Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trender i europeisk bilindustri

2

3

4 Vil dette skje i Norge?

5 Ja, og de store kommer nå…

6 Servicemarkedet utfordres også •Direkte kommunikasjon fabrikk -> bil •Færre timer solgt – kapasiteten stabil •Frie verkstedkjeder enda mer proffe – større kamp om kundene •Originale deler til halv pris

7 Dagens kunde? Morgendagens kunde? Organisering

8 Gårsdagens kunde? Dagens kunde? Og hva gjør vi med det ??? Organisering Feil: Vi er her allerede !!

9 "Er dagens forretningsmodell i bilindustrien bærekraftig i fremtiden?"

10 Dagens forretningsmodell…

11

12 Negativ resultatutvikling •Resultatet hos europeiske bilforhandlere har vist en negativ utvikling –Resultat i 2012 etter skatt 1,0 % av omsetningen –Resultat første halvår ,8 % –Andelen forhandlerne med negativt resultat økt fra 39% til 43% •På 13 utvalgte nøkkeltall viser 7 en negativ utvikling

13 I sum en viss bekymring… •Reduksjon i antall forhandlere og lønnsomhet – raskere konsolidering •Redusert behov for service og verkstedbesøk •Produsentene vil utnytte mulighetene i forhandleravtalene •Overproduksjon fortsetter •Pris- og marginpresset fortsetter •Investeres i nye anlegg – mens kundene går online

14 •Lojal – ovenfor hvem? •Kundene betaler lønna •Ta pro-aktivt i bruk kundebasen •Utnytt medarbeiderne på tvers •Sørg for å markere bedriften positivt lokalt •Ta et miljøansvar •Ta gjennomgang av organisasjonen •Har lederne nødvendig kompetanse og riktige holdninger •Har bedriften endringsevne og –vilje •Er det tilstrekkelig fokus og kunnskap rundt lønnsomhetsutvikling •Vet alle hva en "God prestasjon" på sitt område er? •Hva ønsker bedriften å være? •Lag en plan/strategi •Etabler fokusområder og tiltak – og følg opp •Vær nysgjerrig på andres prestasjoner •Skaff ekstern kompetanse og nettverk •Bruk tiden på det som er viktigst for bedriften og det du kan påvirke •Skaff deg kunnskap om hva som skjer med kundeadferden •Sikre at du har kompetanse i bedriften •Få på plass on-line løsninger for kundedialog •Fortsatt mulig å finne kunden før han velger deg bort Den digitale hverdag Profesjonali- sering Omdømme- bygging og lojalitet Riktig kompetanse Gjør de riktige valgene…


Laste ned ppt "Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google