Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan."— Utskrift av presentasjonen:

1 DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan vinder danske virksomheder?

2 AGENDA 1. ”The Orkla way” 2. Kompetanseutvikling 3. Rammebetingelser 2

3 ORKLA 3 Kjernevirksomhet Merkevarer Øvrige virksomheter Sapa Share Portfolio Hydro Power Borregaard Jotun REC • Etablert:1654 • 2011: 61 mrd. NOK 30.000 ansatte VI ER I EN SPENNENDE ENDRINGSPROSESS

4 4 Våre lokale danske selskaper

5 5

6 6

7 7

8 8

9 9

10 1.”The Orkla way” 1. Vi er en ”multinasjonal” aktør ”in disguise”; vi er egentlig en MULTI-LOKAL aktør. Dette er fundamentet i vår konkurransekraft mot de virkelig multinasjonale og globale konkurrentene. Det har viktige implikasjoner for vår strategi og vår organisering. 2. Vi har et sterkt fokus på viktige og relevante danske forbruker- karakteristika med hensyn til preferanser og atferd. Vi skal forstå dem best og være raskest og til å utnytte dem i markedet. Danmark er ett av våre mange hjemmemarkeder. Våre danske selskaper er 100% ansvarlig for sine strategier, verdikjeder og ressurser. 10

11 1.”The Orkla way” 3. Vår ”religion” preges av • Sterkt fokus på lokal konsumentinnsikt • Sterk tro på nr 1 og 2-posisjoner fundert på sterke merkevarer • Ikke la oss overvelde av kun makroperspektiver • Fundamental overbevisning om at hvis vi tilbyr bedre verdi til forbruker, økes betalingsvilligheten. Innovasjon er kritisk! 4. Vi henter ut våre skalafordeler i andre deler av verdiskjeden enn våre internasjonale konkurrenter. 5. Vi har et sterkt fokus på kjernen av vår forretning (de store kategorier, sortiment, merker osv.). 6. Vi henter ut synergieffekter i Orkla innen • Innkjøp av felles råvarer og emballasje • Kompetanse- og lederutvikling • Noen støttefunksjoner (IT m.m.) 11

12 12 Et godt eksempel på en sterk DANSK posisjon hos forbruker

13 2.Fødevarebransjen er ”high tech”. Kompetanseutvikling er fortsatt kritisk • Bransjen må stå tydeligere frem som en attraktiv kompetansearena. • Der er et fortsatt stort potensiale i økt samarbeid mellom partene i verdikjeden (leverandører, produsenter, handel, akademia, myndigheter osv.) • Der er så mange spennende innfallsvinkler: 13 Helse CSRMiljøOpplevelserBrands ConvenienceDemografi ”New routes to consumer”

14 14 Orklas egne akademi skal være de beste…

15 3.Rammebetingelser Orkla er sterkt bekymret over initiativ i flere av våre hjemmemarkeder med utgangspunkt i helse-/overvektsutfordringene i befolkningen. Orkla støtter fokuset på utfordringene og fortsatt dialog/samarbeid om de effektive tiltak. Vi er imidlertid skeptiske til flere initiativ med hensyn til • Produktkategorier som inkluderes • Konsekvenser for produksjon/sysselsetting • Grensehandel • Og ikke minst: LØSER VI EGENTLIG PROBLEMENE FOR VÅRE FORBRUKERE? 15

16 16 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google