Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Page 1 Mobile portalløsninger (Internet Online Platform) Jon-Kåre Aarskog Merit Consulting AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Page 1 Mobile portalløsninger (Internet Online Platform) Jon-Kåre Aarskog Merit Consulting AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Page 1 Mobile portalløsninger (Internet Online Platform) Jon-Kåre Aarskog Merit Consulting AS

2 Page 2 Jeg vil komme med  Noen observasjoner  Noen påstander  Ønske om å tenke annerledes  Noen løsninger

3 Page 3 Historisk: Teknologidrevet utvikling  Til nå har teknologien og dens muligheter og begrensninger vært styrende for utvikling av brukergrensesnitt og integrasjoner.  Dette har resultert i svært ulike løsninger for: –Interne brukere (terminaler, PCer og tynne klienter) –Web-baserte brukere. –Håndterminaler –PDAer, mobiltelefoner, håndterminaler og andre mobile enheter.  Bruk av ulike utviklingsressurser for de ulike plattformene har resultert i: –Alt. 1: Utviklerne har vært for teknologistyrt, med dårlig kompetanse om ERP-system (Movex) –Alt 2: Utviklerne har vært for funksjonsstyrt, med dårlig teknisk kompetanse. –Vanskelig å koordinere og få disse til å jobbe godt sammen.

4 Page 4 Nåtid: Funksjonsdrevet utvikling  Teknologien for de ulike hardware-plattformene glir over i hverandre.  Dette gir samme muligheter for: –PC’er (interne og eksterne) –Tynne klienter (interne og eksterne) –PDAer, mobiltelefoner, håndterminaler og andre mobile enheter.  Løsninger kan utvikles og benyttes for flere plattformer og flere typer hardware. –Interne og eksterne applikasjoner –Interne brukere og eksterne brukere –Uavhengige av operativsystem –PCer, PDAer, håndterminaler, mobiltelefoner etc.  Kan bruke samme utviklings-ressurser med riktig kompetanse (funksjon og teknikk) uavhengig av plattform og hardware.  Teknologien vil ikke lenger begrense mulighetene, men være med på å forbedre funksjonaliteten i nye løsninger.

5 Page 5 Eksempel på eksisterende grensesnitt 5250 emulering Proprietære språk Eks. IRL C++ Client/Server SMS Gateway Java Web-enabled Client/Server ASP/JSP/.Net XML/Java/ ASP/JSP/.Net m.fl.

6 Page emulering Proprietære språk Eks. IRL C++ Client/Server Java Web-enabled Client/Server SMS Gateway ASP/JSP/.Net XML/Java/ ASP/JSP/.Net m.fl. Glir over i hverandre

7 Page 7 Portal solutions Portal Solutions

8 Page 8 Fremtiden er mobil  Brukere benytter samme applikasjoner –På kontoret –Hjemme –På reise –På lageret –På parkeringsplassen  Terminalenhetene vil/kan variere  Plattformene vil variere  Enklere og mer enhetlig utvikling  Forenklet administrasjon av: –Brukere –Backup –Programvare

9 Page 9 Tenke annerledes? Nye muligheter? Tilby alternativ løsning for at forhandlerleddet (kunder) skal kunne nyttiggjøre seg informasjon som finnes i produsentens løsning Hvordan kan butikkmedarbeiderne gjøre en bedre jobb ved å ha tilgang til produsentenes IT-løsninger?

10 Page 10 ? ? Customer Another customer Queue of customers …. Tradisjonell situasjon Service desk

11 Page 11 En mulig løsning ? Scan strekkode på produktplakat: • Få produkt informasjon • Skriv ut produktfakta • Få pris (og rabatter) • Sjekk tilgjengelighet (på lager?) • Når kan produkt leveres? • Alternative produkter? • Andre relaterte produkter? • Lag bestilling Ha en fortsatt god dag! Versågod neste!

12 Page 12 Eksempel på mobile prosessområder (Online portal)  Kundeservice –Scanning av produktplakat  Produktinformasjon  Produktkonfigurering  Alternative varianter?  Hva koster produktet?  Når kan varen leveres?  Kundeordre –Registrering og vedlikehold –Spørring –Statistikk

13 Page 13 Hva betyr dette i praksis?  Kundeservice –Mulig til å selge riktige produkter –Enklere å skape mersalg –Slipper kø ved informasjonsdisk/kasse –Mer kompetente butikkmedarbeidere –Mindre opplæringsbehov –Større deler av arbeidstiden til aktivt salgsarbeid –Realtidsinformasjon gir kortere ledetider  Personal –Statistikker (pr. selger, avdeling, butikk) –Komme & Gå rapportering  Lager –Varemottak –Tellerutiner

14 Page 14 Kombinasjon av online portal og tradisjonell EDI Produsenter Butikker - Ordrebekreftelse - Pakkseddel - Faktura Andre prosesser løses via mer tradisjonelle EDI-integrasjoner (transaksjonsbasert) Butikkmedarbeider kan ift. noen prosesser/funksjoner jobbe direkte (online) mot produsenten sitt system

15 Page 15 Online portal kombinert med EDI (scenario 1) Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer Opprett bestilling i eget system. Leverandørens EAN-nummer benyttes. EDI bestilling EDI ordre bekreftelse EDI faktura Butikkmedarbeider

16 Page 16 Online portal kombinert med EDI (scenario 2) Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer EDI ordre bekreftelse. Bestilling opprettes automatisk i butikkens system EDI faktura oppdaterer bestilling i butikkens system Butikkmedarbeider Opprett bestilling hos produsent.

17 Page 17 Online portal kombinert med EDI (scenario 3) Produsent Be om produktinformasjon, konfigurer produkt og få gylding EAN-nummer Butikkmedarbeider Opprett bestilling hos produsent. Transportør Online ordrespørring Inkl. Track & trace mot transportører Ordrebekreftelse via Kundeservice Økonomiavdeling

18 Page 18 Skjermbilder PDA-løsning

19 Page 19 Skjermbilder PDA-løsning


Laste ned ppt "Page 1 Mobile portalløsninger (Internet Online Platform) Jon-Kåre Aarskog Merit Consulting AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google