Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Janita Flem, Forvaltningsenheten Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Janita Flem, Forvaltningsenheten Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Janita Flem, Forvaltningsenheten Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune

2 Janita Flem, Forvaltningsenheten Arbeidslivsfag hos oss Tre skoler: Østerås, Bekkestua, Ramstad Elever: 8.trinn: 20 elever til sammen 9.trinn: 32 elever til sammen En av 13 elever har valgt ALF 10.trinn: 44 elever til sammen To timer per uke på egen skole. Mange ulike aktiviteter. Kontakt med vgs: Kokkekurs, sveisekurs, førstehjelpskurs + ekstra hospitering 10.trinn. Lærere: 15 lærere Felles undervisningsopplegg på tvers av skoler. Aktiviteter: Særlig innen RM, BA, SS, EL, HS, TIP. Kontinuerlig erfaringsutveksling; møter og læringsplattform.

3 Janita Flem, Forvaltningsenheten Vurdering i arbeidslivsfag •Elevene skal ha én standpunktkarakter •Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen med praktisk innslag

4 Janita Flem, Forvaltningsenheten Vi øver oss på 9.trinn: Muntlig prøve med praktisk innslag To oppgaver: •Design og søm av arbeidsforkle med logo på lomme •Planlegge og bygge modell av hus i tre

5 Janita Flem, Forvaltningsenheten Oppgavene bygget over samme lest •Del 1: Om produksjon generelt •Del 2: Demonstrere og forklare produksjon av hus/forkle •Del 3: Samtale om, reflektere over og vurdere eget arbeid Kjennetegn på måloppnåelse kjent for eleven på forhånd. Og forstått!

6 Janita Flem, Forvaltningsenheten Vi snurrer film…

7 Janita Flem, Forvaltningsenheten Erfaringer å ta med videre •45 minutter per kandidat er passelig tid. •Oppgavene fungerte fint! •Men: Del 1 av oppgaven bør være samarbeid mellom de to kandidatene. •Vanskelig å holde begge kandidatene i aktivitet hele tiden. •Valg mellom tre deloppgaver: Ikke så enkelt som vi trodde å finne tre oppgaver med samme vanskelighetsgrad. •I løpet av 10.trinn: Elevene må trene på å forklare det de gjør, og hvorfor de gjør ting på en bestemt måte.

8 Janita Flem, Forvaltningsenheten Hvor kommer arbeidslivet inn?

9 Janita Flem, Forvaltningsenheten Hvor kommer arbeidslivet inn? •Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen

10 Janita Flem, Forvaltningsenheten Hvor kommer arbeidslivet inn? •Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen •Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning

11 Janita Flem, Forvaltningsenheten Hvor kommer arbeidslivet inn? •Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen •Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning •Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet

12 Janita Flem, Forvaltningsenheten Hvor kommer arbeidslivet inn? •Faget må i hovedsak kunne gjennomføres på skolen •Ønsker besøk for lærere til lokale bedrifter. Gir innsikt til lærere slik at de kan lage gode opplegg til bruk i undervisning •Elever som prøvesmaker arbeidslivet organiseres i utdanningsvalg. Læring i arbeidslivet •Også kontakt med arbeidsliv når skoler arrangerer grûndercamper eller gjennomfører andre program fra UE, for eksempel Økonomi og karrierevalg


Laste ned ppt "Janita Flem, Forvaltningsenheten Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google