Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKonrad Danielsen Endret for 9 år siden
1
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien Det Norske Veritas
2
Agenda •Hvorfor CSR (bedrifters samfunnsansvar) •Hva er CSR •Hva skjer der ute og hjemme med henblikk på Trippel Bunnlinje Rapportering, Corporate Governance og CSR? •Diskusjon –Er det typisk norsk å være god på etikk, miljø og ansvarsbevisst lederskap? –Hvordan kan vi bli beste jente i CSR klassen?
3
Bedrifters rolle – tradisjonelt syn “Bedrifter har ETT og bare ett sosialt ansvar – å holde seg innenfor lover og regler og bruke ressursene sine til å delta i aktiviteter som øker profitten” Milton Friedman (1963)
4
I dag: forandringer i business klima Hvorfor: •globalisering •CNN-society •myndigheter blir svakere, selskaper blir sterkere
5
Integritet og merkevare
12
CSR Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability In brief: • CSR involves increased efforts to align corporate goals with those of society • CSR implies profitability being judged by a longer time frame •Human Rights •Labor Rights •Environmental concern •Corporate Governance •Product responsibility •Supply-chain management •Stakeholders •Corporate governance
14
Kontrollere risiko Good-will, rykte og merkevarebygging Bli en mer attraktiv arbeidsgiver og øke de ansattes lojalitet Korrelasjon mellom prestasjoner på miljø og samfunn og økonomisk prestasjon Etiske argumenter Source: Warwick Business School
15
Lokalsamfunnet Egne ansatte Investorer Kunder Aksjonærer Myndigheter Interesseorg. Bedrift Leverandører/ forretningspartnere
16
Selskaper lykkes ikke i samfunn som går til grunne! Bjørn Stigson (WBCSD)
18
Reporting Surveys Survey conducted by YearWho was surveyed Findings KPMG2002Top-100 in 19 countries 23% social reports, 16% HSE reports PWC20031000 CEOs from 43 countries 66% report, 37% in separate report NextStep2003FTSE10090 report, 72 in separate reports, up from 66/55 in 2002 Context and SalterBaxter 2003FTSE 250132 report on environment, 100 also on social issues, up from 30 in 1998
20
Spørsmål og diskusjon Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability Labour Practices and Decent work Product Responsibility Society Human Rights
21
Hvem skal selskaper tjene?
22
Verdier Values are like fingerprints. Nobody's are the same, but you leave 'em all over everything you do. - Elvis Presley
24
Bruk rollene dine! Forbruker Framtidig leder Medlem i int. org Ansatt Aksjeeier Ansvarlig ‘borger’ DEG! Hvem vil du jobbe for?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.