Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Eddie Pedersen

2 En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse
Borger og bruker En analyse av den norske befolkningens digitale kompetanse

3 Digital kompetanse Erfaring = Kompetanse Kommunikasjon og formidling
å sende/motta epost å sende vedlagte dokumenter (filer) med e-post å sende/motta sms fra en mobiltelefon å bruke chatterom på nettet å delta i samarbeids- og prosjektgrupper over nettet å bruke e-post/kalendersystemer for å organisere/avtale møter å kjøpe eller selge varer via norske nettsider å kjøpe eller selge varer via ikke-norskspråklige nettsider å taste inn opplysninger til det offentlige, for eksempel ved å bruke en mal som ligger på nettet, selvangivelse, strømavlesning etc. å bestille/kjøpe billetter over Internett å bruke digital signatur Erfaring = Kompetanse 0= Ingen erfaring 1= Begrenset erfaring 2= En viss erfaring 3= Stor erfaring

4 Nordmenns digitale kompetanse
36 % 37 % 17 % 27 % 10 %

5 Nivåbeskrivelser av digital kompetanse
Nivå 1: Forholder seg til digital informasjon og tar i bruk enkle digitale verktøy Nivå 2: Forholder seg aktivt til digital informasjon, digitale tjenester og verktøy. Bearbeider informasjonen og tjenestene og kan bruke kunnskapen i nye situasjoner Nivå 3: Forstår og bruker sammensatte digitale verktøy og tjenester og bruker disse selvstendig. Velger mellom ulike verktøy til forskjellige situasjoner

6 Biblioteket som digital læringsarena
Biblioteket er en sosial møteplass Digitalisering av innhold ALLE må kunne bruke digitale verktøy og tjenester Bibliotek er godt egnet som digital læringsarena Hva er motivasjonsfaktoren for digital kompetanse (Handel, e-post og surfing) Minoritetsspråklige brukere

7 Biblioteket som digital læringsarena
Samarbeid lokale aktører Mer enn seniorsurf Servicekontor, frivillighetssentraler, Røde kors, skoler med mer. Eldste kan minst, men er på vei Ungdom er helt på jordet Yngre voksne er enda verre

8 Fordeler for bibliotek
Digitalisering krever kunnskap som bibliotekarene har ”Alle” MÅ etter- og videreutdanne seg Økt bruk gir økte ressurser Nye brukergrupper Mer spennende arbeidsoppgaver Synliggjøring, gøy og moro Økt bruk av bibliotekets digitale ressurser

9 Veiledningspedagogikk
Ikke noe hokus pokus Bruk sunn fornuft Bibliotekarene har erfaring

10 Bibliotekets situasjon
Kartlegging av personalet Kartlegging av egne ressurser Opplæringa av eget personale Alle trenger oppfrisking Voksne vs barn vs ungdom

11 Opplæring av bibliotekarene

12 Bibliotekaren som veileder
Bibliotekarene kan mer enn de tror Service er alt Behøver ikke være verdensmester Lærer ved å lære bort Avtal tid for besøk – oppfølging Bruk Laaaaaaaaang tid på nybegynnere Nivå 2 og 3 kan andre ta seg av ?

13 Hvordan drive opplæring i digital kompetanse
Motivasjon Veiledning på riktig nivå Tilpasset tid – utstyr – veilederressurser Kartlegging Nytteorientert – trygt Ulike læringsmåter Still spørsmål underveis Læringsatmosfære – også kalt miljø

14 Bibliotekets målgrupper
Eldre Barn og unge Foreldre og barn Utenfor arbeidslivet Minoritetsspråklige En til en Gruppe Løsing av konkrete problem før kurs

15 Digitale pedagogiske prinsipper
Ikke rør Hefte Ressurser Tid Øvelser er helt nødvendig Ikke læring uten øving ikke øving uten gjentakelser

16 Læringspyramiden Hvor mye husker vi? Forelesning 10 % Lese selv 30 %
Diskutere 50 % Gruppearbeid 70 % Undervise andre 90%

17 Mål Innhold Deltakerfor- utsetninger Indre rammer Metode Ytre rammer Evaluering Personlig stil og væremåte

18 Bibliotekets kjerneområder
E-post Søk Kjøp og salg på nettet Offentlig informasjon Kildekritikk Digitale bilder

19 Tips til ressurser ”kjekt å ha”
It-barometer


Laste ned ppt "Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google