Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
MVS Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen Av Hildfrid Vikkelsmo Brataas Høgskolen i Nord-Trøndelag
2
Nettstøtte i høgskolesamarbeid
Kreftsykepleierutdanning i to høgskoler Nettstøtte i plan- og oppfølgingsarbeid Nettstøtte i undervisningsopplegget Foreløpige erfaringer og evaluering basert på to moduler Noen erfaringsbaserte anbefalinger
3
To høgskoler – flere studiesteder
HiÅ tilbud i skolen HiNT tilbyr desentral utdanning Studie ved Meråker videregående skole Undervisning gis fra Meråker Ålesund HiNT - Levanger
4
Kreftsykepleierutdanning ved to høgskoler
Utvikling av felles fag- og undervisningsplan Felles pensum Åtte undervisningsmoduler Studentaktivitet Praksis (kliniske studier) Nettstøtte sentralt for effektivt planarbeid
5
Nettstøtte i plan- og oppfølgingsarbeid
Utvikling av felles dokumenter Felles informasjonsformidling til studenter Samarbeid om arbeidsoppgaver – vurderinger og nettbaserte eksamener Kombinerer e-post - telefonmøter - lyd-bilde-møter samværsmøter
6
Moduler Kreftsykdommer og behandling av kreft 15,0 sp
(2A)Pasienter med kreft (2B)Kreftsykdommer og behandlingsformer Helsefremmende samhandling 7,5 sp (1B)Kommunikasjon og psykologiske emner Rehabilitering, lindring og forebygging 22,5 sp (2C)Følger av sykdom og behandling - rehabilitering (2D)Lindrende behandling og omsorg ved livets slutt (3A)Forebygging av kreft Teoretisk/etisk grunnlag, lover og forvaltning 7,5 sp (1A)Sykepleieteori og etikk (3D)Prioriteringer og regelverk i helsevesenet Prosjektarbeid, samarbeid, læring 7,5 sp (3B)Fagutvikling, pedagogikk og ledelse (3C)Tverrfaglig samarbeid og nettverksarbeid
7
Nettstøtte i undervisningsopplegget
IKT i undervisning fra instrument for info-henting til involverende og skapende funksjon Flere prosesser arbeider sammen strukturert innlæring uformell innlæring opplevelsesbasert læring
8
Nettstøtte i undervisningsopplegget
Kreftsykepleier skal kunne - vedvarende faglig oppdatering møte pasientens nettbaserte kunnskap vurdere nettbasert informasjon samarbeide - undervise og diskutere på nett mellom helseinstitusjoner
9
Nettstøtte i undervisningsopplegget
ClassFronter Plandokumenter Lenker; - eks. Kreftforeningen Forelesningsnotater Filmer Gruppe- og diskusjons rom Nettbaserte oppgaver og innleveringer Studentarbeid krever orientering i det nettbaserte informasjonssamfunnet Lyd- bilde overføringer
10
Tilgjengelighet til forelesere
Utdanningen krever samarbeid med spesialavdeling (strålebehandling) Forskningsbasert undervisning - Forskere kan undervise der de er
11
Studentenes lærerkontakt
Gjennom hele utdanninga følges klassen opp av en lærer (kreftsykepleier)
12
Praktiske studier Én og samme spesialsykepleier (lærer) følger
Veiledere på stedet + Én og samme spesialsykepleier (lærer) følger også opp gjennom praktiske studier
13
Lyd – bilde erfaringer Sender – mottaker - IT - kvaliteter
Lysark – kvalitet og lesbarhet min 16 i bokstavstørrelse + hvit bunn Filmer – bilde- lyd overføring obs. Pasientsituasjonsendring Strålebehandling Elektronisk tavle ukjent terreng - må innøves i praksis
14
Teknologi og lyd – bilde erfaringer
15
Lyd – bilde erfaringer Tilgjengelighet - Forelesere
Disiplinerer - Tid - spørsmål osv. Opplæring og IT støtte Produksjon og kvalitet Tilleggsfokus Bilde oppmerksomhetskrevende
16
Studentenes evalueringer
Basert på to moduler Lærer -/+ fortrolig med IKT Lysark - kvalitet Tretthetssymptomer
17
Erfaringsbaserte anbefalinger
Standardiser utstyr Sørg for ressurser + IKT – støtte Baser på samarbeid = Vin – vin - vinst Varier undervisningsformen hver dag
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.