Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

3. juli 2014 © olympiatoppen side 1 Av: Olympiatoppen, Avdeling Unge Utøvere Olympiatoppens treningsdagbok.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "3. juli 2014 © olympiatoppen side 1 Av: Olympiatoppen, Avdeling Unge Utøvere Olympiatoppens treningsdagbok."— Utskrift av presentasjonen:

1 3. juli 2014 © olympiatoppen side 1 Av: Olympiatoppen, Avdeling Unge Utøvere Olympiatoppens treningsdagbok

2 3. juli 2014 © olympiatoppen side 2 Historikk •Status treningsdagbok år 2000 •Få gode verktøy på markedet •Ingen verktøy med mulighet for god kommunikasjon mellom utøver og trener •Mangelfull erfaringsdatabase •Olympiatoppens Treningsdagbok 2000 – 2009: fra det enkle til det komplekse •Olympiatoppens Treningsdagbok fra 2009 – 2011: fra det komplekse til det enkle •Spesielt tilpasset unge utøvere •Ser at de etablerte ønsker det samme •Stadig flere brukere, passert 7000 brukere

3 3. juli 2014 © olympiatoppen side 3 Dagboken er tilpasset følgende idretter: • Skoleversjon/Multiidrett • Lange løp (Friidrett) • Langrenn • Roing • Padling • Orientering • Sykkel • Spydkast • Skihopp • Skøyter • Kappgang • Svømming • Skiskyting • Golf • Distanseridning • Boksing • Kombinert • Alpint • Skicross • Ishockey • Håndball Nye idretter: Fotball, Kickboksing, BMX/Utfor, Turn, Friidrett Mangekamp, Mosjon/Multisport

4 3. juli 2014 © olympiatoppen side 4 Hvorfor felles treningsdagbok? Bruk av en felles treningsdagbok gir oss mulighet til å utvikle: • Felles terminologi innad og på tvers av idrettene • Felles språk • Et høyere kompetansenivå hos trenere • Bedre kunnskap om treningsprosessen til tidligere topputøvere • Treningshistorikken blir værende i organisasjonen selv om trenere og utøvere gir seg. Olympiatoppen ønsker at trenere og utøvere skal forbedre prosessen rundt planlegging, dokumentasjon og evaluering av treningsprosessen

5 Hvorfor bruke treningsdagbok? 3. juli 2014 © olympiatoppen side 5 Bedre kvalitet på den daglige treningen gjennom: • Bedre planlegging • Riktig treningsinnhold på rett tidspunkt • Hensiktsmessig progresjon • Hensiktsmessig variasjon • Nå formtoppen til rett tid • Bedre gjennomføring av treningen • Bevisstgjøring av utøver • Motivasjon (som en annen dagbok) • Du glemmer fort – treningsdagbok er eneste måten å sikre en presis evaluering og erfaringsdatabase

6 3. juli 2014 © olympiatoppen side 6 Hvorfor Olympiatioppens treningsdagbok? •Brukervennlig og enkelt å registrere trening •God oversikt over planlagt og gjennomført trening •Enkle og gode analyse muligheter: -Grafer / tabeller - Utskrift -Sammenligne år til år / utøver til utøver • Mulighet til å registrere dagsparameter og restitusjonstiltak (helhet) • Mulighet til å skrive egne kommentarer (utøver) og trenerkommentarer (eventuelt lærere)

7 3. juli 2014 © olympiatoppen side 7 Hvorfor OLT-dagbok? • Alle relevante personer rundt utøveren kan få samme informasjon ved å logge seg på treningsdagboken til utøveren • Utøver trenger ikke sende inn rapporter og trener trenger ikke purre på rapporter • Mulighet til å utveksle idrettsfaglig kunnskap og erfaringer innad og på tvers av idrettene • Enkel og god løsning for kommunikasjon mellom trener og utøver

8 3. juli 2014 © olympiatoppen side 8 Hvorfor OLT-dagbok i skolen? • Krav i læreplanen for idrettsfag • Å kunne bruke digitale verktøy i treningsplanleggingen • Å benytte digitale verktøy for å fremskaffe, dokumentere og presentere data fra treningsarbeid • Læreren trenger ikke vente på innsendte rapporter, men kan ved avtalte tidspunkt gå inn å sjekke status • Eleven (utøveren) trenger kun føre treningen sin ett sted (lokal trener kan være tilknyttet samme konto) • Læreren kommuniserer med alle elevene i samme plattform • Lærer kan lese innholdet og kommentere i eget felt

9 Hva inneholder dagboken? 3. juli 2014 © olympiatoppen side 9 1.Øktplanlegging (enkel) 2.Dokumentasjon av gjennomført trening 3.Dokumentasjon av restitusjonstiltak 4.Satistikk  analyse • Hva virker / virker ikke • Sammenligne trening fra måned til måned og år til år • Sammenligne trening fra utøver til utøver

10 3. juli 2014 © olympiatoppen side 10 Hvordan ta i bruk OLT-dagbok • Gå inn på nettsiden: • Dersom PCen ikke er installert med Microsoft Silverlight vil dere få beskjed om å installere denne softwaren.

11 3. juli 2014 © olympiatoppen side 11 • Planlagt trening kan skrives inn i venstre kolonne • Registrer gjennomført trening i de neste kolonnene i tid, distanse eller antall serier/repetisjoner • For utholdenhet bør tid i I-soner dobbeltføres under bevegelsesform • Få frem informasjon om hva slags trening som skal registreres i de ulike cellene, ved å ta musepekeren over registreringskategoriene øverst i dagboken • I feltet ytterst til høyre kan du registrere detaljert øktinnholdet og kommentarer tilknyttet treningsøkten • Registrer dagsparameter ved å klikke på datoikonet helt til venstre • Skriv inn ukekommentar Loggføring av trening

12 3. juli 2014 © olympiatoppenside 12 Statistikk Oversikt Utholdenhet © olympiatoppen 3. juli 2014 side 12

13 3. juli 2014 © olympiatoppenside 13 Statistikk Trent Distanse © olympiatoppen 3. juli 2014 side 13

14 3. juli 2014 © olympiatoppenside 14 Statistikk Oversikt intensive økter (I-3, 4 og 5+) © olympiatoppen 3. juli 2014 side 14

15 3. juli 2014 © olympiatoppenside 15 Statistikk Oversikt konkurranse © olympiatoppen 3. juli 2014 side 15

16 3. juli 2014 © olympiatoppen side 16 Nøkkelinformasjon •Olympiatoppens Treningsdagbok er utviklet av Olympiatoppen i samarbeid med Lyymp AS •Kan brukes gratis av alle utøvere/elever i Norges land, uansett nivå •Dersom en trener ønsker tilgang til utøvernes dagbøker, kreves det en trenerlisens •Lisensen koster kr 500 eks mva per år og bestilles direkte i dagboken og regning sendes elektronisk •Se mer på vår stand eller på


Laste ned ppt "3. juli 2014 © olympiatoppen side 1 Av: Olympiatoppen, Avdeling Unge Utøvere Olympiatoppens treningsdagbok."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google