Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertWenche Arntzen Endret for 9 år siden
1
SARPSBORG
2
Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad Ca.950 elever Skoleåret 2009-10 følgende programområder: Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Helse- og sosialfag Musikk, dans og drama Service og samferdsel Studiespesialisering TAF - Tekniske og allmenne fag
4
ha kompetanse på tilrettelegging og opplæring for blinde og svaksynte elever være fysisk tilrettelagt for blinde og svaksynte gi tilbud til voksne blinde og svaksynte som har rett til videregående opplæring kunne ta inn elever fra andre fylker med forbehold om gjesteelevsgaranti
5
opplæring i punktskrift og punktskriftsnoter, for elever og lærere opplæring i tekniske hjelpemiddel, IKT opplæring i å ta seg fram på skolen, til og fra skolen og i hjemmemiljøet, mobilitet ADL trening Gi tilbud til andre skoler (alle skoleslag), i eget fylke og eventuelle henv. fra andre
6
Eleven settes i sentrum: Hvordan kan vi legge tilbudet best mulig til rette etter elevens behov og ønsker? og ikke: Hvordan kan vi på best mulig måte putte eleven inn i våre eksisterende tilbud? Greåker videregående skole - en vanlig skole tilrettelagt for blinde og svaksynte elever.
7
Undervisningen er tilrettelagt for blinde og svaksynte elever og organiseres i ordinære klasser. For at blinde og svaksynte elever skal fungere og være inkludert i en ordinær klasse, trengs det kunnskap om deres situasjon, om undervisning av elever med denne funksjonshemningen, et godt planlagt samarbeid og tilrettelegging av undervisningsstoffet.
8
Skolen har hatt flere blinde og svaksynte elever de siste årene, og flere av skolens lærere har god kunnskap om elevenes læringsbetingelser og behov for tilrettelegging. Ved behov vil skolen være behjelpelig med å skaffe hybel.
9
Eleven med behov for tilrettelegging Samarbeid • Møter med kontaktlærer • Faglærer • Avklare roller Planlegging • Langtid • Korttid • Ukeplan • Prøver • Eksamen Kontakt med • Huseby • PPT • Nav • Hj.middelsentr • Datafirmaer • Andre sam.part. Tilrettelegging av materiell • Bøker • Datautstyr • Ressyn • Redigering Ha undervisning • Etter behov • Forberede vanskelig stoff med eleven • Sekretær Info/Kurs til/av • Personalet • Elever og klasser ved skolen Rettlede/veilede og samarbeide med assistenter • Mobilitet • ADL • Punkt • IKT • Samtaler med elevene Lede ansvarsgruppe -møter Ressurser • Timer • Rom • Hjelpemidler • Personer
10
Samarbeidsmodellen skal være et verktøy for å resultere i følgende målsetning: Eleven skal: • Ha funksjons- og mestringsevne • Oppleve selvstendighet • Være inkludert
11
Starte tidlig (1 – 1 ½ år i forveien) Delta på ansvarsgruppemøter i ungdomsskolen, opprette samarbeidsgruppe Avklare IKT situasjonen Bygge opp arbeidsplassen på skolen før sommerferien Håndplukke lærere til undervisningen Gjennomføre minikurs med lærerne
12
Tenke på sammensetningen av klassen Rombehov Lærebøker Ressurser til planlegging Utvidet skolegang
13
Sørge for mobilitetsopplæring uken før skolestart, veien til/fra skolen, til/fra klasserommet osv. Øve noen ganger før første skoledag? Sjekke at arbeidsplassen fungerer Legge inn alle bøker Informere i klassen (hvis eleven vil) Legge inn all nødvendig info til eleven
14
Serve elevene og lærerne Gjennomføre egen undervisning Gjennomføre ansvarsgruppemøter, to stk. i året, mer ved behov Gjennomføre møter med lærerne Holde kontakt med eksterne instanser Forberede neste skoleår Være endringsorientert
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.