Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013

2 Overordnete mål Riktig informasjon tilgjengelig for behandlende helsepersonell til rett tid Standardene skal bidra til sikker og funksjonell journalføring, og understøtte naturlig arbeidsflyt. En registrering kan (gjen)brukes i mange sammenhenger 2

3 Meldinger i nasjonalt meldingsløft Henvisning og epikrise Rekvisisjon og laboratoriesvar Radiologihenvisning og radiologisvar Pleie- og omsorgsmeldinger Mellom kommune-fastlege Mellom kommune-sykehus Applikasjonskvittering Avviksmelding Meldinger til NAV og HELFO 3

4 Pleie- og omsorgsmeldinger – ny forskrift Hovedmål: Revidere pleie- og omsorgsmeldingene for å ivareta krav og behov for informasjonsutveksling i tilknytning til den nye forskriften om kommunal medfinansiering (FOR ).. Sikre at revisjonene blir implementert i alle sentrale system og pilotere endringene. 4

5 Fase 1 Ny versjon etter evalueringssamling med prioritering og gjennomført pilotering av alle system Utbredelse av etablerte standarder gjennom Meldingsløftet: Fase 2 ELIN-k er avsluttet – en melding er ikke pilotert Ny forskrift  behov for ny versjon før bredding av eksisterende versjon PLO-meldinger og ELIN-k V1.4V1.5 V : Ny forskrift  NHN MIK 5

6 6

7 PLO: eksempler på videreutvikling Utskrivningsrapporten må videreutvikles Forenkling og videreutvikle meldingen Helseopplysninger fra HF - forenkle navn? Varsel om innlagt pasient  tidligmelding? Oppdaterte opplysninger om innlagt pasient  Oppdatering? Ikke behov for å endre meldingen Melding om utskrevet pasient – som død Kun krav om utskrivningstidspunkt Bør ha med dødstidspunkt i tillegg Ikke behov for å endre meldingen

8 PLO: Eksempler på videreutvikling Forenkle/tilpasse brukerbehov Gjennomgang av funksjonalitet Registrering tilpasset arbeidsflyt God og effektiv presentasjon Standardisert visning? – krav eller frivillig? Har liste over feil/mangler/endringsønsker fra pilotperioden

9 Prosess for revisjon Samle alle innkomne innspill og prioriteringer ELIN-k prosjektet Erfaringsseminar mars 2012 Meldingshjelp / e-post Samordne med rapporteringskrav til NPR Workshop med brukere Gjennomgang og prioritering av innspill Workshop med leverandører Sikre felles forståelse og bestilling av løsninger

10 Revisjon basismeldinger Meldingsløftet Hovedmål Innføre nasjonale krav som sikrer en felles rutine for hvordan applikasjonskvittering kobles sammen med fagmelding, og tydeliggjøre regelverket for bruk av applikasjonskvittering. Sikre at revisjonene blir implementert i alle sentrale system og pilotere endringene. Effektmål: Sikre enhetlige rutiner for oppfølging av applikasjonskvittering som igjen vil bidra til bedre kvalitet og muligheter for trygg overvåkning av meldingstrafikken 10

11 Basismeldinger Nye revisjoner er utarbeidet Testmateriale for henvisning og epikrise er ferdig Dato for implementering ble bestemt av nasjonalt meldingsløft Men har ikke blitt fulgt opp Epikrise og henvisning er fulgt opp gjennom leverandørsamlinger Labsvar og rekvisisjon er satt på vent Henvisning mellom foretak- prioritert av NUIT og Hod – kan medføre behov for endringer Basismeldinger på Hodemelding?

12 Prioriteringer fra HOD (NUIT) Mål: Alle sykehus skal kunne sende og motta elektroniske meldinger i løpet av Tiltak for HF Henvisning mellom foretak Meldingsutveksling generelt mellom HF og fastleger Adresseregisteret må på plass Samhandling med fastleger og pleie- og omsorgssektoren: PLO-meldinger og basismeldinger. Dialogmelding mellom HF og andre aktører, inkludert pasienter.

13 NUIT og PLO-meldinger Revidering av PLO-meldingene til v 1.6 var bare for å støtte opp om forskriften. Viktig med forbedring/revisjon av PLO-meldingene V 1.6 er en uferdig pilotversjon Det finnes dokumenterte endringsbehov Viktig å få på plass tiltakseier i forvaltning og videreutvikling Viktig å starte arbeidet – det tar tid med revidering av standarder og få nye versjoner ut i drift

14 Utføre små endringer Helsedir NHN Leverandør Sektor/HF Prosessen Revisjon og vedlikehold Identifisere behov PrioritereSpesifisere bruker- krav Spesifisere tekniske krav Utprøve og evaluere Fastsette standard etter høring UtbredelseTestordning Sørge for utprøving Melde behov Faglig bidrag Melde behov Faglig bidrag og spesifika- sjon Identifisere og samordne behov Prioritere etter innspill, lede NUIT Koordinere med sektoren Spesifika- sjons- arbeid Fastsette og publisere standard Samordne behov og iverksette revisjon TestsenterUtbredelse og koordinere Distribuere ny program- vare Test av egen program- vare Utbredelse i egne virksom- heter Utvikle og tilpasse program- vare Gjennom- føre utprøving Delta i NUIT Iverksette, koordinere og samordne Veilede Melde behov

15 Ønsket retning Mest mulig generisk løsning som kan benyttes til strukturert rapportering Til internt bruk i virksomhet Automatisk uttrekk til kvalitetsregistre Oversiktelig måte å rapportere data på Standardiserte visninger Enklere for mottakere å lese rapporter 15

16 Hvordan bre pilotsuksess til driftsfase? Myndighetsforankring Ansvar og involvering Dedikert utbredelsesprosjekt med ressurser Test- og godkjenning Tett og kontinuerlig oppfølging av leverandører Sammen med brukere for å sikre funksjonalitet Involvering Sikre levende og stabile kravspesifikasjoner og standarder Erfaringer må fanges opp 16

17 Veien videre Pragmatisk – og formell Bygge på eksisterende løsninger – og være åpen for nye og radikale grep Komponentbaserte løsninger (plug-in?) Vurdere hva internasjonale miljøer har gjort Vurdere internasjonale standarder Sikre levende og stabile kravspesifikasjoner og standarder Erfaringer må fanges opp 17


Laste ned ppt "1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google