Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

30.06.2014 Kinas vekst: Vår undergang? Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH Vårkonferansen, NHH 26. mai,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "30.06.2014 Kinas vekst: Vår undergang? Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH Vårkonferansen, NHH 26. mai,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kinas vekst: Vår undergang? Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH Vårkonferansen, NHH 26. mai, 2009

2 I. KINAS VEKST

3

4 BNP vekst per capita Kilde: Penn World Table

5 Konsumandel,

6 Eksport fra Kina og India Som andel av verdens varehandel

7

8

9 Seoul 1988

10 Barcelona 1992

11 Atlanta 1996

12 Sydney 2000

13 Aten 2004

14 Beijing 2008

15 London 2012 (prognose)

16 Medaljens bakside: Forurensning • dør årlig av luft- og vannforurensning i Kina •World Health Organization

17 Og fattigdom

18

19 Kina og India er fremdeles utviklingsland

20 …med små nasjonale økonomier

21 II. VÅR UNDERGANG?

22 De økonomiske leker: Alle kan vinne! •Før handel: produksjon og konsum •Etter handel: produksjon •Etter handel: konsum (bytteforhold PC/klær =0.75) Prod=KonsumKlærPC Kina Vesten100 ProduksjonKlærPC Kina30050 Vesten0200 KonsumKlærPC Kina Vesten Komparative fortrinn: Ulike barn leker best!

23 Arbeidsintensiv produksjon KINA OECD Bjorvatn, Norman, Orvedal, Tenold (2006). De gode hjelperne: Virkninger av utviklingen i Kina og India for norsk økonomi, SNF-Rapport 30/06

24 Noen vil tape: OECD faktorpriser

25 OECD produktpriser,

26 Mange flytter helt ut…. •Undergang –”Vi har nok bygd vår siste fabrikk i Skandinavia. Vi ser en nedbygging i høykostland som Norge, Sverige og Tyskland til fordel for de østeuropeiske landene.” Konsernsjef Olav Volldal i Kongsberg Automotive ser ikke spesielt lyst på fremtidsutsiktene for økt virksomhet i hjemlandet.

27 …andre outsourcer og klorer seg fast… •Redning… –”De to siste kontraktene vi har vunnet er basert på skrog fra Litauen. Det viser hvordan globalisering skyller inn over lokalsamfunnet i Fiskerstrand. Det er på denne måten vi klorer oss fast og vinner i konkurransen.” Adm dir Rolf Fiskerstrand, Fiskerstrand Verft

28 noen omstiller seg og finner nye nisjer •”Slåss mot billig stein fra Kina” BT 4. mars 2005 •Solesnes Stein AS i Jondal fikk bråstopp i salget for tre år siden •Kommuner på Vestlandet begynte å kjøpe stein fra Kina –”I stedet for norsk naturstein med litt ujevn tykkelse, ville kommunene heller ha jevne kinesiske heller, som var billigere og gikk fort å legge.” Andrew Pigott, Solesnes Stein

29 En jondalsk suksess •Konkurransen med kineserne betydde ikke undergang for Solesnes Stein –”Tvert imot tvang dette oss til å komme frem med nye steinprodukter, og da mot nye kundegrupper. Det har vært en suksess. Etter omleggingen har vi faktisk økt omsetningen med mellom prosent i året, og vi er flere ansatte enn den gang.” Andrew Pigott •Nå selger Solesnes eksklusiv stein til velstående private hjem •Spesialtilpasning, designløsninger; nærhet til kundene avgjørende

30 En spansk suksess

31 ”Zara: Taking the lead in fast-fashion” 4. April, 2006 •”When it comes to quick response to clothing trends, this Spanish retailer is beating the pants off H&M and everyone else.” •Two weeks from drawing board to store shelfs •”Zara’s success is all the more surprising because at least half its facotries are in Europe, where wages are many times higher than in Asia and Africa. But to maintain its quick inventory turnover, the company must reduce shipping time to a minimum.” •”The fast-fashion approach also helps Zara reduce its exposure to fashion faux pas. The company produces batches of clothing in such small quantities that even if it brings out a design that no one will buy – which happened during an unseasonably warm autumn in 2003 – it can cut its losses quickly and move on to another trend.”

32 Zara thrives by breaking all the rules 9. Oktober, 2008 •“Typically, apparel chains outsource the bulk of production to low- cost countries in Asia. •Inditex produces half of its merchandise in factories in Spain, Portugal, and Morocco, keeping the manufacturing of the most fashionable items in-house while buying basics such as T-shirts from shops in Eastern Europe, Africa, and Asia. •Wages are higher at Inditex—its factory workers in Spain make an average of $1,650 a month, vs. $206 in China's Guandong Province. But the company saves time and money on shipping.”

33 Zara Modell 1

34 Zara modell 2: Ingredienser 1.Moter: Hvilken ”farge” ønsker konsumentene i høst? a)Produsent får et klarere bilde av dette i løpet av vår/sommer b)Deadline: Høstkolleksjonen må i butikkhyllene innen en bestemt dato 2.Informasjonsteknologi: Avgjør hvor raskt markedssignalene blir plukket opp av produsent 3.Prisfølsomhet: Hvor elastisk er etterspørselen mhp mote? –Klær med feil farge må selges til tilbudspris 4.Lønnsforskjeller: Lav lønn langt borte (Kina); høy lønn nært hovedmarkedet (Europa) Bjorvatn (2004). Tid er penger: Om betydningen av informasjons- og kommunikasjonsteknologi for lokaliseringen av utenlandske direkteinvesteringer, Norsk Økonomisk Tidsskrift

35 Zara Modell 2 Kina Europa Tid SHIPPING DEADLINESHOPPING DEADLINE INFORMATION POINT IP1 IP3 IP2

36 Jorden er kanskje flat… …men det betyr ikke at avstand er død

37 OECD sysselsetting etter sektor, Skjermet Kapitalintensiv Arbeidsintensiv

38 Avslutning •Kinas vekst: Vår velferd! •Handel er en kilde til velstandsvekst for Kina og OECD •Både gjennom en fornuftig arbeidsdeling og gjennom økt avkastning på investeringene •Men omstilling nødvendig for å hente ut gevinstene •Nødvendig med ”smarte bedriftsstrategier” •Solesnes Stein og Zara viser vei •…og en ”smart arbeidsmarkedspolitikk” •Flexicurity: enkelt for bedrifter å ansette og avsette, men med et godt utviklet sosialt sikkerhetsnett


Laste ned ppt "30.06.2014 Kinas vekst: Vår undergang? Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH Vårkonferansen, NHH 26. mai,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google