Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Side 1 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / www.promeister.com Møte 25 februar 2014 Kjell Teige.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Side 1 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / www.promeister.com Møte 25 februar 2014 Kjell Teige."— Utskrift av presentasjonen:

1 Side 1 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Møte 25 februar 2014 Kjell Teige

2 Side 2 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Teknologisk utvikling Effektivisering av bensin og dieselteknikken vil fortsette 2 – 5 år til. •Elektronisk styring av ventilenes åpningsareal og tid. •Økende drivstofftrykk •Økende kompresjonstrykk •Piezo element benyttes på flere sensorer og systemer. •Større antall «pilot» og «post» – innsprøytninger. •Avanserte systemer for demping av torsjon svingninger. •Styreenheter med høyere responstid og kapasitet. •EGR – system er delaktig i større arbeidsområde. •Bedre overvåking av eksossiden, temp, trykk, sot, NOx og additiver. •Motorenes pusteforløp og avgass overvåkes stadig bedre gjennom videreutvikling av EOBD-systemene.

3 Side 3 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Teknologisk utvikling  Varianter av hybridteknikk utvikles innen : Serie hybrid, Parallell hybrid og Kombinert hybrid.  Rekkevidden ved kjøring ved el. drift er økende, etter hvert som batteri teknikken endres (Prius gen.3 1,3kwh).  «Plug-in» hybrid teknikken skaper bedre rekkevidde ved elektrisk drift.  PSA utvikler et system som består av en konvensjonell bensinmotor, et planetgir og en hydraulisk motor som drives av trykkluft. Parallelt med avgass systemet er det plassert en stor lufttank i midten av bilen.  Volvo presenterer system hvor energi lagres i et eget svinghjul og kan drive bilen under kortere distanser. Når svinghjulseffekten benyttes sammen med forbrenningsmotoren vil systemet kunne bidra med ca. 80 hk ekstra. Hybrid alternativet vil være i sterk utvikling (5-8 år) med kombinasjonen bensin, diesel og el. motor. Vw Xl1 Peugeot 3008 HYbrid4

4 Side 4 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Teknologisk utvikling  Hydrogen som energibærer for bruk i biler med brenselceller og elektrisk fremdrift er en teknikk som gir null utslipp av klimagassen CO 2. Hydrogengass har lav energitetthet, og dette gjør at den må komprimeres for at kjøretøy skal ha nok energi til ønsket distanse.  Mazda, Mercedes-Benz, Honda og flere andre bilprodusenter har begynt å lease ut hydrogenbiler i begrenset omfang. (eks. Mercedes B- Klasse F-CELL koster kr + mva i måneden) Ren elbil og hydrogen vil være vanlig hos forhandlere innen 5 – 10 år.

5 Side 5 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Teknologisk utvikling Fabrikkorganisasjonene viser et telematikksystem som skal gi grunnlag for den pan-europeiske nødsystemet - eCall - systemet er planlagt på alle nye typegodkjente biler fra Telematics Biler som snakker sammen. Ubegrensede muligheter når bilen er på nett. Også muligheter for elektronikken å lese trafikkbilde og kunne innhente informasjon rundt kommende sving. Førerstøtte systemer for å unngå ulykker. Intelligente systemer som gjør at bilen sparer drivstoff, unngå ulykker, parkere lettere, fjæring som tilpasser seg vegbanen – dette finnes på biler i dag.

6 Side 6 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Teknologisk utvikling Det ble ikke slutt på steinalderen på grunn av mangel på stein. Biler med fossilt drivstoff forsvinner ikke på grunn av mangel på olje, men miljøkrav og ytre teknologiske faktorer styrer dette.

7 Side 7 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Kompetansebehov •Dagens frittstående verksteder foretar service og reparasjons på biler fra 1994 – (20 år). •Aldri har utviklingen gått fortere enn i dag. •Aldri har vi hatt større utfordringer med rekrutering i bilfaget. •Aldri har vi hatt bedre tilgang på verktøy, diagnosesystem og informasjon. 1994/99 – 2014/09

8 Side 8 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Kompetansebehov  Service og kundebehandling Grunnleggende for vår eksistens er mersalg, innsalg, riktig tjeneste til riktig tid.  Systemlære og reparasjonsteknikk Kunnskapsfornying i elektronikk, systemlære motorstyring og reparasjons- teknikk, hybrid og ev-teknikk. Kvalitetssikre basiskunnskapene innen bilelektronikk og videreføre ny teknikk gjennom dynamiske fleksible opplæringssystemer. (E-læring, selvstudie, enkle plattformer, selvtester).Induktive læringsmetoder.  Auto informasjonsteknikk Kunnskaper og brukertrening innen ulike OE-databaser. Lære ulike søkemotorer for effektivt å finne riktig teknisk informasjon, bulletiner og serviceskjema. Opparbeide god innsikt og brukertrening på de ulike produsenttekniske databaser.

9 Side 9 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved /  Programmering, konfigurering og tilpasning Nedlastning av «Software» og konfigurasjonsfiler fra ulike OE - databaser. Rutiner ved kjøp av tilgang, software kartlegging, Praktiske gjennomføringsrutiner – spenning etc. Kompetansebehov

10 Side 10 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "Side 1 © 2014 ProMeister Academy / All rights reserved / www.promeister.com Møte 25 februar 2014 Kjell Teige."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google