Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien Det Norske Veritas

2 Agenda •Hvorfor CSR (bedrifters samfunnsansvar) •Hva er CSR •Hva skjer der ute og hjemme med henblikk på Trippel Bunnlinje Rapportering, Corporate Governance og CSR? •Diskusjon –Er det typisk norsk å være god på etikk, miljø og ansvarsbevisst lederskap? –Hvordan kan vi bli beste jente i CSR klassen?

3 Bedrifters rolle – tradisjonelt syn “Bedrifter har ETT og bare ett sosialt ansvar – å holde seg innenfor lover og regler og bruke ressursene sine til å delta i aktiviteter som øker profitten” Milton Friedman (1963)

4 I dag: forandringer i business klima Hvorfor: •globalisering •CNN-society •myndigheter blir svakere, selskaper blir sterkere

5 Integritet og merkevare

6

7

8

9

10

11

12 CSR Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability In brief: • CSR involves increased efforts to align corporate goals with those of society • CSR implies profitability being judged by a longer time frame •Human Rights •Labor Rights •Environmental concern •Corporate Governance •Product responsibility •Supply-chain management •Stakeholders •Corporate governance

13

14 Kontrollere risiko Good-will, rykte og merkevarebygging Bli en mer attraktiv arbeidsgiver og øke de ansattes lojalitet Korrelasjon mellom prestasjoner på miljø og samfunn og økonomisk prestasjon Etiske argumenter Source: Warwick Business School

15 Lokalsamfunnet Egne ansatte Investorer Kunder Aksjonærer Myndigheter Interesseorg. Bedrift Leverandører/ forretningspartnere

16 Selskaper lykkes ikke i samfunn som går til grunne! Bjørn Stigson (WBCSD)

17

18 Reporting Surveys Survey conducted by YearWho was surveyed Findings KPMG2002Top-100 in 19 countries 23% social reports, 16% HSE reports PWC CEOs from 43 countries 66% report, 37% in separate report NextStep2003FTSE10090 report, 72 in separate reports, up from 66/55 in 2002 Context and SalterBaxter 2003FTSE report on environment, 100 also on social issues, up from 30 in 1998

19

20 Spørsmål og diskusjon Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability Labour Practices and Decent work Product Responsibility Society Human Rights

21 Hvem skal selskaper tjene?

22 Verdier Values are like fingerprints. Nobody's are the same, but you leave 'em all over everything you do. - Elvis Presley

23

24 Bruk rollene dine! Forbruker Framtidig leder Medlem i int. org Ansatt Aksjeeier Ansvarlig ‘borger’ DEG! Hvem vil du jobbe for?


Laste ned ppt "Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google