Vær ikke redd for å stille krav – så lenge du gjør det på en måte som ikke gir rom for tvil om hva du vil. Være flink til å informere, dersom du endrer mening eller dersom avtalte planer må endres. Folk kan tåle store forandringer, bare de føler at de ”er med” og ikke blir overlatt til seg selv eller holdt utenfor TIPS Vanskelige ting må tas muntlig. I skriftlig kommunikasjon har du ikke mulighet til å justere budskapet ditt løpende, etter hvert som du ser den andres reaksjon og det kan lett feiltolkes. Klare å overse detaljene og holde blikket rettet mot “den store helheten” Det er din jobb å vinne serien, ikke den enkelte kampen eller seiersmålet. Det innebærer at man i blant må la andre få æren for de populære og radikale forslagene, mens man selv må være den anonyme forhandleren som prøver å oppnå et vedtak og om nødvendig inngå kompromiss med andre partier. Bruke eksempelets makt (her nytter det ikke med DOBBELTKOMMUNIKASJON) Det er ikke bare i barneoppdragelse at eksempelets makt veier tyngre enn ordets. Det hjelper ikke å be noen om å gjøre noe som vi ikke er villige til selv. Du kan ikke forvente åpenhet og redelighet i gruppa di hvis du selv til stadighet baksnakker noen av dem eller holder ting hemmelig for noen og ikke for andre. Være et forbilde (det handler igjen om BEVISSTGJØRING) Som sjef kan du ikke tillate deg mange feil. Ingen lar seg lede av noen de forakter eller ser ned på. Det betyr ikke at du trenger å være feilfri, men du må vise at du klarer å styre deg selv, dersom du ønsker den respekten som trengs for å styre andre. Husk at du ikke kan skremme noen til å like deg eller respektere deg. Vi har sjefer som folk er redde for, men de blir baksnakket og hånet i smug. Så har vi andre sjefer som ingen er redde for, men som folk adlyder fordi de vil. For å lede noen med suksess, må folk ønske å følge deg. Være bevisst sin makt En leder har makt, men mange kvier seg for å innrømme det. Makt assosieres oftest med maktmisbruk og oppfattes som negativt. En leder som erkjenner sin makt kan imidlertid være ydmyk i utøvelsen av sin makt. En leder som ikke våger å innrømme sin makt kan mye lettere henfalle til maktmisbruk – selv når det ikke er tilsiktet.

8 Oppsummering En leder må kjenne seg selv.
Vær oppriktig mot deg selv og forstå hvordan du "virker". Kjenner du deg selv, kan du lære selvdisiplin og forbedre dine svake sider. Forstår du deg selv, klarer du også å forstå hvordan andre ”virker”. Da er du også i stand til å påvirke og lede dem. Påvirkning kan være positiv eller negativ – men.."du kan itj skræm folk tel å bli go!" Eller til å like deg. Vær tydelig – la ingen tvile på hvor mye du forventer. Forvent ikke mer av andre enn du forventer av deg selv. En leder må først og fremst kjenne seg selv og klare "å lede seg selv". Du må være oppriktig mot deg selv og forstå hvordan du selv "virker". Når du kjenner deg selv, kan du lære deg selvdisiplin og forbedre dine svake sider. Forstår du deg selv, klarer du også lettere å forstå andre og hvordan de ”virker”. Forstår du andre mennesker, er du også i stand til å påvirke og lede dem. Påvirkning kan være positiv (ros, oppmerksomhet, ansvar) eller negativ (trusler, forvirring) – men bare positiv påvirkning skaper lojalitet. Nils Arne Eggen sier rett og slett.."du kan itj skræm folk tel å bli go!" Eller til å like deg. Vær tydelig – la ingen tvile på hvor mye du forventer. Og husk at du har lov til å stille krav – det er du som er sjefen, men… Forvent ikke mer av andre enn du forventer av deg selv eller er villig til å gjøre selv.

9 To gullkorn til slutt… Du må aldri undervurdere et enkelt menneskes evne til å forandre verden (Gandhi) Det er meg det kommer an på (Frank Beck) Gandhi forandret en hel del. Han klarte å kaste engelskmennene ut av India uten å bruke vold. Frank Beck mener det er viktig å plassere ansvaret der det hører hjemme. Og han har rett. Når alt kommer til alt er det oss selv det kommer an på. Det betyr ikke at vi kan få til hva som helst. I blant kan motstanden være for sterk. Men vi kan i hvert fall ikke få til noe uten å gjøre så godt vi kan selv.


Laste ned ppt "- handlinger og holdninger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google