Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEdgar Aune Endret for 9 år siden
1
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg 06.05.2011 Terje Mjøen og Ole F. Stevning
2
Nettstøttet undervisning • Planfase - nettstøttet undervisning H2007/V2008 • Utprøvingsfase H2008/V2009 • Gjennomføringsfase – kontinuerlig drift H2009-
3
Nettstøttet undervisning • Forutsetninger: – Studentene skal ha like stort læringsutbytte som ved ordinær undervisning – Ivareta fagskolens egenart og sosiokulturelt læringssyn. Læring skjer i samhandling med hverandre – Ivareta den praktiske pedagogikken med virkelighetsnære prosjekter mot eksterne oppdragsgivere
4
Nettstøttet undervisning • Hvordan kan FTO oppfylle forutsetningene? – Ikke “konstruere et moderne brevkurs“ – Gruppeoppgaver, laboratorieøvelser og prosjekter må gjennomføres som ved ordinært studie – Lærernes motivasjon og kompetanse (også utover det faglige) – Motivere studentene og holde fokus på læringstrykket – Ryddig organisering
5
Nettstøttet undervisning • Ikke «konstruere et moderne brevkurs» • Fokus på læringstrykket • Ikke nok å legge ut oppgaver på læringsplattformen • Bruke videokonferanse til undervisning 2 kvelder i uka (eks uke 2-4) TIP Elkraft MandagTorsdagMandagTorsdag 1730-1815MEKMALELTDOK/DAK 1820-1905MEKTDYELTDOK/DAK 1925-2010MATFYS*MATFYS 2015-2100MATELN (3FNE) MATELN *ikke 3FNE
6
Nettstøttet undervisning • Gruppeoppgaver, laboratorieøvelser og prosjekter må gjennomføres som ved ordinært studie – Det gjennomføres 5 samlinger (200 timer). Mye av tiden på samlingene brukes til laboratorieøvelser og prosjekter – Studentene må bruke videokonferanser og danne grupper på nett (diskusjoner, utveksling av erfaringer, gruppeoppgaver, osv)
7
Nettstøttet undervisning • Lærernes motivasjon og kompetanse (også utover det faglige – Opplæring: Spesielt i videokonferanseverktøyet – Fag og timefordeling: Lærerens beskjeftigelse lik dagtidsundervisning – Undervisning utenom dagtid (+50 %) – Utstyr slik at undervisning kan gjennomføres hjemmefra
8
Nettstøttet undervisning • Motivere studentene og holde fokus på læringstrykket – Samtale med studentene før opptak slik at de er klar over hva de går til – Oppfølging av dette på 1. samling for å forebygge frafall – Skoleåret “grovplanlagt“ til 1. samling. Detaljplanlegging i samråd med studentene
9
Nettstøttet undervisning • Ryddig organisering – En person som er hovedansvarlig for nettstøttet undervisning – Inntak – Info til studenten – Planlegging av samlingene – Evaluere samlingene – Evaluere året – Implementere endringer
10
Nettstøttet undervisning • Oppstart H2008 – 5 samlinger og undervisning 2 kvelder/uke – Bruke videokonferanse verktøyet Meetcon – Bruke læringsplattform (it`slearning)
11
Nettstøttet undervisning • Erfaringer – Studentene: • En ramme for skoleåret må foreligge ved skolestart. Positive til medvirkning i planleggingen • Ønsker samlinger fra onsdag – lørdag • Stort arbeidspress • Ønsker “streaming“ av forelesningene på Meetcon • Meget bra opplegg. Noe småting å klage på • Dere må gjøre tilbudet kjent i markedet
12
Nettstøttet undervisning • Erfaringer – Lærere/støtteapparat: • Viktig med spesifikasjon på pc og utstyr • Vi får til tett oppfølging av studentene på konferanse • Like arbeidskrevende som dagtidsstudenter • Studentene oppnår minst like gode resultater som på dagtid • Positivt med planlegging i samråd med studentene
15
Nettstøttet undervisning • Eksempel på undervisning ved hjelp av Meetcon • DAK time Nettundervisning.mp4Nettundervisning.mp4 • Eksempel på hvordan “streaming“ er organisert • nett.fto.no/ nett.fto.no/
16
Nettstøttet undervisning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.