Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007
Tor Geir Engebretsen

2 NPS sin historie så langt...
September 2006 Oktober 2006 April 2007 Juli 2007 August 2007 September 2007 NPS stiftet i Høyanger Aksjonærer: Energy Conversion Technology AS 60 % Høyanger- stiftelsen 40 % Første lab / demonstrator- anlegg satt i bestilling Teknologi verifisert / proof of concept Deltagelse på Hannover messen Nato land plasserer den første ordinære utviklingskontrakt: 4-5 APU enheter, kontraktsverdi 15-20 MNOK Samarbeidsavtale med tysk selskap for CEW system (combined Electricity and Water) Den første industrielle NPS prototyp leveres. Deltagelse på verdens største forsvars- messe

3 Fakta om brenselceller
En brenselcelle er en kraftgenerator som produserer alternativ miljøvennlig elektrisk strøm. Kjemisk reaksjon hvor hydrogen tilføres som drivstoff og reagerer med luft (oksygen). Brenselceller har det vært arbeidet med i mange år, særlig innenfor sivile markeder og i militærsammenheng, og ikke minst i bilindustrien Mangel på hydrogen infrastruktur hovedgrunnen til at teknologien ikke har tatt av kommersielt

4 Systembeskrivelse for en APU
Diesel Hydrogen / reformat gass ”Kald flamme” Reformer Høytemperatur PEM brenselcelle Elektrisitet og varme Bio diesel Bio olje / Annet drivstoff Reformer patented System patent pending

5 Miljø og effekt Miljø: Ingen dieselpartikler og sot Ingen NOx
Ingen svovel Ingen CO Betydelig CO2 reduksjon pga høy virkningsgrad Ingen CO2 effekt / altså fornybar energiløsning når biodrivstoff benyttes Meget støysvak og uten lukt Høy virkningsgrad: Opp mot 30 % elektrisk effekt og 90 % el + varme Diesel er svært energitett: 1 l diesel tilsvarer 10 kWh = 150 kilo med dagens beste batterier

6 NPS lanserte verdens første industrielle diesel brenselcellesystem på Hannover messen april 2007, og vakte oppsikt

7 Marked: Forsvar / militær
Hvorfor attraktivt: Standard type drivstoff (diesel) Diesel robusthet (NATO diesel / JP 8) Lydløs

8 Mulige applikasjoner for militær anvendelse
Micro/mini UAV (ubemannede små fly) Individuell soldat utrustning Batterilader til bruk i felt Telecom / base stasjoner Laserstyring CHP / kombinert varme og kraftenhet Nødstrøm (UPS) Til bruk i militære kjøretøyer Kraftforsyning til kommandosentral Ubemannet lankjøretøy og ubemannet fartøy til sjøs Kraft til bruk i tanks Strøm til skip, fly og neste generasjon ubåter

9 Bruk av APU i lastebiler
Ikke lenger behov for tomgangskjøring under langtidsparkering og overnatting Til kjøle / fryse aggregater i lastebil / container Et 4-5 kW anlegg i lastebilen, drevet av bilens egen diesel: Ombord produksjon av strøm til kjøling, varme, mv i kabinen Stillegående og med minimale utslipp Estimert besparelse inntil USD per år i diesel

10 Marked: Fritidsbåter og mindre fiskebåter
Ved bruk i lystbåt / fiskebåt Ikke lenger tomgangskjøring under landligge Ikke behov for landstrøm gjennom kabel når i havn Ikke behov for gass til koking og varme Ikke behov for eget diesel varmeanlegg i båten Kan benyttes som el motor i seilbåter Med andre ord: Økt sikkerhet om bord Økt komfort Miljøforbedringer (stille og med minimale utslipp)

11 Andre identifiserte markeder
Til bruk i sivile fly Aggregater til telecom og nødstrøm Mobile hjem / camping

12 Solcelleanlegg vs APU til hyttebruk
APU er komplementær til solcelle som frittstående ren energikilde, men i praksis med vesentlig høyere effekt områder: Solenergi anlegg typisk fra W APU typisk anlegg 500 W – 20 kW Hvorfor APU til hyttebruk: APU, en totalløsning Høy effektivitet: 1 liter diesel / biodiesel = 10 kWh = kg batterier Nyttiggjøre varmen, mindre behov for vedfyring Ikke behov for gass i hytta Ikke støy, ikke lukt Svært konkurransedyktig på pris

13 Eksempel fra hyttemarkedet
FC-APU brukt i hytte Strøm til hytte fra nett Sol-strøm, ved, propan løsning for hytte

14 Bruk av APU i biler For ombordproduksjon av energi til:
Strøm til drift av bilens supportsystemer slik at hovedmotor kun benyttes til fremdrift Som kontinuerlig batterilader i el bil Kan benytte bio drivstoff / bio diesel Vesentlig mindre batteripakke, lavere vekt

15 Brennstoffzellen Hybrid
BZ-System Batterie BTL-Tank

16 NPS fokusområder pt: Utvikling av kundetilpassede produkter:
4-6 markedssegmenter Nisjemarkeder i første fase Identifisere leverandører av komponenter FC stacks Reformer Balance of Plant (BOP) Forberede industrietablering i Norge Verifisere teknologi, marked og finansiering Ansette nøkkelpersonell Overføre kompetanse og bygge de første små serier i Norge Etablere produksjon i industriell skala Høyanger


Laste ned ppt "Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google