Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger."— Utskrift av presentasjonen:

1 Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger

2 Transportkjøper 1Transportkjøper 2 Transportør 1 Vareleverandør 2Vareleverandør 1 Transportør 2 Transportbransjen i dag Én-til-én-kommunikasjon

3 Transportkjøper 1Transportkjøper 2 Transportør 1 Vareleverandør 2Vareleverandør 1 Transportør 2 TC TakeCargo Det nye knutepunktet

4 BetaltLevertHentet LeverandørTransportørKjøper Hva gjør TakeCargo? Avtalt Under forhandling Bestilling av transport TakeCargo tar hånd om informasjonsutveksling ved avvikling av transportoppdrag fra varebestilling til fakturakontroll Kommunikasjonen gjennomføres elektronisk eller via web mellom de involverte parter

5 Flere brukere har tenkt som oss! Hvem står bak TakeCargo? •Dagligvarekjedene –Joh System –ICA –Coop •Infohuset •Dagligvareleverandører Løsningen er ikke avgrenset til dagligvarebransjen, men er utviklet generelt basert på rollene transportkjøper, transportør og leverandør

6 Transportkjøper 1Transportkjøper 2 Transportør 1 Vareleverandør 2Vareleverandør 1 Transportør 2 TC Det nye knutepunktet strategisk viktig for transportkjøpere

7 Fordeler med TakeCargo •Transportkjøpere –Bedre kontroll på betalinger –Mer presise leveringer –Lavere fraktkostnader •Transportører –Høyere fyllingsgrad –Bedre ruteplaner •Vareleverandører –Bedre oversikt over bestillinger –Mer presise leveringer •Felles –Lavere administrasjonskostnader –Lavere IT-kostnader –Bedre styringsverktøy

8 I første fase skal systemet benyttes til booking av transport fra leverandører inn til Coop sine syv lagre. Fra en begrenset start skal anvendelsesområdet økes. På inngående transport hos Coop i dag er NorCargo en hovedtransportør. TakeCargo System for daglig og rutinemessig transportavvikling

9 Informasjonsflyt Transportkjøper/transportør

10 •Booking •Endre sending •Status •Fraktbrev •Faktura Leverandører Transportør Transportkjøper TakeCargo som mellomledd

11 Ordre Coop Norge Transportør Leverandør Booking Mottar ordre Mottar booking Ordre bek.. Opp. ordre EndringEndret booking Man endring(web) Pakkseddel Opp. ordre EndringHente oppdrag FraktbrevVaremottak EndringFraktfaktura underlag Man endring(web) Informasjonsflyt

12 TakeCargo benyttes som system til transportplanlegging og transportavvikling. Tidligere gjennomførte transportoppdrag kan kopieres. Alle elementer i et fraktbrev kan legges inn. Eksempelvis: –Definisjon av tidsintervall for henting –Definisjon av krav til bil –Definisjon av volum/vekt/antall palleplasser TakeCargo kan automatisk sjekke fakturagrunnlaget Eksempler på funksjoner

13 •2000: Seks transportkjøpere utformet en kravspesifikasjon sammen med Entra Data •2000: Avtale om å opprette TakeCargo •2001: TakeCargo opprettes • : Software utvikles •2003: Leverandørmodulen utvikles •2003: Lansering utsatt •2004: Test med Coop, Stabburet og NorCargo •2004: Videre integrasjon mot øvrige deltakere TakeCargos historie

14 Ta kontakt med TakeCargo på eller ring Nye deltagere ønskes velkommen


Laste ned ppt "Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google