Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsle Sunde Endret for 9 år siden
1
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet
2
Livslang læring ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk, og av avgjørende betydning for å sikre fortsatt høy sysselsetting og lav ledighet.” (Kap. 9 i LOs handlingsprogram, vedtatt 7. mai 2013)
3
Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev 33-12 Den viktigste forutsetningen for å få et hvilket som helst verktøy til å fungere er -at det fungerer for å løse oppgaven sin -at det er kjent og anerkjent av brukerne -at det er lett å bruke og vedlikeholde uten en omfattende manual…..
4
Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev 33-12 Utfordringer vi kjenner til: Godkjenning av realkompetanse inn mot formell utdanning - å vurdere noenlunde likt mellom fag og over hele landet
5
Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev 33-12 En mangel vi kjenner til i Fagforbundet omhandler organisering av opplæring av voksne helsefagarbeider: Vi mangler et system for å binde sammen eller veksle inn læring på arbeidsplassen med formell utdanning som ikke er en individuell ordning, men et system for organisering av opplæringen for flere.
6
Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev 33-12 Helsefagarbeider har en sidedimensjon som er interessant i både utdanningsmobilitet og geografisk mobilitet: Krav om autorisasjon for å kvalifisere til arbeid stiller krav til at nivået på norsk fagbrev opprettholdes og utvikles i tråd med kravene i helse- og omsorgstjenestene
7
Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev 33-12 For å kunne rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft for de mange oppgavene innen helse og omsorg må fagarbeiderne kunne føle trygghet for at de er utdannet til å møte oppgavene og forventningene fra pasienter, pårørende med flere. Ingen snarveier vil fungere godt på sikt!
8
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.