Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen

2 NPS sin historie så langt... September 2006 NPS stiftet i Høyanger Aksjonærer: Energy Conversion Technology AS 60 % Høyanger- stiftelsen 40 % NPS stiftet i Høyanger Aksjonærer: Energy Conversion Technology AS 60 % Høyanger- stiftelsen 40 % Oktober 2006 Første lab / demonstrator- anlegg satt i bestilling April 2007 Teknologi verifisert / proof of concept Deltagelse på Hannover messen Juli 2007 Nato land plasserer den første ordinære utviklingskontrakt: 4-5 APU enheter, kontraktsverdi MNOK September 2007 Den første industrielle NPS prototyp leveres. Deltagelse på verdens største forsvars- messe August 2007 Samarbeidsavtale med tysk selskap for CEW system (combined Electricity and Water)

3 Fakta om brenselceller •En brenselcelle er en kraftgenerator som produserer alternativ miljøvennlig elektrisk strøm. •Kjemisk reaksjon hvor hydrogen tilføres som drivstoff og reagerer med luft (oksygen). •Brenselceller har det vært arbeidet med i mange år, særlig innenfor sivile markeder og i militærsammenheng, og ikke minst i bilindustrien •Mangel på hydrogen infrastruktur hovedgrunnen til at teknologien ikke har tatt av kommersielt

4 Systembeskrivelse for en APU Høytemperatur PEM brenselcelle ”Kald flamme” Reformer Elektrisitet og varme Diesel Bio diesel Bio olje / Annet drivstoff Reformer patented System patent pending Hydrogen / reformat gass

5 Miljø og effekt •Miljø: –Ingen dieselpartikler og sot –Ingen NOx –Ingen svovel –Ingen CO –Betydelig CO2 reduksjon pga høy virkningsgrad –Ingen CO2 effekt / altså fornybar energiløsning når biodrivstoff benyttes –Meget støysvak og uten lukt •Høy virkningsgrad: –Opp mot 30 % elektrisk effekt og 90 % el + varme –Diesel er svært energitett: •1 l diesel tilsvarer 10 kWh = 150 kilo med dagens beste batterier

6 NPS lanserte verdens første industrielle diesel brenselcellesystem på Hannover messen april 2007, og vakte oppsikt

7 Marked: Forsvar / militær Hvorfor attraktivt: Standard type drivstoff (diesel) Diesel robusthet (NATO diesel / JP 8) Lydløs

8 Mulige applikasjoner for militær anvendelse –Micro/mini UAV (ubemannede små fly) –Individuell soldat utrustning –Batterilader til bruk i felt –Telecom / base stasjoner –Laserstyring –CHP / kombinert varme og kraftenhet –Nødstrøm (UPS) –Til bruk i militære kjøretøyer –Kraftforsyning til kommandosentral –Ubemannet lankjøretøy og ubemannet fartøy til sjøs –Kraft til bruk i tanks –Strøm til skip, fly og neste generasjon ubåter

9 Bruk av APU i lastebiler •Ikke lenger behov for tomgangskjøring under langtidsparkering og overnatting •Til kjøle / fryse aggregater i lastebil / container •Et 4-5 kW anlegg i lastebilen, drevet av bilens egen diesel: –Ombord produksjon av strøm til kjøling, varme, mv i kabinen –Stillegående og med minimale utslipp –Estimert besparelse inntil USD per år i diesel

10 Marked: Fritidsbåter og mindre fiskebåter Ved bruk i lystbåt / fiskebåt Ikke lenger tomgangskjøring under landligge Ikke behov for landstrøm gjennom kabel når i havn Ikke behov for gass til koking og varme Ikke behov for eget diesel varmeanlegg i båten Kan benyttes som el motor i seilbåter Med andre ord: Økt sikkerhet om bord Økt komfort Miljøforbedringer (stille og med minimale utslipp)

11 Andre identifiserte markeder •Til bruk i sivile fly •Aggregater til telecom og nødstrøm •Mobile hjem / camping

12 Solcelleanlegg vs APU til hyttebruk •APU er komplementær til solcelle som frittstående ren energikilde, men i praksis med vesentlig høyere effekt områder: –Solenergi anlegg typisk fra W –APU typisk anlegg 500 W – 20 kW •Hvorfor APU til hyttebruk: –APU, en totalløsning –Høy effektivitet: •1 liter diesel / biodiesel = 10 kWh = kg batterier –Nyttiggjøre varmen, mindre behov for vedfyring –Ikke behov for gass i hytta –Ikke støy, ikke lukt –Svært konkurransedyktig på pris

13 Eksempel fra hyttemarkedet Sol-strøm, ved, propan løsning for hytte Strøm til hytte fra nett FC-APU brukt i hytte

14 Bruk av APU i biler •For ombordproduksjon av energi til: –Strøm til drift av bilens supportsystemer slik at hovedmotor kun benyttes til fremdrift –Som kontinuerlig batterilader i el bil –Kan benytte bio drivstoff / bio diesel –Vesentlig mindre batteripakke, lavere vekt

15 Brennstoffzellen Hybrid BZ-System BTL-Tank Batterie

16 NPS fokusomr å der pt: •Utvikling av kundetilpassede produkter: –4-6 markedssegmenter –Nisjemarkeder i første fase •Identifisere leverandører av komponenter –FC stacks –Reformer –Balance of Plant (BOP) •Forberede industrietablering i Norge –Verifisere teknologi, marked og finansiering –Ansette nøkkelpersonell –Overføre kompetanse og bygge de første små serier i Norge –Etablere produksjon i industriell skala Høyanger


Laste ned ppt "Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google