Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSidsel Magnussen Endret for 9 år siden
1
Grunnskoleopplæring for voksne Sigrun Røstad, Vox IKVO-konferanse Stjørdal 5. september 2005
2
Bakgrunn for prosjektet Et delprosjekt i ”Kunnskaps- grunnlaget om voksne i grunnskole og videregående opplæring” – et oppdrag fra UFD Data innhentet gjennom -et elektronisk spørreskjema sendt til samtlige kommuner høsten 2004 -informantintervjuer og -data fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI)
3
Rapporten 112 kommuner har besvart henvendelsen om hvordan de informerer, tilrettelegger og organiserer opplæringen for voksne som ønsker grunnskoleopplæring (§ 4A-1) De fleste problemstillingene er drøftet i relasjon til to grupper voksne deltakere, nemlig minoritetsspråklige og etniske nordmenn
4
Behov og potensiale •Buerutvalget (1997): Potensialet i underkant av 100.000 •St.mld. Nr 42 (1998): Liten etterspørsel som antas å ville øke ved bedre tilrettelegging, informasjon og motivering •Grunnskoleprosjektet (2000): 0,51 % av innbyggerne over grunnskolealder meldte seg som utdanningssøkere •Aetat (okt. 2004): 15,6 % av de som er helt ledige har opplæring kun på grunnskolenivå
5
Voksnes rett til grunnskoleopplæring Retten trådte i kraft fra 1. august 2002 og omfatter de som ikke har fullført grunnskolen de som har fullført grunnskolen, men som likevel trenger mer grunnskoleopplæring norske så vel som utlendinger med bosettingstillatelse, arbeids- og/eller oppholdstillatelse som gir grunnlag for bosettingstillatelse eller kollektivt vern
6
Kartlegging og behov Arbeidet med å få fram pålitelig kunnskap om behovet for opplæring gir for stor usikkerhet i forhold til den ressursinnsats som må legges ned Det er et kompliserende forhold at retten ikke er knyttet til tidligere utdanningsnivå Kommunene opplever ikke behovsundersøkelser som relevant Kommunene bør likevel ha som mål å ha et potensiale å strekke seg mot Dokumentasjonen er fortsatt relativt svak
7
Informasjon Om lag 20 % av kommunene sier at de ikke har drevet informasjon om retten til grunnskoleopplæring for voksne Informasjon om retten skjer relativt tradisjonelt med brosjyrer og annonser Flere kommuner opplever det som et problem at det er få potensielle deltakere og at disse bor spredt Lettere å nå minoritetsspråklige Erfaringer fra Grunnskoleprosjektet synes i liten grad å ha nådd fram
8
Organisering av opplæringen Om lag halvparten av kommunene organiserer grunnskoleopplæringen for voksne gjennom egne voksenopplæringssenter Noen flere har utarbeidet en plan for voksenopplæringen, enkelte i samarbeid med andre kommuner eller studieforbund Et lite flertall av kommunene har samlokalisert opplæringen for etniske nordmenn og minoritetsspråklige
9
Samarbeid om grunnskoleopplæring Kommunene har ofte ikke selv nettverk og ressurser å sette inn for å nå ut til mangfoldet av voksne som har rett til opplæring. Mange har derfor etablert samarbeid med Andre kommuner (50 % interkommunalt) Andre etater (A-etat, trygdeetaten, sosialetaten, flyktningkontoret) Lokalt næringsliv, organisasjoner Andre skoleslag (helhetlig opplæringsløp)
10
Voksnes deltakelse Pr 1. oktober 2004 deltok vel 4 400 voksne i grunnskoleopplæring (GSI-tall) Av disse var om lag 56 % minoritetsspråklige En svak økning totalt i skoleåret 2004-2005, men det har skjedd en forskyvning slik at andelen minoritetsspråklige har gått opp og utgjør 62 % av totalen
11
Voksnes deltakelse II Ca 10% av deltakervolumet deltar i annen kommune enn der de er folkeregistrert Vel 70% av kommunene har ikke rapportert etnisk norske deltakere til GSI for 2004/2005
12
Inntak og kartlegging Kommunene synes å praktisere fleksible inntaksrutiner - nærmere 90 % tar inn søkere kontinuerlig Vel halvparten av kommunene har gjennomført en samtale for å avdekke søkerens behov for opplæring 58 % tester for lese- og skrivevansker
13
Hvordan voksne deltar Den etnisk norske gjennomsnittsdeltakeren tar i stor grad bare ett fag av gangen Minoritetsspråklige tar i gjennomsnitt flere fag samtidig, og i mye større grad alle fem fagene som er påkrevd Et fåtall kommuner oppgir at deltakerne kombinerer opplæringen med arbeid (Grunnskoleprosjektet oppga ca 60 %), 40 % vet ikke Kommunene mener opplæringen er krevende og at det er vanskelig å kombinere med jobb
14
Tilrettelagt opplæring Opplæringen gjennomføres i hovedsak på dagtid eller i kombinasjon dag/kveld Kommunene arbeider relativt tradisjonelt med klasse- eller gruppeundervisning Mange legger likevel vekt på individuell oppfølging med lærer Svært beskjeden bruk av nettbasert undervisning 75% foretar tilpasninger for voksne med spesielle vansker
15
Økonomi en barriere Stortinget satte som forutsetning at kommunene skal få dekket ekstrakostnadene ved innføringen av retten til grunnskoleopplæring for voksne. Mange kommuner peker på manglende økonomiske rammebetingelser som viktigste årsak til at de ikke har gjort noe med voksnes rett til grunnskoleopplæring
16
Anbefalinger - samarbeid Å stimulere kommunene til ytterligere interkommunalt samarbeid om å tilrettelegge grunnskoleopplæring for voksne Å utvikle og forbedre samarbeidet med miljøer som har tett kontakt med voksne som ikke oppsøker opplæringsmiljøer på eget initiativ, med tanke på både motivasjon, informasjon og tilrettelegging/gjennomføring av opplæringstilbud
17
Anbefalinger - holdninger Økt fokus på grunnskoleopplæring som en investering Manglende økonomiske rammebetingelser må tas på alvor og følges opp av overordnede myndigheter Utvikle GSI-rapporteringen om voksne slik at det er mulig å få et mer presist uttrykk for de som deltar i grunnskoleopplæringen, både med hensyn til deltakernes bakgrunn og omfanget av opplæringen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.