Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertChristopher Rasmussen Endret for 9 år siden
1
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL
2
Nøkkelen til gode forhandlinger Kontinuerlige forberedelser gjennom hele året Jevnlig kontakt med de tillitsvalgte svært viktig Tillit, godt forhandlingsklima og gode forhandlingsløsninger - skapes gjennom samarbeid over tid
3
Avtaleverket Jeg har lest avtaleverkets bestemmelser om lønnsforhandlinger Jeg vet hva det skal /kan forhandles om Jeg kjenner reglene for tvisteløsning dersom partene ikke blir enige
4
Møtet Jeg har avklart med motparten på forhånd: – Møtetid – Sted – Hvem som deltar fra bedriften og fra klubben(e) – Tema for møte – Protokoll/referatskriving – Rekkefølgen blant fagforeningene
5
De fire kriterier Bedriftens: – Økonomi – Produktivitet – Konkurranseevne – Fremtidsutsikter Jeg kan presentere bedriftens vurdering av de fire kriterier slik at det forstås. Motparten(e) er forberedt på å presentere sin vurdering av kriteriene
6
Reelle forhandlinger - prosessen Jeg har nødvendig forankring og fullmakt Jeg er innforstått med at forhandlinger er krevende og at god forberedelse er nødvendig
7
Jeg vil vektlegge En god atmosfære Å lytte At det er lov å være uenig/enig Respekt for andres oppfatning Å stille oppklarende spørsmål slik at misforståelser kan unngås Saklighet At følelser, ikke bare fakta, må håndteres Hensynsfull behandling av folk
8
Jeg forhandler om lønnsrammen Jeg har oversikt over økte lønns-/ personalkostnader bedriften har påtatt seg siden forrige lønnsforhandlinger Jeg kjenner resultatet av de sentrale forhandlinger Jeg har oversikt over bedriftens tradisjon mht. krone- og prosenttillegg Reguleringstidspunkt
9
Ledelsen fordeler lønnstilleggene (gjelder hovedsakelig for funksjonærer) Bedriften har kjente kriterier for individuelle differensiering Hvis ikke – Bedriften har plan for å utvikle slike kriterier
10
Vanskelige situasjoner Jeg takler usaklige beskyldninger og ”trusler” Jeg er bevisst på bruke ” time out” Jeg har nettverk med ekstern hjelp
11
Protokoll Jeg påtar meg å skrive protokoll Krav til protokollen: – Tid og sted – Hvem var tilstede – Hva er forhandlet – Hva er partene enige om/uenige om – Underskrift fra begge parter
12
forhandlingsprosessen-kurs RLF august 2003 12 Suksesskriterier? Økt produktivitet Bedret konkurranseevne Riktig lønn Glade eiere Glade ansatte
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.